حافظ بخشی از هویت ملی ماست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

حافظ بخشی از هویت ملی ماست

 به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت بیستم مهرماه، روز بزرگداشت خواجه حافظ شیرازی، نشست پاسداشت این شاعر و غزلسرای برجسته ایرانی در فضای مجازی برگزار شد. در این برنامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که حافظ در شعر و ادبیات فارسی یکی از قله‌های فتح‌ناشدنی و از جمله بزرگ‌ترین مفاخر تاریخی کشور ماست، گفت: وقتی در مورد حافظ صحبت می‌کنیم تنها از یک شخصیت ادبی و یک شاعر چیره‌دست سخن نمی‌گوییم بلکه از بخشی از هویت ملی‌مان سخن به میان می‌آوریم.
او افزود: دیوان حافظ امروز در کنار قرآن‌کریم و دیگر کتب ادعیه، جایی ثابت در تمام منازل ایرانیان به خود اختصاص داده‌است. مردم به حافظ به عنوان لسان‌الغیب نگاه می‌کنند. او شخصیتی است که مردم در حل مشکلات و مسائل‌شان و زمانی که دچار تردید هستند، به دیوانش تفأل می‌زنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر خانواده و فرد ایرانی حکایت‌های زیادی را از تعاملاتش با دیوان حافظ دارد. این نشان می‌دهد امروز حافظ تبدیل به بخشی از حافظه تاریخی ما ایرانیان شده‌است.
در این نشست همچنین دکتر کاووس حسن‌لی توضیحاتی درباره فعالیت‌های مرکز حافظ‌شناسی ارائه کرد و گفت: در این مرکز با توجه به اهدافی که از قبل پیش‌بینی شده‌است مجموعه‌ای از اسناد و نسخ چاپی، خطی، ترجمه‌ها و شرح‌ها، کتاب‌های تحریری درباره حافظ، سخنرانی‌ها و مقالات و همه اسنادی که به نوعی به حافظ پیوند دارد گردآوری، طبقه‌بندی، دسته‌بندی و به حافظ‌پژوهان ارائه می‌شود. برنامه‌های علمی روز حافظ، اعطای نشان درجه یک حافظ‌شناسی به حافظ پژوهان برجسته در سراسر جهان، انتخاب کتاب سال حافظ و اعطای جایزه به مولفان، پذیرش پژوهشگر پسا دکتری، نشست‌های ماهانه علمی، انتشار مجله تخصصی حافظ‌شناسی، انتشار نشریه عمومی آیینه‌دار و … از جمله فعالیت‌هایی است که در این مرکز  در حال اجراست. یکی دیگر از برنامه‌های مرکز حافظ‌شناسی ایجاد کرسی پژوهشی حافظ و دوره پسا دکتری و فرصت‌های مطالعاتی است.
دکتر حسن انوری در این نشست گفت: حافظ مردمی‌ترین شاعر ایران است. هیچ شاعری به اندازه حافظ به میان مردم راه پیدا نکرده‌است. وقتی که شما روزنامه‌ها را می‌خوانید، می‌بینید شعری از حافظ در آنها درج شده‌است. رادیو را که روشن می‌کنید با شعر حافظ را می‌شنوید. از اینها بالاتر وقتی که در خیابان، در پشت چراغ قرمز می‌ایستید، شعر حافظ به صورت فال به شما عرضه می‌شود.
او افزود: شعر حافظ در حدی است که در سفره هفت‌سین دیوان حافظ در کنار قرآن مجید گذاشته می‌شود. این توفیق برای هیچ‌یک از شعرای زبان فارسی دست نداده‌است.