دلیل و تاثیر

دلیل و تاثیر

به گفته بسیاری از رسانه‌ها ازجمله ایندیپندنت و یو‌اس‌‍‌ای تودی دلیل قطعی کامل تمام سرویس‌های فیسبوک شامل فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ برای بیش از شش ساعت در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۱، ارسال تنظیمات اشتباه به سوئیچ‌ها و روترهای زیرساختی سرورها بود.
از آنجا که برنامه‌های واتس‌اپ، اینستاگرام و فیسبوک، متعلق به شرکت فیسبوک هستند، از زیرساخت‌های مشترکی هم بهره می‌برند. بیان می‌شود طی این اتفاق بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر در جهان از دسترسی به این سرویس‌ها بازماندند. جالب این است که اظهار می‌شود همین غیبت چند ساعته، حسابی برای فیسبوک آب خورده است و در پی آن سهم فیسبوک حدود 5درصد سقوط کرد. در ساعت‌های میانی این قطعی، چند منبع از جمله نت‌بلاکس و خبرگزاری بولومبرگ هم زیان واردشده به اقتصاد جهانی را در همین مدت، صدها میلیون دلار اعلام کردند. همچنین بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد درآمد حاصل از تبلیغات این سرویس‌ها هم رقم چشمگیری کاهش داشته است. البته بسیاری از این ارقام و آمارها تخمینی خوانده شد. همچنین گفته می‌شود زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک هم با این اتفاق، زیانی حدودا هفت میلیاردی و سقوط به جایگاه پایین‌تری در جدول ثروتمندان جهان را تجربه کرد. مرتفع ساختن این مشکل ضمن بهای هنگفت، زمان زیادی هم از کارمندان فیسبوک گرفت و باعث شد مدیر فناوری این شرکت به صورت عمومی عذرخواهی کند.
این در حالی است که پیش و پس از این اتفاق انتقاد از شیوه عملکرد این سرویس‌ها اوج گرفت و عده‌ای ضمن تاختن به فیسبوک از تمرکز بیش از حد آن بر درآمدزایی، سودآوری و درگیر شدن در بازی‌های سیاسی در مقایسه با توجه به امنیت کاربران گفتند. یکی از منتقدان، از مدیران سابق این شرکت است که می‌گوید الگوریتم‌های حاکم بر این سرویس‌ها باعث تفرقه‌افکنی در جوامع می‌شود و آسیب‌هایی را برای کودکان و... به دنبال دارد. همزمانی تقریبی مطرح شدن دوباره نقدها و این قطعی، شائبه مشکوک بودن آن را برای برخی ایجاد کرد. به هر حال بحث و نظر درباره چرایی، ابعاد و تاثیرات این رخداد و حاشیه‌های آن از زمان بروزش تاکنون ادامه دارد و به نظر می‌رسد قصه‌ای دنباله‌‌دار است که همچنان سوژه دست رسانه‌ها و پژوهشگران حوزه شبکه‌های اجتماعی می‌دهد و جدا کردن شایعه‌ها از واقعیت، زمان و تحقیقات گسترده و عمیق‌تری را طلب می‌کند.