نسخه Pdf

 کریپتو، زیر لگدهای دولت چین

ماجرای منع معاملات رمز ارز در چین چیست؟

کریپتو، زیر لگدهای دولت چین

سختگیری‌های چین در ارتباط با صنعت ارزهای دیجیتال روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بانک مرکزی چین در هفته گذشته اعلام کرد از این پس تمام معاملات مرتبط با ارزهای دیجیتال در این کشور غیرقانونی محسوب خواهند شد. سایت بانک مردم چین نوشته است: «تمامی ‌تجارت‌های مربوط به ارز مجازی، فعالیت‌های مالی غیرقانونی محسوب می‌شوند.» طبق این اعلان چین، تمام مؤسسه‌ها و شرکت‌های مالی و پلتفرم‌های اینترنتی از انجام معاملات ارزهای دیجیتال منع خواهند شد. به‌علاوه، بانک مرکزی چین درصدد است با غیرقانونی اعلام کردن خدمات معاملات ارز مجازی خارج از کشور که شهروندان چینی از طریق اینترنت از آنها استفاده می‌کنند، معاملات خارجی را هدف قرار دهد.

طبق اعلام بانک مرکزی چین، معاملات ارزهای دیجیتال منجر به ایجاد مشکلاتی در اقتصاد و معاملات مالی شده و فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی مانند قمار، سرمایه‌گذاری غیرقانونی، کلاهبرداری، ترفند هرمی و پولشویی افزایش یافته است. همچنین بانک مرکزی چین ادعا کرد ارزهای دیجیتال امنیت دارایی‌های مردم چین را به‌صورت جدی به خطر می‌اندازند.
جالب است بدانید چین از سال 2013 فعالیت مؤسسات و دیگر افراد را در بازار ارزهای دیجیتال ممنوع کرده‌است. طبق قانون آن زمان، مؤسسات چینی نمی‌توانند بیت‌کوین را برای استفاده از کالاها و خدمات مبادله کنند. مقامات چینی چند بار بر غیرقانونی بودن این فعالیت‌ها تاکید کرده‌اند ولی هنوز هم چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ارز دیجیتال محسوب می‌شود و برخی انتظار دارند به علت ساختار تکنولوژیکی پیچیده بازار ارزهای دیجیتال همین وضعیت ادامه پیدا کند.
 تاثیرات تصمیم چین بر بازار ارزهای دیجیتال
این خبر به ایجاد نوسان در بازار ارزهای دیجیتال منجر شد. قیمت بیت‌کوین با کاهش 8‌درصدی، به 42‌هزار دلار رسید و قیمت اتریوم، دومین ارز دیجیتال مهم جهان، بیش از 10‌درصد دچار نوسان شد و قیمت آن به 2800 دلار رسید. سایر ارزهای دیجیتال نیز دچار کاهش قیمت شدند. امسال ارزهای دیجیتال به‌دلیل سختگیری‌های متعدد کشور چین دچار نوسانات غیرمنتظره‌ای شده‌اند.
صرافی هوبی که بزرگ‌ترین مرکز معاملات ارزهای دیجیتال در چین محسوب می‌شود، پس از انتشار خبر ممنوعیت معاملات ارزهای دیجیتال، ثبت‌نام کاربران ساکن در چین را متوقف کرد. اما بهتر است بدانید ساکنان هنگ‌کنگ و تایوان همچنان می‌توانند اقدام به افتتاح حساب در این صرافی کنند. پیش‌بینی می‌شود مؤسسات مرتبط با ارزهای دیجیتال به‌زودی به سنگاپور کوچ کنند و دستگاه‌های ماینر بیت‌کوین نیز از چین خارج شوند.
سؤال مهمی ‌که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده‌ این است که آیا این تصمیم روی بازار ارزهای دیجیتال سایر کشورها نیز تاثیر خواهد گذاشت؟ برخی منابع بر این باور هستند که این تصمیم چین ممکن است تاثیر مثبتی روی بازارهای ارزهای دیجیتال بگذارد و مشکل کمبود کارت‌گرافیک را در جهان حل کند.
افزایش ارزش ارزهای دیجیتال و رونق استخراج آنها یکی از دلایل به‌وجود آمدن چنین شرایطی در بازار کارت‌گرافیک است. تولیدکنندگان اقدامات بسیاری انجام می‌دهند تا کارت‌گرافیک اختصاصی برای استخراج‌کنندگان ارائه دهند ولی بهترین کارت‌‌گرافیک‌های بازار در مزارع استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌شود. به احتمال زیاد کارت‌های گرافیک مزارع استخراج چین آزاد خواهند شد بنابراین می‌توان گفت این تصمیم کشور چین به کاهش اشباع بازار قیمت کارت‌گرافیک منجر خواهد شد.
