هدفی به‌نام ارتقای سطح رفاه دانشجویان

هدفی به‌نام ارتقای سطح رفاه دانشجویان


سال 93 ‌هزینه تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها، در بودجه دانشگاه‏ها پیش‎بینی ‎شد. به عبارت دیگر می‌توان گفت پرداخت بودجه تغذیه دانشجویان دانشگاه‏ها مربوط به سازمان برنامه و بودجه است‌‌.
بـــه ایـــــن ترتیـــــب صنـــــدوق رفـــــاه دانشجویان وزارت علوم وظیفه دارد بودجه‏اش را برای وام دانشجویی و صرف اعتبارات دانشگاه‎ها هزینه كند، بنابراین هیچ بودجه‏ای برای غذای دانشجویی در صندوق رفاه دانشجویی، لحاظ نشده است. صندوق رفاه دانشجویی، عموما به دانشگاه‎ها برای تجهیز خوابگاه‏ها و آشپـــــــزخانه‏ها كمـــــــــك می‏كند. بودجه بخش غذای دانشجویی را مجلس و دولت تعیین می‏كنند و مستقیما هم در اختیار دانشگاه‎‏ها قرار می‌گیرد. امسال هم براساس پیگیری‌های انجام شده، بودجه حدود 200 میلیارد تومانی سازمان برنامــــــــه و بودجــــــه برای تغذیـــــه دانشجویان تعلـــــــق و در اختیـــــار دانشگاه‎های كشور قرار گرفت، البته لازم به ذكر است كه این مبلغ‌ به عنوان یارانه، در بین دانشگاه‌های كشور توزیع شد.
 تابستان امسال با حمایت صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم 44 هزار متر از آشپزخانه‏های دانشگاه‌ها مورد نوسازی و صنعتی‎سازی قرار گرفت كه در مجموع، 2/5 میلیارد تومان‌ برای این مهم انجام شد.
صندوق رفاه دانشجویی، به عنوان یك نهاد حمایت‏كننده از تجهیز خوابگاه‏ها و آشپزخانه‏ها حمایت مالی می‏كند.
به طور معمول، دانشگاه‏ها با توجه به بودجه‏ای كه در اختیار دارند و با توجه به نیازسنجی انجام شده، اعتباراتی را كه در اختیارشان قرار می‌گیرد صرف مصارف مختلف می‏كنند. ما هم به عنوان یك نهاد، برای تجهیز آشپزخانه‏ها از آنها حمایت می‌كنیم.
رعایت موارد بهداشتی، بر عهده دانشگاه‎ها و معاونت دانشجویی دانشگاه‎‏هاست. به طور معمول، در دانشگاه‎ها، مامور بهداشت وجود دارد و آنها به كمك نمایندگان دانشجویان، نظارت بر عملكرد و بهداشت آشپزخانه‎ها را بر عهده دارند.
علاوه‌ بر این كارشناسان وزارت بهداشت هم به صورت دوره‏ای به آشپزخانه‏های دانشگاه‏ها سر‌می‏زنند و گاهی نمونه‎برداری می‎كنند‌.
با توجه به این كه هدف ما، ارتقای سطح رفاهی دانشگاه‏های كشور است، آشپزخانه‏ها و خوابگاه‎ها باید بالاتر از استانداردهای امروزی مدیریت شود‌.
در دوره‎ای با توجه به افزایش تقاضا برای آموزش عالی، با گسترش ‌دانشگاه‎ها، ظرفیت‎ها و حتی گرایش‌ها مواجه شدیم، اما محیط‎های دانشجویی مانند خوابگاه‎ها و آشپزخانه‏ها كمتر توسعه پیدا كرده و در نتیجه‌ برخی دانشگاه‏های كشور این روزها با مشكل رو‌به‌رو شده‌اند.