ترک دود  با  دود!

فروشندگان سیگارهای گیاهی در فضای مجازی، معجزات این سیگارها و وقوع انقلاب در ترك سیگار را در بوق و كرنا كرده‌اند

ترک دود با دود!

سیگار چه كینگ، ‌چه لایت، چه اسلیم، چه لوتار، چه داخل پاكت‌های قرمز، چه سفید، چه طلایی، چه آبی یا سبز و نقره‌ای سیگار است، سیگار و تطهیر شدنی هم نیست. عده‌ای اما قصد تطهیر سیگار را دارند، عده‌ای در فضای مجازی با صفحه‌های فعال، سیگار را چنان مفید و شفابخش جلوه می‌دهند كه هر اهل دودی دلش غنج می‌رود برای چند پك جانانه زدن به این سیگارها، شاید هم دل یك سیگار نكشیده كنجكاو برای چشیدن طعم دودی كه می‌گویند شفاست! لقب این سیگارها، سیگار سالم است. بعضی فروشنده‌ها دستشان را بالاتر نیز می‌گذارند و به اینها می‌گویند سیگارِ درمانی، سیگاری با خدمات ارزنده طبی كه همه‌كاره است، یك طبیب تمام‌عیار كه ماموریتش درست از زمان گیراندن سیگار شروع می‌شود و پایان ماموریتش لحظه به فیلتر رسیدن سیگار است.

از نعنا تا عنبرنسارا
توتون و تنباكو را خالی كرده‌اند و جایش رز خشك، نعنا، مرزنجوش، چهل‌گیاه، زیتون، گل ماهور و حتی عنبرنسارا ریخته‌اند، بعد مثل سیگارهای معمولی، رولش كرده‌اند و ته‌اش فیلتری كوبیده‌اند و این سیگار گیاهی شده است آخر همه چیز، ته شفا. از فروشنده كه خاصیت‌شان را می‌پرسیم كلی مزایا ردیف می‌كند كه همه‌اش روی هم كار یك تیم مجرب پزشكی و یك پكیج كامل از داروهای قوی و پیشرفته است، نه كار یك سیگار با این قد و قواره كوچك و مشكوك.
فروشنده اما حرف خودش را می‌زند؛ ضد میكروب، ضد انگل، ضد باكتری، آنتی‌بیوتیك قوی، تسكین‌دهنده درد دندان و لثه، درمان‌كننده آسم و سینوزیت و بواسیر، برطرف‌كننده مشكلات گوارشی و از بین برنده عفونت‌های دهان، گوش، حلق و بینی، ضد درد، درمان واریس، مننژیت حتی، ضد نفخ،‌ ضد لخته شدن خون، مفید برای سلامت مغز، ضد آلرژی، چاره یبوست، راه‌حل لاغری و كاهش وزن، درمان لقوه و خدای من، ضد سرطان.بسته‌های مرسوم سیگار20 تایی است ولی سیگارهای گیاهی را در بسته‌های هشت تایی وكیوم می‌كنند و در تك‌فروشی، بسته به نوع گیاهی كه داخلش بار می‌زنند تا20 هزار تومان می‌فروشند، گل ماهور به عنوان مثال 18 هزار تومان كه می‌شود به قرار هر نخ 2250 تومان. سیگارهای گیاهی به طرز واضحی از سیگارهای معمولی گران‌ترند، ولی فروشنده سیگارهای گیاهی طوری مجابت می‌كند كه گویی آن چهار تا 12‌هزار تومانی را  که برای سیگار معمولی خرج می‌كنی، دور می‌اندازی و در عوض هزینه سیگار گیاهی را توی جیبت پس‌انداز می‌كنی، پس‌اندازی برای سلامتی‌ات.


