تعمیر بعد از نگهداری

نگهداری از خودرو در شرایط فعلی هزینه زیادی دارد؛ اما چطور هزینه‌های آن را كم كنیم؟

تعمیر بعد از نگهداری

خودرو هزینه دارد؛ نه خودرو خریدن كه خودرو نگه داشتن هم هزینه‌های زیادی دارد. از بنزین و جریمه و عوارض كه بگذریم، تازه به هزینه‌های خوب نگه داشتن از یك خودرو می‌رسیم. این را همه كسانی كه چند وقت ‌یك‌بار در نمایندگی‌های خودروی‌شان كارت می‌كشند می‌دانند؛ اما واقعا راهی وجود ندارد كه كمی از حجم این هزینه‌ها كم كند؟ البته كه دارد. این را آقای رضا رشیدی، تعمیركار تخصصی خوش‌سابقه خودرو می‌گوید؛ كسی كه از بچگی كنار دست پدرش ایستاده، یاد گرفته و بعد هم مدرك تخصصی‌اش را گرفته است و حالا خودرو را ببیند، می‌فهمد كجایش می‌لنگد. آقای رشیدی از همان‌هایی است كه سر پیچ‌های جاده فیروزكوه می‌گوید ترمز نگیر و به جایش با دنده سنگین حرکت كن تا لنتت زود تمام نشود و مجبور نشوی زودتر از موعد استاندارد، لنت جدید بخری. برای همین هم سراغ او رفتیم تا چند فوت و فن یادمان بدهد كه شاید كمتر از معمول، مجبور به خریدن قطعات جدید برای خودرویمان شویم؛ فوت و فن‌هایی كه باعث می‌شود یك قطعه تا پنج شش سال بیشتر برایمان كار كند و تا چند میلیون تومان هم جلو بیفتیم.

