نسخه Pdf

 خرده‌روایت‌های مختارنامه‌ای!

بازیگران سریال مختارنامه با رویکردهای مختلف از این سریال گفتند

خرده‌روایت‌های مختارنامه‌ای!

از بدو شروع برنامه تلویزیونی سریالیست چهره‌های زیادی پا به این برنامه گذاشته‌اند و در کنار خاطره‌بازی‌های مرسوم حرف‌هايی را ‌زده‌اند که در کمتر برنامه و تریبون دیگری مجالی برای ابرازش وجود داشته. پخش زنده برنامه به همراه گارد باز سازندگان ، مدیران و برنامه‌سازان باعث شده هنرمندان خیلی صریح و راحت از خاطره‌شان بگویند یا حتی نسبت به روند سریال‌سازی یا حتی بازپخش پر‌تکرار این آثار نقد داشته باشند. در این گزارش به مرور برخی از این صحبت‌ها خواهیم پرداخت که هر‌کدام حواشی و واکنش‌های متفاوتی را در‌برداشت. نکته جالب توجه اینجاست که واکنش‌ها به سریال جذاب و پر‌مخاطب مختار از باقی سریال‌ها بیشتر بوده و به همین علت ما در این گزینش ناگزیر شدیم تا سراغ هنرمندان این سریال برویم.

معذرت‌خواهی به خاطر پخش مکرر مختار!
یکی از شاخص‌ترین صحبت‌هایی که در برنامه سریالیست شد متعلق به فریبا کوثری است. او در ابتدا از نحوه انتخابش برای مختار گفت و توضیح داد:« آقای میرباقری شخصیت‌ها را توضیح دادند و من گفتم نمی‌خواهم نقش مثبت بازی کنم؛ نقش جاریه یا نقشی را که خانم مقانلو بازی کرد مدنظر داشتم. گفت نه. این نقش خیلی فراز و فرود دارد و اصلا نمی‌توانم تصور کنم نقش دیگری کار کنی، چون این نقش برای شماست. و کار را شروع کردیم و دیدم مثبت کامل نبود. عمره بانو خیلی فراز و فرود داشت، با همه جریاناتی که اتفاق می‌افتاد خیلی فراز و فرود داشت و نقش سختی بود. در نهایت از این‌که به کارهای تاریخی سنجاق شده‌ام به خودم افتخار می‌کنم.» او در ادامه نسبت به پخش پرتکرار مختارنامه گله کرد و همین شروع چند واکنش و نقل‌قول تند بود:« برای این‌که این سال‌ها آنقدر سریال «مختارنامه» را پخش کرده‌اند از مردم عذرخواهی می‌کنم ولی تقصیر من نیست! من با پخش مشکل ندارم. دلم می‌خواهد سازمان شرایطی را فراهم کند که از این دست کارها زیاد داشته باشیم. برای محرم و صفر همیشه به مختار تکیه نکنیم و به تولیدات خوب دیگر هم تکیه کنیم.» کوثری در ادامه صحبت‌های انتقادی به سراغ سریال شب دهم نیز رفت و این پرسش را مطرح کرد که «چرا امثال «شب دهم» نباید ساخته شود؟ ۱1 - ۱0 سال است مختار پخش می‌شود. من می‌گویم چرا نباید کارهایی در این سطح داشته باشیم؟ امیدوارم اینقدر کارهای زیبا داشته باشیم که مردم آنها را ببینند.»



