رادیو گفت‌وگو به استقبال كاروان عاشقی می‌رود

رادیو گفت‌وگو به استقبال كاروان عاشقی می‌رود


شبكه رادیویی گفت‌وگو با هدف ارتقای شور و شعور حسینی، مجموعه برنامه‌هایی با ساختارهای مختلف و موضوعات متنوع را برای ایام سوگواری ماه محرم به روی آنتن می‌برد.
به گزارش روابط‌عمومی رادیو گفت‌وگو، این شبكه رادیویی در ایام محرم امسال به منظور پاسداشت قیام سیدالشهدا(ع) و همراهانش و افزایش شور و شعور حسینی مجموعه برنامه‌هایی را تدارك دیده است. این ویژه‌برنامه‌ها به سه گروه؛ مجموعه برنامه‌هایی برای دهه اول محرم، ویژه‌برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورا و آیتم و برنامه‌های كوتاه تقسیم می‌شوند.
یكی از ویژه‌برنامه‌های رادیو گفت‌و‌گو در دهه اول ماه محرم، برنامه تركیبی «شرح شیدایی» است، این برنامه تركیبی در آیتم‌های مختلفی شامل معرفی كتاب، روزشمار محرم، پخش نوحه‌های متناسب با ایام محرم‌الحرام، گفت‌وگو با شاعران محرمی و امام حسینی، بررسی محرم از كلام رهبر معظم انقلاب، معرفت‌شناسی محرم، اخلاق محرمی برای عزاداران، آشنایی با هیات‌های شاخص استانی و كشوری در سرتاسر كشور و گفت‌وگو با پیرغلامان و مداحان حسینی، قصد دارد نگاهی تازه به مساله محرم داشته باشد.
شرح شیدایی هرشب ساعت 22 تا 24 به تهیه‌كنندگی فرهاد دهنوی به روی آنتن می‌رود.
نقش دین در مسلح كردن علوم شناختی برای ساخت جهانی شدن از منظر مقاومت و مقاومت و تعهد، ضدمقاومت و بی‌تعهدی دو موضوع شاخص ویژه دهه اول محرم در برنامه «ساعت بیست چهار و یك دقیقه» است كه روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 16 به مدت یك ساعت، به تهیه‌كنندگی نوشین رهگذر و اجرای دكتر هادی البرزی پخش می‌شود.
برنامه «امواج شبهه» كه به بررسی ماهیت‌شناسی رسانه‌های بیگانه می‌پردازد، در دهه اول با تمركز بر بررسی چرایی و چگونگی هدف قرار گرفتن مراسم عزاداری محرم توسط رسانه‌های معاند به این سوال پاسخ می‌دهد كه رسانه‌های داخلی چطور باید به تبیین صحیح اهداف قیام عاشورا بپردازند.
این برنامه روزهای یكشنبه و سه‌شنبه ساعت16 به مدت 60 دقیقه به تهیه‌كنندگی سیده فاطمه شعار و با اجرای آقایان بیژن مقدم و داوود فریدپور به روی آنتن می‌رود.
«ماه به روایت آه» نیز یك مستند گفت‌وگومحور پیرامون ماه محرم است. در این برنامه افراد مختلف از مشاغل مختلف از جمله مجریان، ورزشكار، مورخ، واعظ، كارگردان، نقاش و... پیرامون ماه محرم و جنبه‌های مختلف آن با یكدیگر گفت‌وگو می‌كنند. ماه به روایت آه نیز در 13قسمت 30 دقیقه‌ای به روی آنتن می‌رود.
«مقصد بهشت» عنوان دیگر برنامه رادیو گفت‌وگو برای دهه اول محرم است. این برنامه گفت‌وگومحور در 13 قسمت 20 دقیقه‌ای به خوانش و بررسی آثار موفق عاشورایی معاصر در قالب شعر و نوحه می‌پردازد.
هنر تعزیه و شبیه‌خوانی‌های مطرح هم در برنامه «شبیه او» با حضور نویسندگان، پژوهشگران هنرهای آیینی و دراماتراپیست‌ها و اجرای تعزیه‌های مرتبط در 10 قسمت 60 دقیقه‌ای سیر تحول هنر تعزیه و شبیه‌خوانی را مرور و بررسی می‌كند. «عشق بدون مرز» یكی دیگر از ویژه‌برنامه‌های رادیو گفت‌وگو برای ایام سوگواری سالار شهیدان است. این برنامه در 30 دقیقه عزاداری حسینی در كشورهای مسلمان را مورد توجه قرار داده است. بخش دیگری از ویژه‌برنامه‌های رادیو گفت‌وگو برای محرم، به شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورا اختصاص دارد.
«حكایت ناتمام» عنوان یكی از این برنامه‌هاست كه در 60 دقیقه به مشتركات قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی سلام‌ا... علیهم اجمعین خواهد پرداخت. «خیمه‌گاه بهشت» هم در 60 دقیقه، موضوع فضای مجازی و فرهنگ عاشورا را هدف قرار می‌دهد. «قلم‌های بی‌قرار» دیگر ویژه‌برنامه رادیو گفت‌وگو برای ایام سوگواری سیدالشهدا(ع) است. این برنامه نیز در 60 دقیقه با محوریت تجلی مفهوم عاشورا در شعر و ادبیات فارسی پخش خواهد شد. ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به «كاروان عاشقی» اشاره كرد. این برنامه در 15 قسمت سیر حركت تاریخی امام حسین (ع) و بسترهای شكل‌گیری واقعه كربلا را شرح می‌دهد.