طبق پیش‌بینی‌های اتحادیه فناوران رایانه در ایران، ممکن است قیمت کارت‌گرافیک همراه با قیمت دستگاه‌های استخراج در ایران نیز کاهش یابد. میزان کاهش قیمت موارد ذکرشده در ایران به میزان واردات آنها بستگی دارد.
  کارشناسان بازارهای ارزهای دیجیتال چه می‌گویند؟
جورج موناگان، تحلیلگر اطلاعات جهانی در تیم تماتیک گفت: «این اولین‌بار نیست که چین علیه ارزهای دیجیتال، اقداماتی را انجام می‌دهد و تاکنون نیز به نتیجه‌ای نرسیده است. در چند هفته آینده، بازارهای ارزهای دیجیتال با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. بهتر است بدانید این بازار به دلیل اظهارات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا روی لبه پرتگاه ایستاده بود. تنها قانون واقعی می‌تواند تاثیرات بلندمدتی روی بازارهای ارزهای دیجیتال بگذارد.»
سی‌ان‌بی‌سی نوشت: «دولت چین برای بیستمین بار، فعالیت افراد حقوقی و حقیقی در بازار ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده و با وضع قوانینی، از حضور مردم در این بازار ممانعت می‌کند ولی تاثیر این ممنوعیت‌ها موقتی است و نمی‌تواند روی ارزش معاملات و حجم ارزهای دیجیتال تاثیر بلندمدتی بگذارد. به احتمال زیاد، این قوانین در درون کشور چین نیز نمی‌تواند به کاهش فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال منجر شود.»
یکی از تحلیلگران بازارهای مالی به نام جیمز لتبرت، با سی‌ان‌ان مصاحبه‌ای کرد و گفت: «ایجاد ممنوعیت‌های واقعی در بازار ارزهای دیجیتال، کار بسیار سختی محسوب می‌شود. ارزهای دیجیتال به‌شکلی طراحی شده‌اند که تمامی ‌مردم بتوانند در بازارهای آن فعالیت کنند. حتی اگر تمام بانک‌های مرکزی دنیا با هم همکاری کنند، نمی‌توانند تاثیری روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بگذارند. البته به احتمال زیاد خواهند توانست شوکی موقتی به این بازار وارد کنند.»
جیمز لتبرت همچنین ادعا کرد فعالان بازارهای ارزهای دیجیتال درباره تصمیمات کشور چین نگران نیستند بلکه نگرانی اصلی آنها دولت آمریکاست که قصد دارد قوانینی برای ارزهای دیجیتال تصویب کند. قانونگذاری در این بازار می‌تواند مشکلات بسیاری برای فعالان این بازار به‌وجود آورد. همچنین پیشگام شدن آمریکا برای قانونگذاری در این زمینه، افراد بسیاری را نگران کرده است زیرا کشورهای دیگر نیز ممکن است پس از آمریکا، اقدام به تصویب قوانین مشابه کنند.
  سخن آخر
چین بارها مخالفت خود را با ارزهای دیجیتال به علت ارتباط آنها با پولشویی و مصرف انرژی بیش از حد نشان داده‌است. اوایل امسال، مقامات دولتی چین بر یک قانون قدیمی که شرکت‌های مالی را از کمک در استخراج و فروش ارزهای دیجیتال منع می‌کرد، تاکید کردند. چین همچنین درصدد است استخراج ارزهای دیجیتال را تحت فشار قرار دهد و یکی از اولین کشورهایی شود که ارز دیجیتال خود را رونق داده است.
بهتر است بدانید کشور چین قصد دارد یوان دیجیتال خود را عرضه کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال بعد افراد زیادی از یوان دیجیتال استفاده خواهند کرد. رابرت کیوساکی، سرمایه‌گذار بازارهای مالی گفت: «هدف چین از اعمال محدودیت‌های جدید این است که مسیر را برای یوان دیجیتال خود هموار کند.» یکی از اهداف کشور چین این است که میزان انتشار کربن را کاهش دهد ولی فعالیت بازار ارزهای دیجیتال با این هدف هم‌راستا نیست.
ضمیمه قفسه کتاب