انتشار جزئیات جلسات سران قوا، مطالبه‌ رسانه‌ای است

امید علی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره در گفت‌وگو با جام‌جم:

انتشار جزئیات جلسات سران قوا، مطالبه‌ رسانه‌ای است

 امید علی مسعودی، عضو هیات‌علمی دانشگاه سوره با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی درباره جلسات سران سه قوه به خبرنگار جام‌جم گفت: رسانه‌ها پل ارتباطی میان مردم و مسؤولان‌ هستند. قاعدتا مردم خواهان آنند از جزئیات جلساتی که بین سران سه قوه برگزار می‌شود کسب اطلاع کنند. چون به هر صورت تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد. وی با اشاره به این‌که برگزاری این جلسات حتما در حیطه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای امورات مهم مملکتی و حل مشکلات جامعه موثر است تصریح کرد: مطلوب‌تر آن است که مردم و اهالی رسانه بدانند در جلساتی از این دست، مسؤولان و سران قوا پیرامون مشکلات مردم چه تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. همچنین جامعه می‌خواهد بداند در این جلسات صرفا درباره معضلات صحبت شده یا این‌که سران قوا راهکارهایی را هم برای برون‌رفت از مشکلات ارائه کردند. همچنین کسب اطلاع از این موضوع که آیا سران قوا برای بهبود وضعیت زندگی مردم از هماهنگی لازم برخوردارند یا خیر؟ اینها جزو موضوعاتی است که هم مردم و هم رسانه‌ها پیگیر آن هستند.
بالاخره باید معلوم شود این تصمیم‌گیری‌ها تا چه اندازه در زندگی مردم و همچنین بهبود وضعیت کشور نقش داشته و این گفت‌و‌گوها و نشست‌ها تا چه اندازه در حوزه‌های اقتصادی،‌سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، امنیتی و... تاثیرگذار بوده‌است. این استاد ارتباطات با بیان این‌که ارائه گزارش درباره جلساتی که سران سه قوه برگزار می‌کنند حتما باعث اقناع ذهنی و روانی مخاطبان و عامه مردم خواهدشد، خاطرنشان کرد: اگر این اتفاق بیفتد حتما مردم به مسؤولان نزدیک‌تر خواهندشد و با آنها احساس همدلی پیدا خواهندکرد. ارائه گزارش‌ها و انتشار اخبار و اطلاعات بیشتر پیرامون جلسات سران سه قوه باعث افزایش اعتماد عمومی می‌شود و این اعتمادسازی، سرمایه اجتماعی بزرگی است. به‌گفته مسعودی، انتشار اخبار و گزارش‌ها از این جلسات حتما شرایطی ایجاد خواهدکرد که اهالی رسانه‌ به محتوای ارائه شده در این جلسات بیشتر بپردازند و پیرامون آن بحث و بررسی کنند. حتی نقد تصمیمات گرفته‌شده در این جلسات را می‌توان به عنوان یکی از عوامل یاری‌رسان برای کارایی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه در حل مشکلات جامعه دانست. وی با بیان این‌که در کنار قوای سه‌گانه باید مطبوعات را به عنوان رکن یا قوه چهارم دموکراسی تلقی کرد، یادآور شد: رسانه‌ها پل ارتباطی میان مردم و قوای سه‌گانه هستند. به‌ویژه آن که مطبوعات بعد از پیروزی انقلاب در همه مراحل و مقاطع حساس مثل دوران دفاع‌مقدس، تحریم اقتصادی، حوادث طبیعی و غیرطبیعی و... نقش خود را در حوزه اطلاع‌رسانی و یاریگری مردم و حاکمیت به خوبی ایفا کردند. مسعودی اضافه کرد: انتظار این بود پس از برگزاری هر کدام از جلسات سران سه‌قوه، یکی از مسؤولان قوا گزارشی را از این جلسات ارائه می‌کرد و مردم را در جریان کلیات قرار می‌داد. یادم می‌آید در زمان امام راحل(ره) ایشان در توصیه‌ای که به مطبوعات داشتند عنوان می‌کردند انتشار صرف خبر درباره جلسات ایشان با یکی از مسؤولان مشکلی از مشکلات کشور را حل نخواهدکرد، بلکه باید اخباری را منتشر کرد که باعث امیدواری مردم شود.
عمل به این توصیه امام(ره) باید مورد توجه مسؤولان کشور قرار گیرد؛ چون صرفا انتشار اخباری که مثلا در یکی از روزهای هفته بین سران سه قوه جلسه‌ای تشکیل شد باعث امیدواری مردم نخواهدشد و مردم باید بدانند در این جلسات درباره چه موضوعات مهمی بحث و چه تصمیمی برای حل مشکلات گرفته‌شد.  عضو هیات علمی دانشگاه سوره بیان کرد: گرچه انتشار خبر مربوط به به برگزاری جلسه سران سه قوه ارزش خبری دارد اما کامل نیست. بنابراین برای کامل شدن آن، شایسته‌تر این بود که بعد از برگزاری جلسات، نشستی با حضور اهالی مطبوعات و رسانه‌ها برگزار می‌شد و هر سه مسؤول عالی‌رتبه یا یکی از آنها به عنوان نماینده سران سه قوه در این نشست خبری حضور پیدا می‌کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ ‌می‌دادند.