پراید بیار، پرادو ببر!

چطور پرایدمان را عوض كنیم و سوار خودروی بهتری بشویم؟

پراید بیار، پرادو ببر!

خودرو را باید جزو ضروریات زندگی امروزی در نظر گرفت؛ به‌خصوص در جاهایی كه وضعیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی هم چندان مناسب نباشد. حتی در شهر شلوغی مثل تهران نیز، با این همه ترافیك و راه‌بندان، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند داخل ماشین شخصی خودشان در راه‌بندان‌ها گیر كنند تا این‌كه در اتوبوس و مترو و وسط جمعیت فشرده شده به هم باشند. خوب یا بد، بالاخره خودروهای شخصی چنین جایگاهی را نزد شهروندان ایرانی و تهرانی پیدا كرده‌اند. پس طبیعی است كه یكی از مهم‌ترین وجوه زندگی اقتصادی خانوارهای ایرانی، هزینه‌های مرتبط با اتومبیل باشد؛ اعم از بیمه و تعمیرات و نگهداری و بنزین و امثالهم. یكی از مهم‌ترین تصمیمات اقتصادی خانوارها، تصمیم به تعویض اتومبیل است. مطلب این شماره را به این مهم اختصاص داده‌ایم.

ممكن است برخی خانواده‌ها از پرایدسواری خسته شده و در جست‌وجوی خودروی بهتری باشند كه طبیعی به نظر می‌رسد. بالاخره منطق حكم می‌كند كه انسان از كیفیت كمتر به سمت كیفیت بیشتر برود و نكته عجیبی نیست. این خانواده‌ها چه باید بكنند؟ اولین نكته، تعیین جایگزین‌هاست. واقعا اگر قرار باشد از دست پراید رها شده و به فكر ارتقای این ماشین به یك ماشین بهتر دیگر باشید، چه جایگزین‌هایی خواهید داشت؟ بد نیست بدانید به نسبت سن و سال پرایدهای مختلف كه از سال‌های گذشته و دهه 70 و 80 تا امروز حضور داشته‌اند، رقبای ریز و درشت زیادی هم وجود دارند. برای پراید131، می‌توان به سمند EF7 و دوو سیلو فكر كرد. جایگزین پراید 132 نیز خودروهایی چون كیا ریو LS و پژو 405 جی‌ال‌ایكس خواهند بود. اگر هم پراید 141 داشته باشید كه باید به برندهایی چون پژو آر.دی.آی و دوو ریسر فكر كنید. رقبای پراید 111 هم می‌توانند پژو 206 تیپ 2 و تیبا2 باشند. 

قیمت‌ها سخن می‌گویند
در حال حاضر، سایت‌های معتبر خودرو قیمت‌های مدل‌های مختلف سایپا را از 33 میلیون و نیم تا 36 میلیون شركتی و 38میلیون تا 40 میلیون بازار آزاد ذكر كرده‌اند. البته این قیمت‌ها معمولا كمی بالا و پایین می‌شوند؛ یعنی ممكن است قیمت بازار آزاد تا 42 میلیون تومان هم نوسان داشته باشد، اما به هر حال بازه قیمتی مدنظر همین مواردی است كه اشاره شده. در پاراگراف‌های قبلی خودروهای رقیب و جایگزین پراید را هم اشاره كرده بودیم. شاید دارندگان پراید علاقه‌ای به خودروهای متفرقه و چینی و... نداشته باشند. پس بهترین گزینه‌های جایگزین كه هم در این بازه قیمتی قرار می‌گیرند و هم ساخت داخل‌اند و با مشكل خدمات پس از فروش و قطعات مورد نیاز روبه‌رو نیستند، خانواده تیبا و خانواده پژوهای كاركرده خواهند بود. 

