«جیمزباند»  در سرزمین اژدها

«زمانی برای مردن نیست» به گیشه چین چشم دوخته است

«جیمزباند» در سرزمین اژدها

تازه‌ترین قسمت مجموعه فیلم جیمز باند که با نام «زمانی برای مردن نیست» روانه پرده سینماها می‌شود، از سد اداره سانسور آمریکا گذشت و با زمان دو ساعت و 45 دقیقه به دیدار تماشاگران می‌آید. این اکشن دلهره‌آور با دریافت مجوز نمایش از اداره سانسور، حالا می‌تواند زمان اکران عمومی خود در کشور چین را هم تعیین کند. بعد از آمریکا، گیشه نمایش چین بیشترین اهمیت را برای شرکت‌های فیلمسازی در آمریکا دارد و مدیران این شرکت‌ها حساب ویژه‌ای روی موفقیت مالی بلاک باسترهایشان در این کشور آسیایی باز کرده‌اند. مدیران شرکت سونی می‌گویند جدیدترین فیلم جیمز باندی‌شان بدون این که نیازی به حذف هیچ‌یک از صحنه‌هایش باشد، توانسته مجوز پخش پیدا کند. چالش تازه مدیران سونی نه گیشه نمایش آمریکا یا اروپا که بازار چین است. پرسشی که هم‌اکنون مطرح شده این است که آیا این فیلم می‌تواند همزمان با اکران عمومی در آمریکا و دیگر کشورهای جهان، رنگ پرده سینماهای چین را ببیند یا نه.

تهیه‌کنندگان «زمانی برای مردن» نیست قبل از این رسما گفته بودند فیلم‌شان فقط در سالن‌های سینما اکران خواهد شد و خبری از پخش همزمان آن در پلتفرم‌های اینترنتی نیست. این به معنی آن خواهد بود که این اکشن ماجراجویانه حداقل باید 45 روز روی پرده سینماها باشد تا بتواند راه خود را به پخش استریم باز کند. برای این منظور، تهیه‌کنندگان فیلم چند بار زمان نمایش عمومی فیلم را تغییر داده و به عقب بردند. امید آنها این بود که با کاهش مشکلات مربوط به کووید ــ 19، فیلم بتواند در شرایطی عادی‌تر اکران عمومی شود و بیشترین تعداد تماشاچی را جذب خود کند. قبل از این تاریخ دوم آوریل به‌عنوان زمان اکران عمومی زمانی برای مردن نیست در آمریکای شمالی انتخاب شده بود. کمی بعد این تاریخ تا هشتم اکتبر عقب رفت. اما دوباره دستخوش تغییر شده و تاریخ 29 سپتامبر به‌عنوان زمان نمایش عمومی تعیین شد. کمی بعد این تاریخ هم تا اول اکتبر عقب کشیده شد!
تغییر چندباره زمان نمایش عمومی فیلم صدای اعتراض اهل فن و تحلیلگران را بلند کرد و آنها از تهیه‌کنندگان فیلم درخواست کردند، تاریخ اول اکتبر پیش رو را دیگر تغییر ندهند و اجازه دهند عموم تماشاگران به تماشای آخرین دستپخت دانیل کریگ در نقش مامور 007 بنشینند. البته مدیران شرکت سونی برای جلوگیری از قاچاق فیلم و ضبط غیرقانونی ویدئویی آن، تصمیم جالبی گرفته‌اند. آنها ابتدا در فاصله 29 سپتامبر تا اول اکتبر، فیلم را در بازار اروپا و آسیا اکران عمومی می‌کنند. دلیل این کار، جلوگیری از پخش نسخه پرده‌ای فیلم‌شان است. تماشاگران اروپایی و آسیایی از‌جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشتریان نسخه‌های پرده‌ای بلاک باسترهای هالیوودی هستند. بنابراین تماشاگران آمریکایی یک هفته بعد از تماشاگران اروپایی و آسیایی در تاریخ هشتم اکتبر می‌توانند زمانی برای مردن نیست را روی پرده سینماهای کشور خود ببینند.
در این بین، تکلیف اکران عمومی فیلم در چین با مشکلات و دست‌اندازهایی روبه‌روست. تهیه‌کنندگان زمانی برای مردن نیست باید فیلم‌شان را تقریبا همزمان با اکران در آمریکا، اروپا و آسیا، در چین هم روی پرده سینماها بفرستند. اما چین در این ایام مشغول و درگیر تعطیلات و جشن‌های روز ملی کشور است. روز ملی چین از اول اکتبر آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد. طبق قراردادی که مقامات رسمی چینی با مالکان سالن‌های سینماهای کشور امضا کرده‌اند، طی این یک هفته فقط محصولات پرسروصدای چینی روانه پرده سینماها می‌شوند و هیچ سالن نمایش فیلمی، محصولات هالیوودی را نمایش نمی‌دهد. این کار برای دفاع از صنعت سینمای بومی صورت می‌گیرد و بلاک باسترهای چینی در این ایام، با استقبال گسترده عموم تماشاگران روبه‌رو شده و جدول گیشه نمایش چین فروش‌های کلانی را برای تولیدات داخلی تضمین می‌کند. یکی از محصولات پرسروصدای چینی که امسال در این ایام روانه پرده سینماها می‌شود، «نبرد در دریاچه چانگجین» است. این درام جنگی میهن‌پرستانه نام سه فیلمساز برجسته چینی چن کایگه، تسویی هارک و دانته لم را همراه خود دارد.
زمانی برای مردن نیست، بیست‌و‌پنجمین اثر جیمز باندی تاریخ سینما و پنجمین و آخرین حضور جیمز باندی دانیل کریگ در آنهاست. کری فوکوناگا، کارگردان فیلم است و رمی مالیک که سال قبل اسکار بهترین بازیگر را دریافت کرد، در نقش شخصیت شرور داستان بازی کرده‌است. بن ویشاو، لاشانا لینچ، آنا د آرماس و لیا سدوکس هم دیگر بازیگران فیلم هستند. براساس ارقام موجود، مجموعه فیلم‌های جیمز باندی در چین طرفداران بسیار زیادی دارد و این کشور یکی از مشتریان بسیار خوب فیلم در خارج از آمریکاست.
«اسپکتر» آخرین فیلم جیمز باندی به نمایش درآمده در سالن سینماها، بیشترین فروش خود در خارج از خاک آمریکا را در چین داشته است. از فروش جهانی 881 میلیون دلاری فیلم در سراسر دنیا، 85 میلیون دلار آن از بازار چین بوده است. فروش 60 میلیون دلاری «اسکای فال» در چین، آن را تبدیل به چهارمین کشور دنیا کرد که یک فیلم جیمز باندی بیشترین فروش را در آنجا داشته است.