بفرمایید دروغ
سیگارهای گیاهی مشكوكند، لقب سالم را برای سیگار نمی‌شود باور كرد. كامبیز رمضانی، كارشناس دخانیات هم درگفت‌وگویش با ما پوزخندی می‌زند و می‌گوید این سیگارها من‌درآوردی است و شانس تسخیر بازارش كم است. او توجیه می‌آورد كه ذائقه دخانی ایرانی‌ها از گذشته تا امروز ذائقه‌ای آمریكایی شده و احتمالش كم است كه به نعنا و مرزنجوش و عنبرنسارایی كه در این سیگارها دود می‌شود روی خوش نشان دهد. فروشنده‌های سیگارهای گیاهی اما تضمین می‌دهند كه یك بار پك زدن به این سیگارها مساوی با مشتری شدن است. حتی وقتی پای مضر بودن كاغذ این سیگارها و گفته‌های كارشناسان كه كاغذ سیگار از توتون و تنباكو نیز سرطان‌زاتر است به میان می‌آید فروشنده با اعتماد به نفس این حرف و حدیث‌ها را رد می‌كند و از نیكوتین و قطرانِ صفر در سیگارهای گیاهی می‌گوید.
حسن آذری‌پور، عضو كمیته كشوری كنترل دخانیات وقتی گفت‌وگوهای ما با فروشنده‌ها را می‌شنود بدون مكث تاكید می‌كند كه همه این حرف‌ها دروغ است. او به فروش سیگارهای درمانی و به این سبك كسب و كار می‌گوید كلاهبرداری و توضیح می‌دهد كه احدی نمی‌تواند منكر وجود قطران در سیگار شود حتی سیگاری كه محتوی نعنا، چهل‌گیاه یا رز خشك باشد. او این‌گونه توضیح می‌دهد كه قطران به عنوان سمی‌ترین ماده موجود در سیگار و سرطان‌زاترین آنها از سوختن گیاهانی با الیافی چوبی تولید می‌شود؛ پس وقتی هرگیاهی بسوزد قطران تولید می‌شود حتی اگر تركیبات حاصل از سوختن این گیاهان با توتونی كه می‌سوزد متفاوت باشد.
محمدمحسن عزیزی، متخصص طب سنتی نیز البته در همین موضع ایستاده است. او می‌گوید، گیاهان دارویی زمانی می‌توانند خاصیت درمانی و شفابخشی داشته باشند كه به شكل پماد، عرق، جوشانده یا بخور و ... استفاده شوند و تا امروز هیچ منبع علمی، شفابخش بودن گیاهان بعد از سوختن را تایید نكرده است.
آذری‌پور، عضو كمیته كشوری كنترل دخانیات نیز تاكید می‌كند كه شفابخشی سیگار گیاهی تنها زمانی تایید می‌شود كه دود حاصل از آن در آزمایشگاهی معتبر بررسی شود. البته عزیزی این بحث را این‌گونه پی می‌گیرد كه حتی اگر از مضر بودن گیاهان سوخته در سیگار صرف‌نظر كنیم، هرگز نمی‌توانیم مضرات كاغذ سیگار را نادیده بگیریم؛ كاغذی كه مخلوطی است از چسب و مركب و چیزهای محرمانه دیگر كه رمضانی كارشناس دخانیات به ما می‌گوید شركت‌های سازنده این كاغذها فرمول ساخت آن را هرگز لو نمی‌دهند.



ترك شبهه‌ناك
با این حال اما تولیدكنندگان و فروشندگان و بازاریابان سیگارهای گیاهی مرغشان یك پا دارد و حرف خودشان را می‌زنند. اینها وجود قطران كه تار ِ سیگار است را در محصولات خود تكذیب می‌كنند و می‌گویند آن ماده چسبناك قهوه‌ای‌رنگی كه سرطان‌زاست و سیگاری‌ها را از آن می‌ترسانند و می‌گویند با هر پك مثل كنه به ریه‌ها می‌چسبد و مثل دوده كه در دودكش رسوب می‌كند ریه‌ها را سیاه و    مژك‌هایش را ناقص می‌كند، در سیگارهای گیاهی یافت نمی‌شود.
تامل‌برانگیزتر این كه اینها در تبلیغاتشان، سیگارهای گیاهی را راهی برای ترك سیگار معرفی می‌كنند و نسخه می‌نویسند كه فلان تعداد سیگار معمولی اگر با فلان تعداد سیگار گیاهی در روز كشیده شود بتدریج به ترك سیگار منجر می‌شود. محمدمحسن عزیزی متخصص طب سنتی البته این را هم دروغ می‌داند و می‌گوید مدت‌ها متخصصان طب سنتی دنبال تولید سیگاری بوده‌اند كه به ترك سیگار منجر شود ولی هنوز موفق به چنین اختراعی نشده‌اند و حسن آذری‌پور عضو كمیته كشوری كنترل دخانیات تاكید می‌كند كه سیگارهای الكترونیكی كه سال‌ها به عنوان راهی برای ترك سیگار معرفی می‌شدند ولی امروز سرطان‌زا بودن و كشنده بودنشان اثبات شده است بهترین سند هستند كه ثابت شود معجزه‌گر بودن سیگارهای گیاهی نیز فریبی بیش نیست.
با این حال فعالیت آزادانه تولیدكنندگان و فروشندگان این محصولات و بازاریابی‌های علنی‌شان در كانال‌ها و شبكه‌های اجتماعی تاریك‌ترین وجه این ماجراست، فضایی كه چون نظارتی كامل بر آن اعمال نمی‌شود همچون نقابی صورت متخلفان و مدعیان جورواجور  را می‌پوشاند و بستر امنی برای كسب و كارشان ایجاد می‌كند.
حسن آذری‌پور عضو كمیته كشوری كنترل دخانیات كه معتقد است برای جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر محصولات دخانی در فضای مجازی باید پلیس فتا، حتی وزارت بهداشت جدی تر به این حوزه ورود كنند و پرده از كلاهبرداری‌های اینچنینی بردارند وگرنه اگر نظارت نباشد فضا از این همه آشفته‌تر خواهد شد و تبلیغات بیش از این به جان سلامت مردم خواهد افتاد.