مُردیم و بُردیم!

گزارشی از بازی امارات و ایران که در آن برنده شدیم اما بعد از کلی اضطراب

مُردیم و بُردیم!

تیم‌‌ملی ایران در شبی جنجالی، از اوج ناامیدی، به قله‌های اشتیاق رسید. ابتدا رفت که 10 نفره شود ولی کمک داور ویدئویی نجاتش داد. رفت و برگشت شجاع. تعویض نشدن سردار و انگیزه گرفتن تیم، نسخه شفابخش ایران مقابل امارات شد. در نهایت تیم‌ملی با گل درخشان مهدی طارمی برد تا با 9 امتیاز گام بلند دیگری برای صعود به جام جهانی 2022 قطر بردارد.

 اعتراض شجاع به سردار و کنعانی‌زادگان
یکی از مهمترین لحظات بازی ایران و امارات در دقیقه 58 اتفاق افتاد؛ وقتی شجاع خلیل‌زاده مدافع تیم‌ملی در نزدیکی محوطه جریمه خودی، مهاجم حریف را زد و از زمین بازی اخراج شد. او بعد از اخراج به یک نفر اعتراض داشت به کنعانی‌زادگان «به او می‌گویم اینجا (میانه زمین خودی) بایست، می‌رود آن‌طرف!» هر چه بود، شجاع رفت و برگشت و تیم‌ملی احیا شد. او بعد از بازی در حالی که از برد تیم‌ملی ذوق زده بود، به اسکوچیچ گفت: «معذرت می‌خواهم.» که سرمربی ایران هم در جوابش گفت: «وی ای آر، هر دوی ما را نجات داد. نزدیک بود سکته کنم.»
 چه می‌کنه مهدی طارمی
ستاره خط حمله تیم‌ملی دوباره یک گل فوق‌العاده مهم زد. به صحنه گل دقت کنید. توپ را با پشت پا به سردار رساند. در برگشت، دوباره با پشت پا و در حالت نامتعادل توپ را به آزمون رساند. با ارسال پاس عمق، در کسری از ثانیه، در حرکتی فوق‌العاده مسیری اوریب را طی کرد تا با گلر امارات تک به تک شود و توپ را به تور بچسباند. این گل در کلاس بین‌المللی بود و دوباره واکنش‌های زیادی داشت. صفحه پورتو با عکس شادی گل مهدی دوباره رکورد زد. نزدیک به 140 هزار لایک و 10 هزار کامنت!
مهدی بعد از بازی بار دیگر خدا را بابت گلزنی و شادی دل مردم ایران شکر کرد و البته به تمجید از امارات پرداخت: «خیلی خوب بازی کردند. من توقع چنین بازی را از آنها نداشتم.» البته که تیم موقعیت‌های زیادی خراب کرد. مهدی هم قبول دارد: «بله، چند موقعیت داشتیم ولی این طبیعی است که گاهی موقعیت‌ها هدر برود.» مهدی در پایان مسابقه عنوان بهترین بازیکن زمین را هم از آن خود کرد.
 عذرخواهی سردار آزمون
مهاجم شماره 20 تیم‌ملی که بعد از بازی عراق به شوخی آن را easy game (بازی آسان) خوانده بود بعد از بازی امارات به شوخی گفت: «خبری از easy game نبود.» سردار در دقیقه 88 بازی یک پنالتی را از دست داد تا ایران دقایق حساسی را سپری کند. توپ او گل می‌شد، کار امارات تمام بود ولی در ادامه تیم‌ملی 8 دقیقه ملتهب را داشت. سردار بعد از بازی از همه عذرخواهی کرد: « بابت پنالتی شرمنده. نشد بیشتر خوشحالتان کنم. امیدوارم بازی بعدی جبران کنم.» البته سردار در روزی که زیاد خوب نبود یک پاس گل داد.
  VAR سوژه شد
بی‌شک در کنار گلزنی طارمی و برد ایران، مهمترین سوژه بازی پنجشنبه شب VARبود. کمک داور ویدیویی در لحاظ نا‌امیدی شجاع، اسکوچیچ و یک ملت، به داد تیم‌ملی رسید. داوران بازی ابتدا از این طریق فهمیدند خطا پشت محوطه بوده. دقیقه‌ای بعد هم وقتی اماراتی‌ها قصد داشتند کاشته بزنند، مشخص شد مهاجم این تیم در موقعیت آفساید قرار داشته. داور در این لحظه به شجاع علامت داد که به زمین برگردد. خلیل‌زاده می‌گوید: «انگار دنیا را به من دادید.» اسکوچیچ هم بعد از بازی اینگونه درباره کمک داور ویدئویی حرف زد: « VAR بازی را برگرداند. اگر کمک داور ویدئویی نبود مجبور به تعویض می‌شدم، باید مهدی طارمی یا سردار آزمون را تعویض می‌کردم که با ورود یک مدافع جای شجاع خلیل‌زاده را پر کنیم. با این شرایط باید یکی از دست‌هایم (طارمی یا آزمون) را قطع می‌کردم.» اسکوچیچ یک رکورد بی‌نظیر هم از خود به جای گذاشت. 10‌بازی 10 برد: «خب، من 53 سال سن دارم و می‌دانم نباید با این چیزها خیالم راحت شود. این را بارها گفته‌ام که حافظه در فوتبال هیچ معنایی ندارد و فوتبال هیچ حافظه‌ای ندارد. باید به خوبی استراحت کرده و به بازی بعدی فکر کنیم.»