تشکیل دولت با 9 ماه تاخیر

به رغم كارشكنی‌ها، ائتلاف حزب‌ا... در كابینه جدید دست بالا را دارد

تشکیل دولت با 9 ماه تاخیر

بعد از 9 ماه تعلل و اختلاف نظر، سرانجام اسامی كابینه جدید سعد حریری نخست‌وزیر لبنان اعلام شد و امروز قرار است این دولت نخستین نشست خود را تشكیل دهد. تشكیل دولت جدید لبنان بعد از نشستی بین میشل عون، رئیس جمهور، نبیه بری، رئیس پارلمان و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در كاخ بعبدا اعلام شد. طرف‌های خارجی و داخلی ابراز امیدواری می‌كنند كه این دولت بتواند به مسؤولیت‌های سنگین خود بخصوص در رابطه با تامین رفاه شهروندان عمل كند. در دولت جدید لبنان به رغم كارشكنی‌ها و دخالت‌های عربی و آمریكایی، ائتلاف به رهبری حزب‌ا... موفق شد وزرای بیشتری نسبت به دولت قبلی به‌دست آورد و درمجموع در سیاست‌های لبنان دست برتر را داشته باشد.
سعد حریری بعد از مراسم اعلام تشكیل دولت در سخنرانی تلویزیونی گفت، دولتش به عنوان یك كارگروه عمل خواهد كرد و به مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی لبنان خواهد پرداخت. وی همچنین از میشل عون رئیس‌جمهور لبنان تشكر و از مردم این كشور به دلیل تاخیر در تشكیل كابینه عذرخواهی كرد. 
حریری افزود: ما در برابر چالش‌های اقتصادی و مالی قرار داریم و این جدا از چالش‌های منطقه‌ای و مرزها بوده و مفهومش این است كه همبستگی وزارتی شرط واجب است. ما باید مسؤولیت‌پذیر باشیم. نخست‌وزیر لبنان بیان كرد: همكاری شرط واجب برای مقابله با چالش‌ها و عبور از این مرحله است. راهكار در اصلاحات جسورانه است. زمان درمان با مُسكن‌ها گذشته و احدی نمی‌تواند سرش را زیر برف كند. راهكار در برنامه روشن است.
دولت جدید لبنان پس از ۹ ماه كش و قوس و پیشنهاد‌های عدیده‌ درباره توسعه دولت با حضور ۳۲ وزیر یا كوچك كردن دولت با ۲۴ وزیر متولد شد. این دومین دولت حریری در دوره ریاست‌جمهوری میشل عون است. اسامی وزیران و تقسیم بندی پست‌های اصلی تفاوت فاحشی با دولت قبلی ندارد و توازن‌ها به شكل قابل ملاحظه تغییر نیافته به استثنای این‌كه سهمیه شیعیان افزایش یافته به طوری كه سهمیه حزب‌ا... لبنان از دو وزیر صنایع و ورزش و جوانان به سه پست اصلی رسید، یعنی پست وزارت بهداشت را نیز دربر گرفت. 
همچنین پست وزارت دارایی كه از پست‌های اصلی كابینه است نیز در سهمیه حزب امل دیگر هم‌پیمان حزب‌ا... قرار دارد. از سوی دیگر جریان آزاد ملی - دیگر متحد حزب‌ا... - نیز توانست ده وزارتخانه را از آن خود كرده و در این میان دو پست مهم یعنی وزارت خارجه (جبران باسیل) و دفاع (الیاس ابوصعب) را در اختیار داشته باشد. در عین حال این جریان پست‌های خدماتی نظیر انرژی و اقتصاد را هم به دست گرفت. سعد حریری نیز با شش وزیر جایگاه پیشرو خود را حفظ كرد و وزارتخانه‌های اصلی نظیر كشور و پست خدماتی یعنی ارتباطات را از آن خود كرد و با نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق بر سر وزیری عادل افیونی توافق كرد. اما القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع سهمیه خود را از سه وزیر به چهار وزیر افزایش داد اما نتوانست به پست‌هایی نظیر دفاع، خارجه یا وزارت دادگستری به دلیل پافشاری میشل عون دست یابد. حزب سوسیال ترقی‌خواه به ریاست جنبلاط نیز دو پست آموزش و صنایع را از آن خود كرد . در دولت سعد حریری برای نخستین بار یك زن (ریا حسن) پست وزارت كشور را برعهده گرفته است .