نسخه Pdf

استان محبوب سریال‌سازان!

اقلیم جذاب مازندران آن را به محل ضبط بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل کرده است

استان محبوب سریال‌سازان!

ساخت سریال‌هایی که در مازندران کلید خورده به شهرت بسیاری از چهره‌ها و بازیگران و کارگردان‌های مازندرانی کمک کرده ‌است، سریالی مانند «پایتخت» که در 6 فصل ساخته شد و موفقیت بسیاری را هم به همراه داشت در آشنایی بیشتر با این استان، لهجه، موسیقی و... بسیار اثرگذار بوده و استفاده از بازیگران بومی نیز کمک کرد تا هنرمندان بیشتری در این زمینه معرفی شوند. در کناراین سریال آثار دیگری نیز هستند که از روستاها و سایر جذابیت‌های مازندران برای تولید فیلم و سریالشان استفاده کرده‌اند. در این گزارش چند سریال شاخص را که از زیبایی‌های مازندران بهره‌بردند را مرور خواهیم کرد.

پایتخت

گل سرسبد سریال‌هایی که در مازندران ساخته‌ شده «پایتخت» است که تا به حال شاهد چندین فصل از این سریال بوده‌ایم. البته در این اثر علاوه بر لوکیشن از بازیگران بومی زیادی نیز استفاده شد. مثلا سلمان خطی که در نقش تقی، برادر نقی معمولی در سریال پایتخت نقش‌آفرینی کرد بازیگر بومی استان مازندران است که اتفاقا در این سریال خوش درخشید. علیرضا درویش هم که در نقش رمضون در سریال پایتخت حضور داشت توانست خود را به‌عنوان یک بازیگر بومی توانا معرفی کند و در کنار او نیز بازیگران بسیاری بودند که بومی مازندران هستند و با نقش‌آفرینی و حضور قابل‌قبول در این سریال چشم مخاطب را به چهره و بازی خود آشنا کردند. به طوری که در سریال «بوتیمار» هم حضور داشته و به‌عنوان بازیگران مازندرانی در این سریال هم به ایفای نقش پرداختند. پایتخت در فصل‌های مختلفش در ترکیه، تهران، قشم و... فیلمبرداری شده اما محل اصلی وقوع همه حوادث این سریال شیرگاه و استان مازندران است. شهر شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران است که از جنوب به شهرستان سوادکوه و از شمال به شهرستان قائمشهر راه دارد. این شهر به پل‌های تاریخی‌اش شهرت دارد که در دوره صفوی بنا شده است.
زیرا در دوره صفوی جاده شوسه شاه‌عباسی از این شهر عبور می‌کرد. بعدها نیروهای ارتش شوروی در جریان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در منطقه‌ای که به روس آباد نام گرفت در اطراف شیرگاه ساکن شدند. شیرگاه در آبان ۱۳۴۱ نام شهر را به خود اختصاص داد.




جاده چالوس

سریال «جاده چالوس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی علیرضا داوری سال 93 از شبکه پنج پخش می‌شد. داستان سریال جاده چالوس درباره زن و شوهری بود که همراه دو فرزندشان به‌دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی تصمیم می‌گیرند از تهران نقل مکان کنند و راهی شمال شوند. آنها تصمیم می‌گیرند رستورانی را در جاده چالوس افتتاح کنند و با ماجراهای مختلفی روبه‌رو شوند. لوکیشن‌های این سریال همانند نامش در جاده چالوس بود و کارگردان با قاب‌بندی‌های زیبا این منطقه را به مخاطب معرفی می‌کرد. این جاده با زیبایی‌هایش معروف شده و همواره به خاطر همین زیبایی‌هایش نسبت به جاده هراز مورد ستایش افرادی بوده که از سمت تهران به سمت استان‌های شمالی راهی می‌شدند.




ظرفیت‌های کشف‌نشده مازندران

در مورد لوکیشن‌های جذاب استان‌های شمالی و مخصوصا استان گیلان صحبت‌های زیادی شده است اما برخلاف گیلان تعداد تولیداتی که در مازندران انجام می‌شود چشمگیر نیست و هنوز ظرفیت این استان شناخته نشده است. پیرو همین نکته بیژن شکرریز یکی از کارگردان‌های قدیمی در مورد مناطق شمالی ایران و استان مازندران می‌گوید: ظرفیت فیلمسازی در مازندران برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان کشور ناشناخته است.  او با اشاره به این‌که ساری و روستاهای اطراف آن در فیلمسازی کشور جایگاه ضعیفی دارند، ادامه داد: اگر همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری به درستی صورت بگیرد، شهرهای مازندران همانند استان گیلان از جاذبه‌های زیبایی برای ساخت فیلم برخوردارند.
شکرریز خودش سابقه فیلمسازی در روستای سقندیکلا و آهودشت ساری را داراست و در مورد انتخاب این روستاها نیز چنین گفته است: منظره‌های زیبا و لوکیشن بی‌نظیر سبب شد تا جاذبه‌های تماشای فیلم «وقتی باران می‌بارد» چندین برابر و موضوع آن نیز بهتر درک شود. شکرریز معتقد است علاقه‌مندی مردم و وجود چشم اندازهای طبیعی، ظرفیتی است که می‌تواند ساری را قطب فیلمسازی ایران کند. وی به صنعت گردشگری استان مازندران اشاره کرد و افزود: فیلمسازی می‌تواند با معرفی جاذبه‌های طبیعی و زیبای ساری و توابع آن علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، صنعت گردشگری را نیز گسترش دهد. وجود سنن و آداب و رسوم متناسب با طبیعت زیبا و گویش قشنگ مازندرانی، می‌تواند موضوع تهیه فیلم‌ها شود.



از یاد رفته

از یادرفته در سال 90 از تلویزیون پخش شد. کارگردانی فریدون حسن‌پور به‌عهده داشت. در این سریال ز گلرخ با سختی‌هایی با مرتضی ازدواج می‌کندو  پس از ازدواج به مرتضی پیشنهاد می‌کند که درس بخواند، مرتضی نیز  که در پزشکی دانشگاه تهران بالاترین رتبه را به دست می‌آورد؛ مجبور می‌شود تا هفت سال در تهران درس خوانده و گاهی به خانه خود سربزند، گلرخ پس از مدتی صاحب پسری به نام علی می‌شود، مرتضی نیز با دختری به نام مینا نادری در تهران آشنا می‌شود. این مجموعه در روستاهایی واقع در جاده‌های دوهزار و سه‌هزار تصویربرداری شد. جاده دوهزار از جمله زیباترین مسیرهای جنگلی شمال ایران و استان مازندران است که از شهسوار شروع شده و با گذشتن از جنگل‌های سبز و زیبای البرز در قزوین به اتمام می‌رسد. نزدیک‌ترین نظریه برای نامگذاری این جاده، رسیدن به محل‌هایی
با ارتفاع 2000 متر بالاتر از سطح دریا است.
ضمیمه کلیک