دم خروس اف.‌ای.تی.اف

دم خروس اف.‌ای.تی.اف

اروپایی‌ها پس از مدت‌ها تاخیر بالاخره اعلام كردند كانال مالی جدیدی برای مبادلات تجاری با ایران ثبت كرده‌اند. درباره این كانال مالی باید به چند موضوع بسیار مهم توجه كرد كه اولین نكته درباره ارتباط این كانال با تحریم‌های آمریكاست. این كانال در صورتی می‌توانست برای ایران مفید باشد كه فراتر از تحریم‌های آمریكا بوده و مقابل تحریم‌های آمریكا بایستد. در آن شرایط بود كه می‌توانست برای ایران مفید فایده باشد، اما آنچه كه اروپایی‌ها در بیانیه‌شان اعلام كرده‌اند این است كه ساز و كار آنها در چارچوب تحریم‌های آمریكا باقی می‌ماند و این همان چیزی است كه قبلا هم در داخل كشور پیش‌بینی شده بود. آنها گفته‌اند فقط با این كانال می‌توان غذا، دارو و تجهیزات پزشكی خریداری كرد. این در حالی است كه ما اصلا در این حوزه‌ها تحریم نیستیم و در هیچ جای دنیا (حداقل روی كاغذ) غذا، دارو و تجهیزات پزشكی را تحریم نمی‌كنند. بنابراین آنچه اعلام شده است كاملا در چارچوب تحریم‌های آمریكا و به اعتقاد من كاملا با هماهنگی این كشور انجام شده است.
نكته بعد این‌كه آنها اعلام نكرده‌اند حتی اگر ما بخواهیم در همین سه حوزه اعلام شده، از اروپایی‌ها خریداری كنیم ما به ازای خرید چه باید به آنها بدهیم. زیرا نفت ما تحریم است و فرانسه و انگلیس و آلمان مشخص نكرده‌اند چه چیزی می‌خواهند از ما بخرند كه در ازای پول آن، اقلام مشمول آن سه حوزه را به ما تحویل بدهند. این یكی از ابهامات جدی كانال اعلامی اروپاست.
نكته بعدی بیانیه اعلام شده از سوی اروپا ـ كه موضوع خطرناكی است ـ این است كه می‌خواهند این ساز و كار را به كشورهای دیگر تعمیم دهند. ما نباید اجازه دهیم اروپایی‌ها بر تعاملات مالی و بانكی ایران با كشورهایی مثل چین، روسیه، هند و سایر كشورهایی كه با ما تعاملات تجاری دارند سوار شوند. ما باید با هر یك از این كشورها پیمان پولی دوجانبه داشته باشیم و با هریك از آنها كانال مالی دوجانبه ایجاد كنیم نه این‌كه آنها را هم ذیل نظارت و كنترل اروپایی‌ها بیاوریم كه فردا برای ما خطرآفرین باشد و كنترل واردات و صادرات ما در دست اروپایی‌ها بیفتد.
نكته بعدی قابل توجه در بیانیه اتحادیه اروپا بحث اف‌.ای.تی.اف است. آنها از یك‌طرف گفته‌اند ابزار پشتیبان مبادلات تجاری منطبق با بالاترین معیارهای بین‌المللی در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است و از طرف دیگر گفته‌اند برای این‌كه این كانال، عملیاتی شود ایران باید تمامی عناصر برنامه اقدام اف‌.ای.تی.اف را اجرا كند. این تناقض، آنقدر بزرگ است كه سیاسی بودن مساله اف‌.ای.تی.اف در ایران را نشان داد و دم خروسی بود كه بیرون زد.