فراخوان برای تظاهرات سراسری در سودان

فراخوان برای تظاهرات سراسری در سودان

سندیكاهای شغلی سودان با صدور بیانیه‌ای خواهان برگزاری تظاهرات جدید شدند. این درحالی است كه برخی مقامات سودانی نیز می‌گویند خواسته معترضان قانونی است و برای پاسخ دادن به این خواسته‌ها باید به صندوق‌های رای مراجعه كرد. 
به گزارش اسپوتنیك، در این بیانیه تاكید شده است مردم در اعتراض به سیاست‌های نظام حاكم و اوضاع بد اقتصادی باید به خیابان‌ها بیایند و خشم خود را نشان دهند. همچنین تاکید شده است: بازگشت به منازل به معنی مرگ از شدت گرسنگی است. مردم با در دست داشتن پلاكاردهایی اعتراض آمیز به خیابان‌ها بیایند. شهروندان سودانی از ۱۹ دسامبر گذشته به شكل تقریبا روزانه علیه وضعیت نابسامان اقتصادی تظاهرات می‌كنند و خواستار خاتمه یافتن حكمرانی عمر البشیر، رئیس جمهور این كشور هستند. عمر البشیر اعتراضات كشورش را زیر سر عوامل خارجی دانسته و می‌گوید در برابر این فشارها تسلیم نخواهد شد. تاكنون در درگیری‌های سودان دست‌كم 40 نفر كشته و صدها نفر مجروح شده‌اند . 
روز شنبه معتز موسی، نخست‌وزیر سودان گفت خواسته‌های مردم این كشور قانونی است و باید به حرف معترضان گوش داد. معتز كه در جمع خبرنگاران در سودان سخن می‌گفت، افزود: اعتراضات در كشور یك صدای قابل احترام است كه باید به عنوان جنبش جوانان محترم شمرده شود، چراكه خواسته‌های آنها مشروع و قانونی است. با وجود این ما در دولت معتقدیم تنها راه تغییر اوضاع كنونی انتخابات است. دولت ما آماده ارائه بالاترین درجه شفافیت است و تمایل دارد جهان را برای نظارت بر عملكرد خود فرابخواند.
در همین حال خبری منتشر شده مبنی بر این‌كه احمد الخیر، یكی از اعضای حزب كنگره ملی سودان - حزب حاكم - بازداشت و كشته شده است. خانواده الخیر می‌گویند وی پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی در زندان جان خود را از دست داده است. به گفته عموی وی، دو نفر از نیروهای امنیتی سه روز پیش احمد را در خانه خود در روستای خشم القربه در استان كسلا بازداشت كردند. روی جسد او آثار شكنجه دیده شده است . احمد الخیر چند روز پیش خواستار انجام تحقیق درباره كشته شدن معترضان سودانی شده بود.