همکاری‌های منطقه‌ای ایران و قرقیزستان گسترش می‌یابد

همکاری‌های منطقه‌ای ایران و قرقیزستان گسترش می‌یابد


رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان بر گسترش همکاری‌های همه جانبه میان تهران ـــ‌ بیشکک تاکید کردند.
 طلعت بیک مصدق اف، معاون رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی قرقیزستان که برای انجام یک دیدار رسمی سه روزه به تهران سفر کرده است، صبح دیروز با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی با وی گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین بر گسترش همکاری‌های همه جانبه میان تهران ـــ بیشکک در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی
 تأکید کردند.
دریابان شمخانی در جریان این ملاقات با اشاره به اشتراکات تمدنی ،منافع و تهدیدات مشترک تصریح کرد: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان همکاری میان دو کشور را در همه سطوح گسترش و تعمیق داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشریح ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی، علمی، پزشکی، فناوری، آی تی و شرکت‌های دانش بنیان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه همه جانبه همکاری میان دو کشور اعلام کرد.
شمخانی با اشاره به تحولات افغانستان خاطرنشان کرد: شرایط بغرنج کنونی منطقه به‌ویژه اوضاع افغانستان حاصل سیاست‌های غلط و بحران‌آفرین آمریکا در منطقه و بیش از ۲۰سال تجاوز و اشغالگری واشنگتن در افغانستان است.
با توجه به لزوم ایجاد صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان، تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام را  از مؤلفه‌های مهم برای تحقق چنین هدفی می‌دانیم.