سیگار با دندان‌ها نمی‌سازد!

دندان کرم‌خورده

سیگار با دندان‌ها نمی‌سازد!

همه می‌دانند مصرف سیگار با مشکلات قلبی- ریوی مرتبط است و می‌تواند موجب سرفه و بدتر شدن علائم بیماری آسم شود. همچنین می‌دانیم سیگارکشیدن می‌تواند منجر به بروز آمفیزم و سایر مشکلات مزمن ریوی و نهایتا موجب ابتلا به سرطان ریه شود. یکی دیگر از عوارض جانبی سیگارکشیدن این است که این عمل سبب افزایش هزینه‌‌هایی می‌شود که فرد برای سلامت دندان‌های خود می‌پردازد. مهم‌ترین تأثیر سیگار بر دندان‌ها، کمک به تغییر رنگ و لکه‌پذیری در آنهاست.‌ همچنین کشیدن سیگار می‌تواند به‌طور قابل توجهی سبب محدودکردن جریان خون به دهان و تبدیل آن به مکانی برای تکثیر باکتری‌ها شود. از طرفی‌ هر چه پلاک میکروبی روی دندان بیشتر شود، لثه بیشتر دچار التهاب و عفونت خواهد شد. افراد سیگاری در مقایسه با افراد معمولی بیشتر به هالیتوزیس یا بدبوشدن دهان دچار می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند سالانه هزاران نفر بر اثر سرطان دهان ناشی از استعمال سیگار جان خود را از دست می‌دهند.
بطور خلاصه کشیدن سیگار موجب بروز این موارد در ناحیه دهان و دندان می‌شود:‌ بد بو شدن وخشکی دهان،‌ تغییر رنگ‌ و زردی دندان‌ها، افزایش زیاد تولید پلاک دندانی،‌ کاهش حس چشایی، افزایش مدت زمان بهبودی پس از انجام اعمال جراحی در دهان،‌ کاهش موفقیت در کاشت دندان (ایمپلنت)،‌ افزایش مشکلات لثه‌ و‌ افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان.
بهترین اقدامی که می‌توانید‌ برای حفظ سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت بدن خود انجام دهید‌،‌ کاهش مصرف و در نهایت قطع مصرف سیگار است.
روش‌های ساده و کاربردی برای ترک سیگار اینهاست:
تلاش کنید تا از افراد و مکان‌هایی که وسوسه سیگارکشیدن را در شما زنده می‌کنند، دور شوید.
خود را سرگرم کنید. مشغله و حواس‌پرتی می‌تواند به شما در کنترل اشتیاق به سیگار کمک کند.
استفاده از آدامس نیکوتین می‌تواند باعث کاهش میل به مصرف شده و ترک سیگار را آسان‌تر کند.
هر روز به دلیل ترک این عادت فکر کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا بر تمایلات شدید غلبه کنید.
گاهی اوقات ترک سیگار به روان‌درمانی و یادگیری روش‌های جدید نیاز دارد. هر زمان تصمیم به این کار گرفتید،‌ دندانپزشکان می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد برنامه‌های ترک سیگار به شما ارائه دهند.