مختار را بیشتر پخش کنید
محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر کارکشته سینما و تلویزیون که دوستی دیرینه‌ای با داوود میرباقری دارد بعد از فریبا کوثری در برنامه سریالیست حضور پیدا کرد و در رابطه با آثار تاریخی صحبت کرد. او توضیح داد: «کار تاریخی و اعتقادی را نمی‌توان سبک نگاه کرد. کسی که می‌خواهد نذری درست کند بهترین مواد را انتخاب می‌کند. در ساخت یک سریال اعتقادی همه‌چیز باید درست باشد. اساس یک فیلم و سریال متن است؛ بعد عوامل، ساختار، جزئیات، تحقیقات پیرامون لباس و تکه‌کلام و در‌نهایت انتخاب بازیگران. وقتی در قامت یک شخصیت تاریخی، بازیگر درجه چندم می‌گذاریم، نشان می‌دهد برایمان اهمیتی ندارد. در فیلم «محمد رسول‌ا...» برای نقش عموی حضرت محمد، بازیگر بزرگی گذاشتند تا دیده شود. باید همه‌چیز با دقت انتخاب شود. این وظیفه ماست وقتی کار تاریخی و به‌ویژه اعتقادی می‌کنیم همه‌چیز را به بهترین شکل انجام دهیم.»
او در ادامه صحبت‌هایش واکنش نسبتا تندی به حرف‌های فریبا کوثری نشان داد. شریفی‌نیا بدون نام‌ آوردن از کوثری در رابطه با پخش پرتکرار مختارنامه گفت: «سریال «مختارنامه» سریال بسیار باارزش و جذابی است. آدم‌های زیادی برایش تلاش کردند. من حس می‌کنم هر‌بار که پخش می‌شود، می‌توانیم ببینیم‌اش؛ زیرا هر بار نگاه‌مان عوض می‌شود. کتابی را در ۲۰ سالگی می‌خوانیم، بعد در ۳۰ سالگی همان را می‌خوانیم اما انگار کتاب جدیدی است. «مختارنامه‌ای که امسال می‌بینیم با پنج سال پیش متفاوت است، زیرا نگاه ما عوض می‌شود. چه اشکالی دارد این سریال را یکی دو شبکه نشان دهند. همه ما فیلم «محمد رسول‌ا...» را بارها دیده‌ایم ولی امسال اگر پخش شود باز نگاه می‌کنیم. چون کار ثابت است اما ما تغییر می‌کنیم. مفاهیمی که امروز از «مختارنامه» می‌گیرم متفاوت است. توصیه می‌کنم سریال‌های ارزشمند را چندباره ببینید. هر چه سن‌تان بیشتر می‌شود، بیشتر از سریال‌ها خوشتان می‌آید.»



مردم کربلا منتظر شمر بودند!
محمد فیلی، بازیگر با‌سابقه را خیلی‌ها به‌دليل نقش شمر می‌شناسند. او در سریالیست خاطره جالبی را از سفرش به کربلا گفت که در شبکه‌های مجازی بسیار دست به دست شد؛« برای اولین‌بار به کربلا می‌رفتم و خوشبختانه هتل‌مان با حرم فاصله کمی داشت. جالب این‌که آنجا صحنه‌های بازی‌ام در سریال مختارنامه پخش می‌شد و شایعه شده بود شمر اینجا است! روز اول برای زیارت به حرم رفتم، گفتند نرو، دم در عده‌ای جمع شده‌اند و ممکن است تو را بزنند. گفتم آقا مرا طلبیده و مگر می‌شود نروم و اتفاقی برایم بیفتد. از پله‌های هتل که پایین آمدم، دیدم
جمعیت 25، 20 نفره‌ای ایستاده است. گفتم یا امام حسین(ع) اینها سمت من نیایند! وقتی بیرون رفتم همه به سمت من آمدند و من جرأت برگشت نداشتم. اما فهمیدم همه از صبح منتظر بودند تا با من عکس بگیرند و با تک‌تک‌شان هم عکس گرفتم.» او در ادامه در‌باره انتخابش برای بازی در نقشی منفور و بدطینت شمر اینگونه توضیح داد؛« تا قبل از شمر، نقشی تا این حد منفور بازی نکرده بودم. اول که آقای میرباقری صدایم کرد، خوشحال شدم که قرار است در یک سریال خوب کار کنم. اما وقتی وارد دفتر شدم و آقای میرباقری گفت شمر من هم آمد، این موضوع برایم سنگین بود! برگشتم و پشت‌سرم را نگاه کردم که ببینم کسی دیگر نیست؟ تا مدت‌ها باور نمی‌کردم و فکر می‌کردم شوخی است. من یک هفته اول را با اکراه جلوی دوربین رفتم. این آدم را دوست نداشتم و ایفای نقشش نصیبم شده بود اما یک لحظه با خودم فکر کردم شاید آقای میرباقری مرا انتخاب نکرده باشد، ممکن است خود آقا اباعبدا...(ع) به دلشان انداخته باشد که من شمر را بازی کنم. با همین امید و نگاه، بازی را شروع کردم.»
فیلی در‌باره حسی که پیش از سریال به شمر داشته، این‌گونه می‌گوید: «از کودکی از شمر بدم می‌آمد و با این نقش مشکل داشتم؛ مخصوصا بخش کربلا که حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) و همه هستند و من باید نسق‌گیری کنم. این صحنه‌ها تأثیر بدی رویم داشت و آسیب می‌دیدم، مخصوصا زمانی که آن‌ور شط ایستاده‌ام و حضرت ابوالفضل(ع) آمده آب ببرد. صدها میلیون برابر نهری که بوده، مردم تا به‌حال برای حضرت عباس(ع) اشک ریخته‌اند، حالا من چه‌کاره‌ام؟! بعضی جاها به آقا اباعبدا...(ع) غر می‌زدم و می‌گفتم من نمی‌توانم، خودت مرا هدایت کن و پیکر مرا هل بده تا بتوانم جلو بروم وگرنه نمی‌توانم.»


ضمیمه کلیک