انتشار نامه‌های همكلاسی هیتلر

انتشار نامه‌های همكلاسی هیتلر


 آدولف هیتلر در دوران مدرسه یك همكلاسی داشته كه بعدها به عنوان تاثیرگذارترین فیلسوف قرن بیستم شناخته می‌شود؛ لودویك ویتگنشتاین باب‌های زیادی را در فلسفه ریاضی، فلسفه زبان و فلسفه ذهن گشود و از سال 1929 تا 1947 در دانشگاه كمبریج تدریس كرد. كتاب‌نامه‌ای از این فیلسوف با گردآوری پائول انگلمان و ترجمه حامد عرفان منتشر شده است.
كتاب نامه لودویگ ویتگنشتاین در نشر سیب سرخ منتشر شده و بر اساس اظهارات مترجم كتاب، ویتگنشتاین از تباری ثروتمند است كه هرگز پول فریفته‌اش نمی‌كند. این فیلسوف اتریشی در نامه‌هایش از مردی به نام پائول انگلمان یاد می‌كند. این دو رفت‌وآمدهای خانوادگی دوستانه‌ای با هم دارند. نامه‌های ویتگنشتاین به انگلمان در دوره‌ای مكتوب می‌شود كه هنگامه جنگ جهانی اول است و لودویگ در جبهه در كوله پشتی خود همواره روی یادداشت‌هایی فلسفی كار می‌كند كه بعدها با مقدمه‌ای از برتراند راسل منتشر می‌شود.
حامد عرفان درباره كتاب نامه‌های ویتگنشتاین گفت: در این كتاب دو مقدمه به همراه متن كامل ۵۴نامه منتشر شده است. در خلال نامه‌های ویتگنشتاین با نظرات فیلسوف تنهایی درباره هم عصران خود از جمله راسل، انگلمان نیز آشنا می‌شویم.