طنازی‌های مجازی + اقبال رقبا

طنازی‌های مجازی + اقبال رقبا

زیان‌دیدن فیسبوک و از دور خارج شدن آن برای چند ساعت، به نفع دیگران شد اما با بازگشت این شبکه و پیام‌رسان اجتماعی و دیگر سرویس‌های زیرنظر آن به دلیل سرمایه اجتماعی عظیمی که کنار درآمدزایی کلان تاکنون برای خود دست و پا کردند، این سود چندان پایدار به نظر نمی‌رسد. همچنین طبق معمول که یک سر از این دست پیشامدها، بذله‌گویی و شوخی با آن است. کاربران در شب تلخ فیسبوک و تابعه‌های آن (حدود هشت سال پیش شرکت فناوری اطلاعات فیسبوک، واتس‌اپ را خریداری کرد و قبل از آن در سال 2012 نیز اینستاگرام را خریده بود) هم بیکار ننشستند و با انتشار پیام‌های تصویری و متنی در دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و توییتر ضمن شوخی با اوضاع دشوار این سرویس‌ها، با طعنه‌هایی از شادی و انتقامگیری دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی در نبود رقیبان‌شان گفتند. همچنین گفته می‌شود استقبال از برخی پیام‌رسان‌های داخلی هم با بروز این اتفاق جان گرفت. برای مثال:

توییتر: هشتگ  facebookdown با سرعت ترند شد. تعدادی از کاربران از ناراحتی‌شان برای قطع شدن ناگهانی این سرویس‌ها توییت زدند و بعضی این موضوع را دستمایه طنز قرار دادند. چهره‌ها هم در این فضا واکنش‌هایی داشتند که ادوارد اسنودن یکی از آنها بود و نوشت: «فیسبوک و اینستاگرام به‌طرز اسرارآمیزی آفلاین شده‌اند و در این روز درخشان، جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شده‌است.»

تلگرام: بعد از این قطعی، بیش از همه مراجعه کاربران به توییتر و تلگرام افزایش پیدا کرد و در پی این هجوم، برخی از دشواری دسترسی به این سرویس‌ها هم ابراز نارضایتی کردند. حساب رسمی تلگرام در توییتر در پاسخ به کاربرانی که از کندی این شبکه انتقاد داشتند، این مشکل را به‌دلیل افزایش مراجعه کاربران جدید دانست. ساعاتی پس از قطع شدن واتس‌اپ، فیسبوک و اینستاگرام، امکان کامنت گذاشتن در کانال‌های تلگرامی با دشواری همراه بود. خبر اختلال در عملکرد آمازون، جست‌وجوگر گوگل و... هم از سوی برخی کاربران اعلام شد اما منبع رسمی آن را تایید نکرد.

وایبر: وایبر که جزو باسابقه‌های این عرصه است و زمانی یکی از محبوب‌ترین‌ کانال‌های ارتباطی به شمار می‌رفت از فرصت استفاده کرد و از کاربران خواست با پیوستن یا فعال شدن دوباره در این پیام‌رسان، با دوستان خود در ارتباط باشند.

سیگنال: حساب این پیام‌رسان هم در توییتر اعلام کرد میلیون‌ها کاربر جدید، روز دوشنبه به این سرویس پیام‌رسان پیوستند.
جک دورسی، مدیرعامل توییتر هم مثل اسنودن از چهره‌های سخنگو در حین این رخداد بود که در توییتی از سیگنال به‌عنوان جایگزین واتس‌اپ حمایت کرد.
کلاب‌هاوس: سخنگوی این شبکه اجتماعی صوتی اظهار داشت در بسیاری از اتاق‌های گفت‌وگو، این قطعی موضوع بحث قرار
گرفته است.