برج‌هایی که باید محو می‌شدند

پنهان‌کاری مقامات آمریکایی درباره اسناد محرمانه حادثه 11سپتامبر ادامه دارد

برج‌هایی که باید محو می‌شدند

هر اندازه به بیستمین سالگرد وقوع حادثه 11سپتامبر 2001 میلادی و انهدام برج‌های دوقلوی نیویورک، نزدیک‌تر می‌شویم، عملکرد نهادهای امنیتی و دولت‌های بوش، اوباما، ترامپ و بایدن در مواجهه با این واقعه بیش از پیش مورد رصد و تحلیل افکار عمومی دنیا قرار می‌گیرد. اکنون بر همگان مسجل است که میان روایت ارائه شده از سوی دولت وقت آمریکا و واقعیات پشت پرده‌ای که معطوف به ماهیت این ماجراست، فاصله‌ای چشمگیر وجود دارد.

اخیرا مقامات ایالات متحده اعلام کردند اسناد محرمانه مربوط به وقایع 11سپتامبر ۲۰۰۱ را بررسی می‌کنند تا در صورت امکان، مطابق درخواست مکرر بازماندگان قربانیان، بخش‌هایی از این اسناد را علنی کنند. بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا در نامه‌ای به دادستانی نیویورک اعلام کرد تصمیم دارد بخش‌هایی از این اسناد محرمانه را به‌منظور تشخیص اطلاعات قابل افشا مرور کند. در بیانیه این نهاد همچنین آمده است مأموران پس از بررسی، این اطلاعات را تا حد امکان سریع و به‌شکل منظم افشا می‌کنند. بیانیه اف‌بی‌آی در پاسخ به شکایت قربانیان رویداد ۱۱سپتامبر صورت می‌گیرد. دولت‌های مختلف ایالات متحده در جریان رسیدگی به این پرونده طولانی دائم خواستار عدم افشای اسرار دولتی در این زمینه شده‌اند.
شفافیت به سبک آمریکایی
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهرا از تصمیم این دادگاه استقبال کرد و گفت: «دولت من متعهد شده نهایت شفافیت را مطابق قانون تضمین کند.»
حدود ۱۷۰۰ نفر از بازماندگان قربانیان این حادثه با امضای طوماری خواستار آن شده‌اند که جو بایدن بدون وفاکردن به وعده‌اش در مراسم امسال یادبود قربانیان شرکت نکند. آنان خواستار افشای کلیه اسناد و شواهدی شده‌اند که به باور آنها از ارتباط عربستان سعودی با این حملات پرده برمی‌دارد. مراسم یادبود قربانیان 11سپتامبر به‌زودی در بیستمین سالگرد آن برگزار خواهد شد.
اگرچه در سعودی بودن عاملان واقعه 11سپتامبر سال 2001 و نقش سرویس اطلاعاتی عربستان در این حادثه کمترین تردیدی وجود ندارد، اما سوال اصلی این است که سعودی‌ها این عملیات را با هماهنگی چه نهادها و بازیگرانی انجام داده‌اند؟ بدون شک اگر پشتوانه‌ای به نام سازمان‌های سیا و موساد در پشت پرده طراحی این ماجرا نبودند، سعودی‌ها هرگز چنین عملیاتی را به وسیله اتباع خود اجرا نمی‌کردند. از این رو شفافیت مدنظر بایدن در قبال حادثه 11سپتامبر سال 2001، در نهایت محدود به پرده‌برداری از نقش عاملان حادثه خواهد بود نه ماهیت و پشت پرده ماجرا. بدون‌شک مقامات آمریکایی و صهیونیستی نسبت به افشای نقش پشت پرده دولت بوش، نومحافظه‌کاران، لابی آیپک، سازمان جاسوسی موساد و درنهایت آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا در این واقعه وحشت دارند و آن را خط قرمز امنیتی خود می‌دانند. هر دو حزب سنتی آمریکا(جمهوریخواهان و دموکرات‌ها) نسبت به این خط قرمز حساس هستند.
جایگزینی یک روایت جعلی
 با روایت ناقص

