عزاداری پرشور در رادیو جوان

عزاداری پرشور در رادیو جوان


با آغاز ماه محرم رادیو جوان ویژه برنامه‌های بسیاری را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر عزاداری امام حسین(ع) تدارک دیده است.
به گزارش جام‌جم، با توجه به پیک پنجم بیماری کرونا و لزوم بیش از پیش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، محرم و صفر امسال نیز هیات‌های مذهبی برای برپایی مراسم و حرکت دسته‌جات عزاداری با محدودیت‌هایی همراه خواهند بود. لذا رادیو جوان قصد دارد با تولید ویژه برنامه‌های محرمی نقش مهمی در برگزاری پرشورتر عزاداری ایام محرم و صفر ایفا کند.
شبکه رادیویی جوان در ایام محرم و صفر امسال، با الـهام از ویـژگی‌های یک هیات جوان پسند، تصمیم به ایجاد تغییرات گسترده در حال و هوای برنامه‌های این شبـکه گرفته است.
امسال علاوه بر تعظیم شعائر حسینی، موضوعات برنامه‌های ویژه محرم رادیو جوان، با دعوت از پژوهشگران این حوزه، سمت و سوی آشنایی جوانان و نوجوانان با مکتب عاشورا را به خود خواهد گرفت.
«تکیه رادیو» به تهیه‌کنندگی مهدی شاهرضایی با آیتم‌های ویژه‌ای مثل پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و تعزیه، با حضور شاعران و مداحان اهل‌بیت، حال و هوای یک تکیه و روضه خانگی را از امواج رادیو برای مردم تداعی خواهد کرد.
علاوه بر این، ویژه‌برنامه‌های «جوان‌پسند» و «سرمشق» با محوریت آشنایی جامعه جوان با مکتب حسینی و تبیین اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین (ع) روی آنتن می‌رود.
برنامه «جوان پسند» به تهیه‌کنندگی اکرم زمانی و سولماز ادیبی، ضمن دعوت از کارشناسان مذهبی و تحلیل ابعاد مختلف قیام امام حسین (ع) سراغ جوانانی می‌رود که مکتب و راه آن حضرت‌، مسیر زندگی آنها را متحول کرده است.
همچنین برنامه «سرمشق» به تهیه‌کنندگی فاطمه شهبندی، در ایام محرم و صفر شبهاتی را که پیرامون واقعه عاشورا و حوادث بعد از آن در ذهن جوانان و نوجوانان ایجاد شده‌، پاسخ می‌دهد.
این برنامه در سه فصل 20 قسمتی به بیان شبهات واقعه کربلا‌، عبرت‌های عاشورایی و بررسی نقش زنان در واقعه کربلا می‌پردازد.
برنامه‌های شبانگاهی شبکه رادیویی جوان نیز منطبق با سبک و سیاق عزاداری مردم در شب‌های محرم برنامه‌ریزی شده است.
برنامه «میدان امام حسین (ع)» به تهیه‌ کنندگی عباس پیری همزمان با ساعت شروع عزاداری‌ها و حرکت دسته‌جات عزاداری از آنتن شبکه جوان پخش خواهد شد.
این برنامه که سال پیش به صورت یک استودیوی متحرک در سطح شهر تهران از مبدأهای مختلف به سمت میدان امام حسین حرکت می‌کرد‌؛ این بار دسته عزاداری خود را در سطح استان تهران، قم و البرز برپا خواهد کرد.
این برنامه که با همکاری سازمان اوقاف و رادیو جوان روی آنتن می‌رود، شامل آیتم‌های ویژه‌ای نظیر نمایش تعزیه، مداحی، گروه‌های ارکستر و سرود عاشورایی خواهد بود.
حرم حضرت معصومه (ع) در قم ، امامزاده عبدا...، امامزاده معصوم، امامزاده حسن، امامزاده طاهر در استان البرز، امامزاده صالح، و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی از جمله امامزاده‌هایی هستند که قرار است در دهه اول محرم میزبان برنامه میدان امام حسین (ع) رادیو جوان باشند.
برنامه «من به تو نزدیکم» به تهیه‌کنندگی مجتبی امیری از ساعت دوازده بامداد جایگزین برنامه «اینجا شب نیست» خواهد شد.
با توجه به این‌که در این ساعت از شب، مردم پس از عزاداری و سینه‌زنی، آماده کسب معرفت و نیازمند تفکر هستند این برنامه با حضور مداحان و روضه خوانان سعی در ایجاد یک فضای معرفتی، برای درک هر چه بهتر وقایع عاشورا دارد.
همچنین رادیو جوان در محرم امسال در نظر دارد تا نواها، موسیقی‌ها و مداحی‌های عاشورایی متفاوت‌تری را به سمع مخاطب برساند.
برنامه «نینوا» به تهیه‌کنندگی حسین خلیل‌نژاد با استفاده از نواها و نغمه‌های محلی قصد دارد ضمن آشنایی مخاطبان جوان با موسیقی آیینی شهرهای مختلف ایران، به طور ویژه‌تری به موسیقی و نواهای عاشورایی بپردازد.