سنندج و بندرعباس در جمع شهرهای خلاق جهان

سنندج و بندرعباس در جمع شهرهای خلاق جهان


پیش از این دو شهر رشت و اصفهان به عنوان شهرهای خلاق ایرانی، به جمع شهرهای خلاق جهان پیوسته و در فهرست یونسكو نشسته بودند. اولی به عنوان شهر خلاق خوراك و دومی یعنی اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی. حالا هم دو شهر دیگر كشورمان یعنی سنندج و بندرعباس، در بررسی‌های دوسالانه یونسكو به جمع شهرهای خلاق جهانی پیوستند.
ظاهرا امسال 66 شهر جهان توانسته‌اند نظر كارشناسان یونسكو را برای پیوستن به شهرهای خلاق جذب كنند. در این میان شهر بندرعباس ایران به عنوان شهر خلاق صنایع‌دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسكو تایید شدند.
به عقیده دبیركل كمیسیون ملی یونسكو - ایران، هر دوی این شهرها شایسته و برازنده این نام هستند.
به گزارش ایلنا، حجت‌ا... ایوبی می‌گوید: خوشحالیم شهر سنندج كه سرآمد موسیقی است، شهر خلاق موسیقی شد و نغمه‌ها و آواهای كردهای عزیز ما با محوریت سنندج از این پس بهتر شنیده می‌شود.
وی یادآور می‌شود: هر كشور هر دو سال یك بار كه اجلاس شهرهای خلاق جهان شكل می‌گیرد، می‌تواند چهار شهر خلاق خود را معرفی كند كه ایران نیز چنین كرد، هرچند دو شهر مورد توجه كارشناسان قرار نگرفتند و این البته چیزی از شایستگی این شهرها كم‌ نمی‌كند و ما از همین امروز كارمان را برای گرفتن دو سهمیه دیگر در دو سال آینده آغاز می‌كنیم.
بی‌شك پیوستن به شبكه شهرهای خلاق فرصتی تازه برای این شهرهاست تا از تجربه‌های جهانی استفاده کرده و داشته‌های خود را به جهان بهتر معرفی كنند.