اکنون شاهد جایگزین شدن یک روایت دروغ با یک روایت ناقص در‌خصوص حادثه 11سپتامبر 2001، هستیم. ۱۱ سپتامبر بیش از آن‌که یک واقعیت باشد، یک تراژدی خودساخته  است. اگر هر یک از سیاستمداران آمریکایی بخواهد به هر نحوی این تراژدی را رد کرده یا در قبال آن تشکیک ایجاد کند، دیگر جایی در معادلات قدرت ( و شاید معادلات دنیا!) نداشته باشد. کالین پاول، وزیر خارجه اسبق آمریکا که در زمان حادثه ۱۱سپتامبر، با آب‌وتاب فراوان و نطق‌های تصنعی خود مشغول یارگیری برای اشغال افغانستان و عراق بود، امروز ترجیح می‌دهد به جای جنایات خود و همراهانش، از بی‌کفایتی ترامپ و بی‌عقلی بولتون سخن بگوید. همگان به یاد دارند کالین پاول، فردای روز ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ در مقابل دوربین صدها خبرنگار قرار گرفت و وعده داد به‌زودی مستندات حادثه را به افکار عمومی آمریکا ارائه کند. اکنون 20سال از آن ماجرا می‌گذرد و نه‌تنها پاول، بلکه رایس، هیلاری کلینتون، جان کری، تیلرسون، پمپئو و بلینکن نیز حاضر نشده‌اند اسناد این ماجرا را لااقل به شهروندان خود ارائه کنند!
ماجرای سند 28 صفحه‌ای
در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، در یک سند ۲۸ صفحه‌ای منتشرشده در خصوص حادثه ۱۱سپتامبر، نام عربستان سعودی به‌عنوان عامل اجرایی ماجرا سانسور شد تا بر همگان محرز شود که برای سیاستمداران دو حزب سنتی آمریکا، ارزش دلارهای نفتی سعودی‌ها به‌مراتب از خون قربانیان ۱۱سپتامبر رنگین‌تر است. آری، نام عربستان توسط نهادهایی در آمریکا سانسور می‌شود که خود کارگردان اصلی واقعه ۱۱سپتامبر بودند. مقامات آمریکایی اکنون روی شکل ماجرا متمرکز شده‌اند تا اذهان را نسبت به چیستی و ماهیت حادثه منحرف کنند. امروز ابهامات به مراتب مهم‌تری در خصوص انهدام برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک وجود داد! بسی قابل‌تأمل بود که چرا ماه‌ها قبل از حادثه، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا مشغول آماده‌سازی نیروهای آمریکایی برای عملیاتی گسترده و طولانی‌مدت بود و کاندولیزا رایس مشاور امنیت ملی دولت بوش، لحظه‌ای از تشریح ابعاد و مختصات آنچه خاورمیانه جدید می‌خواند دست برنمی‌داشت.



11سپتامبر خط قرمز دموکرات‌ها و جمهوریخواهان است
استفان لندمن، تحلیلگر آمریکایی در خصوص ماهیت حادثه 11سپتامبر 2001 به روزنامه جام‌جم می‌گوید: قرار نیست اساسا شاهد افشای پشت پرده‌ها و حقایق موجود در خصوص واقعه 11سپتامبر 2001، آن هم از سوی مقامات آمریکایی باشیم. فارغ از منازعات ظاهری میان دو جریان دموکرات و جمهوریخواه، هر دوی آنها افشاگری واقعی در خصوص واقعه 11سپتامبر 2001 را خط قرمز خود می‌دانند. این خط قرمز در نهادهای سیاسی و امنیتی آمریکا به‌شدت پررنگ است و سیاستمداران باید خود را نسبت به آن پایبند بدانند.  لندمن در ادامه می‌گوید: این روزها از نقش پررنگ عربستان در حادثه 11سپتامبر 2001 یاد می‌شود. باید این موضوع را مدنظر قرار داد که سعودی‌ها ابزارها و مهره‌های دستان آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شوند. طراحی اصلی حادثه 11سپتامبر 2001 نیز سعودی‌ها نیستند، بلکه پای سناریونویسان سازمان‌های امنیتی آمریکا و اسرائیل در این معادله در میان است. سعودی‌ها در این میان تنها نقش مجری و مهره را داشته‌اند.