لاستیك‌هایت را بپا
یکی از مهم‌ترین موارد در خودرو، لاستیك‌هایش است. اگر به لاستیك‌های خودرو برسید و مواظبشان باشید، از یكی از اساسی‌ترین خرج‌های خودرو جلو افتاده‌اید. چیزی كه باید بدانید این است كه در حال حاضر، قیمت لاستیك خودرو از هر نوع و برندی، به شدت افزایش پیدا كرده و تقریبا چهار برابر شده است و خیلی صرف ندارد كه چند وقت‌یك‌بار، لاستیك خودرو را عوض كرد؛ مثلا در كمترین حالت، چهار حلقه لاستیك برای ارزان‌ترین خودروی ایرانی كه پراید است، یك میلیون تومان است. پس حالا چه‌كار کنیم كه عمر لاستیك خودروی‌مان دو تا سه برابر شود؟ بهتر است هر شش ماه یك‌بار، لاستیك‌ها را عقب جلو كنیم و جایشان را
عوض كنیم.
گیربكس در بسیاری از خودروها در جلوی خودرو قرار گرفته است، از طرف دیگر، بیشتر وزن خودرو روی لاستیك‌های جلوی خودرو می‌افتد و لاستیك‌های جلو بیشتر خورده می‌شود و لاستیك‌های عقب نو می‌ماند. برای جلوگیری از این اتفاق و این‌كه لاستیك‌ها یكدست بمانند، باید لاستیك‌ها را عقب جلو كنیم. با این كار، عمر لاستیك‌های خودروی‌مان بالا می‌رود و دیگر لازم نیست زود به زود برای خرید لاستیك هزینه كنیم.
 از خودرو استفاده كن
بعضی از ما با تصور این‌كه هزینه‌های خودرو‌مان را كم كنیم، خودرو را در پاركینگ یا جایی مطمئن پارك و با وسایل نقلیه عمومی رفت و آ‌مد می‌كنیم؛ البته این كار خیلی هم درست و خوب است، اما حواس‌مان باشد كه استفاده نكردن به مدت طولانی از خودرو، باعث آسیب دیدن آن می‌شود. باتری و اگزوز خودرو، قطعاتی در خودرو هستند كه بر اثر استفاده نكردن، خیلی زود خراب می‌شوند.
 ماجرا این است زمانی كه شما خودرو را خاموش می‌كنید، انباری اگزوز، شروع به عرق كردن می‌كند و این نم و رطوب، اگزوز را می‌سوزاند.
 این روزها هر قطعه انباری اگزوز برای خودرو‌های داخلی چیزی حدود 700‌تا 800 هزار تومان است؛ برای همین هم پیشنهاد بهینه این است كه اگر در روز از خودرو‌تان خیلی استفاده نمی‌كنید و ترجیح به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارید، حداقل دو تا سه روز یك‌بار، سوار خودرو بشوید، آن را روشن كنید و یك دور كوچك بزنید. با این روش هم باتری‌اش شارژ می‌شود و هم این‌كه بر اثر گرمای اگزوز، عرق‌ها و رطوبت داخل آن خشك می‌شود و منجر به پوسیدگی نمی‌شود.
نگو تسمه تایم، بگو تسمه زمان
همان‌طور كه اسمش رویش هست، به زمان تعویض تسمه زمان یا همان تسمه تایم، خیلی باید دقت كنیم. اصول كلی‌اش این است تسمه‌تایمی را كه كارخانه روی خودرو بسته، باید بعد از 60 هزار كیلومتر كاركرد و تسمه‌تایمی را كه تعمیرگاه روی خودرو گذاشته است بعد از 50 ‌هزار كیلومتر باید عوض كرد. درستش این است كه این تسمه‌تایم در این زمان تعیین‌شده عوض شود و هزینه یك تعویض معمولی را بدهیم تا این‌كه خدای ناكرده تسمه پاره شود كه در كمترین حالت ممكن، چیزی حدود دو تا سه میلیون تومان باید هزینه آن كنیم. پس حواستان به كیلومترشمار خودرو باشد كه زمان تعویض تسمه‌تایم را همان مشخص می‌كند.
كلاچتو  رگلاژ كن
كلاچ و گیربكس خودرو باید هر سه چهار ماه یك‌بار، رگلاژ شوند. البته برای كلاچ‌هایی كه گیربكس اتومات دارد، این عمل خیلی ضروری نیست و اشكالی ندارد اما خودرو‌هایی مثل پراید و پژوهای قدیمی، حتما باید هر دو تا سه ماه یك‌بار رگلاژ شوند. از طرف دیگر، روغن گیربكس هم بعد از هر 30 هزار كیلومتر راه رفتن خودرو باید بررسی شود. اگر این اتفاق نیفتد و آن را آنقدر عوض نكنیم تا روغن گیربكس بسوزد، هزینه بسیار سنگین‌تری نسبت به تعویض آن باید بپردازیم. این هزینه تعویض به وقت و به جا، برای خودروهای دنده‌ای بین 80 تا صد هزارتومان هزینه برمی‌دارد كه اگر این‌طور نشود، بین دو تا سه میلیون باید خرج كنیم.
زمستان و كولر؟
در فصل‌های سرد مثل زمستان، تقریبا هفته‌ای دو‌بار كولر خودرو را روشن كنید. خوبی‌اش هم این است زمانی كه شیشه‌ها عرق می‌كنند و رطوبت دارند، عرق‌گیر بودن كولر باعث می‌شود این رطوبت خشك شود و گاز كولر هم در جریان باشد. با این‌كه ظاهر كار عاقلانه به نظر نمی‌رسد اما این كار كمك زیادی به نگهداری از گاز كولرتان می‌كند. علتش هم این است كه وقتی كولر استفاده نشود، گاز آن ته‌نشین ‌شده و افت گاز رخ می‌دهد. همین است كه تابستان بعدی كه می‌رسد، می‌بینیم كولرمان مثل تابستان گذشته خوب كار نمی‌كند و خیلی خنك نمی‌كند. برای همین هم باید به تعمیركار مراجعه كنیم و بین 200 تا 300 هزار تومان بابت شارژ مجدد گاز بدهیم. اما روشن كردن كوتاه‌مدت كولر در زمستان، باعث می‌شود از هزینه شارژ گاز كولر در تابستان پیش‌رو در امان بمانیم. در واقع همین كار ساده، باعث می‌شود افت گاز در كولر خودروی شما اتفاق نیفتد. پس چرا این كار را نكنیم؟
نقش لنت و دیسك و صفحه
بدون دلیل و دائم ترمز نگیرید. در شرایطی كه می‌توانیم بدون گرفتن ترمز و با دنده معكوس سرعت را كم كنیم، بكوشیم كمتر از ترمز استفاده كنیم و در دقیقه‌های نود ترمز بگیریم. ضمن این‌كه اگر سرعت‌مان همیشه مناسب باشد، نیاز به گرفتن ترمزهای پشت‌سر هم برای كم كردن سرعت‌مان نیست. این كار به حفظ لنت كمك می‌كند و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری از لنت استفاده كنید و مجبور به تعویض و كار انداختن لنت جدید نشوید. همان‌طور كه ترمز كمتر باعث حفظ لنت می‌شود، كمتر كلاچ گرفتن هم باعث حفظ دیسك و صفحه کلاچ می‌شود. واقعیت این است نباید كلاچ را بیشتر از پنج ثانیه نگه داشت كه اگر این‌طور باشد، تداوم این حركت باعث استهلاك دیسك و صفحه و سوختن آن می‌شود. قیمت دیسك و صفحه برای پراید 500 هزار تومان و برای تیبا، حدود یك میلیون تومان، البته بدون اجرت است. پس حواستان به كلاچ‌های وقت و بی‌وقتتان باشد.
 یاتاقان نزنی
روشن كردن كولر در سرعت بالا باعث یاتاقان زدن موتور و سوختن كمپرسور كولر می‌شود. در واقع بهترین شرایط برای روشن كردن كولر، این است كه بایستیم و در حالت درجا، كولر را روشن كنیم یا برای لحظاتی خودرو را در وضعیت خلاص قرار دهیم كه اگر این كار را نكنیم و خودرو یاتاقان بزند، چیزی حدود سه میلیون تومان باید بابت تعویض آن بپردازیم؛ كمپرسور كولر هم كه جای خود دارد.