مهربانی‌ها و بی‌مهری‌های جشنواره‌ای

مهربانی‌ها و بی‌مهری‌های جشنواره‌ای

این روزها حسابی سرمان شلوغ است؛ بیشتر از همه علی‌خان رستگار و ساناز خانم قنبری كه پردیس‌نشین شده‌اند به همراه آمیز مم‌صادق علیزاده و هی فیلم می‌بینند و هی می‌نویسند و هی‌ می‌فرستند برای ما كه صفحات را بیاراییم. امروز برای شما تدارك ویژه دیده‌ایم، به‌خصوص در دو صفحه میانی كه حاصل شخم‌زدن باغچه جشنواره فجر است و گفتن حرف‌هایی كه تا امروز كمتر گفته شده است. اجازه بفرمایید كه قدم به قدم پیش برویم از همین صفحه شروع كنیم:
 حسین‌خان انتظامی مثل همیشه نكته‌ای قابل تامل ذكر فرموده‌اند و ما را بر آن داشتند كه مفصل و مبسوط به آن بپردازیم. سرپرست سازمان سینمایی گفته‌اند كه شفافیت این است كه ضوابط در همه حیطه‌ها مشخص باشد و همه آیین‌نامه‌ها و ضوابط و بسته‌های حمایتی دولت منتشر شود و در مقابلش دولتی‌ها پاسخگو باشند و بعد در ادامه این سوزنی كه به خود زده‌اند جوالدوزی حواله اهالی هنر كرده‌اند و گفته‌اند: همچنان كه معتقدیم بخش‌های دولتی باید شفاف عمل كنند بخش مولد هم باید این مسیر را دنبال كنند... همین حرف‌ها بهانه‌ای شد كه یك بار دیگر سراغ موضوع شفافیت سرمایه‌گذاری‌ها در سینما و تئاتر و فرهنگ برویم و یك بار دیگر اهمیت و ضرورت آن را گوشزد كنیم.
 برای دو صفحه میانی، رستگارمان كاری كرده كارستان. بماند كه امروز روز تولد استاد نصیریان است و بماند كه این روزها استاد عزادار از دست دادن همسرش است؛ همین كه استاد هنوز حضوری پرنشاط در سینما و تئاتر دارد و هنوز مثل یك جوان با انگیزه كار می‌كند، كافی است كه درباره‌اش بنویسم اما شاید اكران فیلم مسخره‌باز با بازی او بهانه خوبی باشد برای نوشتن درباره بی‌مهری جشنواره فجر به بزرگ آقای بازیگری كشورمان. علی رستگار مقاله پربار و دقیقی از هنرنمایی‌های علی نصیریان و توانمندی‌های بی‌نظیرش طی چند دهه نوشته و گلایه‌ای كرده به جشنواره فجر و بی‌مهری‌هایش... این گزارش را كه بخوانید هم با ابعاد هنرمندانه و خلاقانه بازیگری علی نصیریان بیشتر آشنا خواهید شد و هم با دانش و سواد علی رستگار كه پرواز پشه‌ای در عرصه سینما از نگاه و حافظه‌اش دور نمی‌ماند و اگر به ویكی‌پدیا و گوگل هم مراجعه كند برای تصدیق محفوظات است نه كسب اطلاعات.
 در آخرین صفحه متعلق به گروه فرهنگ و هنر سراغ پنجمین جشــــــــــــــــنواره مقاومت رفته‌ایم و از روند برگزاری آن اطلاعاتی تدارك دیده‌ایم. البته كه این گزارش یك توصیف ساده و بی‌نظر نیست و به شیوه برگزاری آن هم نقد داشته‌ایم و كوشیده‌ایم همه ابعاد جشنواره را ببینیم. در كنار گزارش جشنواره فاطمه شهدوست، دخترك نكته‌بین و ظریف‌اندیش گروه فرهنگی، گفت‌وگویی كرده با غلامرضا نامی و در گپی كوتاه با این استاد نقاش به كالایی شدن هنر پرداخته است.