 چند نكته كنكوری
با این توضیحات، به عنوان سرپرست خانوار حالا می‌دانید كه كدام خودروها برای شما مناسب است. معمولا خریداران پرایدهای صفركیلومتر، به این زودی‌ها در فكر تعویض خودروی خود نخواهند بود، چرا كه پراید علی‌رغم كیفیت پایین و قیمت نسبتا بالا در مقایسه با این كیفیت، ولی خودرویی كم‌خرج و شهری محسوب می‌شود. حتی مشاهده شده افرادی كه خودروهای گران‌قیمت دارند، گاه از این خودرو برای استفاده‌های شهری و روزمره داخل شهر استفاده می‌كنند. قطعات این خودرو و خدمات پس از فروش آن نیز چون فراوان است، می‌تواند به عنوان مزیت بعدی مورد توجه قرار بگیرد. پس معمولا افرادی كه پرایدهای كاركرده دارند، ترجیح می‌دهند اتومبیل‌شان را ارتقا ببخشند. در این صورت در سامانه‌های خرید وفروش كه جست‌وجو كنند، می‌توانند بازه قیمت 15 تا 30 میلیون تومان را انتخاب كنند. در این صورت پراید كاركرده را باید با نسخه‌های كاركرده پژو، تیبا، سمند و... جایگزین كرد. فقط این‌نكته را باید مدنظر قرار بدهید كه: مثلا پراید 91 را قطعا با پژو 206 هاچ‌بك كاركرده 1391 نمی‌توانید جایگزین كنید؛ بلكه سن و سال پژو 206 هاچ‌بك كاركرده باید بیشتر باشد. 

 به تیبا و پژو عشق بورزید

شاید بپرسید اینها را كه خودمان می‌دانستیم. البته اگر جست‌وجوگر خوبی بوده باشید، حتما این اطلاعات را خواهید داشت، اما غالب مردم نمی‌دانند چه گزینه‌ای را باید انتخاب كنند. پس گزینه‌های پیشنهادی، تولیدات داخلی، ولی كاركرده هستند از قبیل پژو، سمند، تیبا، ساینا و...‌. از حیث كاركرد نیز، وضعیت تیبا و پراید شاید چندان تفاوت معناداری نداشته باشد؛ هرچند كه امكانات و طراحی و راحتی خانواده تیبا قطعا بهتر خواهد بود. در دنیای خودروبازها، معمولا اشاره می‌شود كه تیبا، نسخه فیس‌لیفت یا تغییر چهره یافته پراید است و ساینا هم نسخه فیس‌لیفت شده تیبا. پس اشتراكات فراوانی با هم دارند؛ با این تفاوت كه وضعیت فیس‌لیفت‌ها به هر حال بهتر است. ولی پژوها قطعا نسخه‌های بهتری هستند؛ با این تفاوت كه هزینه‌های نگهداری‌شان بالاتر از خانواده پراید خواهد بود. 

 پیش‌خرید، تسهیلات یا هیچ‌كدام؟
به سؤال مهم‌تر می‌رسیم: پول و هزینه اضافه برای تغییر خودرو را از كجا بیاوریم؟ قطعا اولین گزینه، پیش‌خرید است كه به مشكل زمان می‌خورد. شما هر زمانی كه اراده كنید نمی‌توانید خودروهای داخلی را پیش‌خرید كنید و باید منتظر بمانید، اما این انتظار ارزشش را خواهد داشت. چرا كه هم هزینه كمتری پرداخت می‌كنید، هم خودروی صفركیلومتر گیرتان می‌آید و هم فرصت خواهید داشت پول اضافه را تهیه كنید. بزرگ‌ترین امتیاز هم این است كه خود كمپانی‌های خودروساز داخلی، تسهیلاتی هم  ارائه می‌كنند كه شما را از پرداخت نقدی بیشتر معاف می‌كند. ضمن این‌كه اگر این تسهیلات را هم نداشته باشید، می‌توانید از وام‌های خرید خودروهای بانك‌های مختلف استفاده كنید؛ وام‌هایی هم تا سقف 15 یا 20 میلیون تومان وجود دارد و می‌توانید از آنها استفاده كنید. البته گزینه‌هایی چون لیزینگ‌ها و فروش اقساطی و... هم وجود دارند كه همیشه با مشكلاتی روبه‌رو هستند.  
​​​​​​​
 هرچه زودتر هرچه بهتر
مهم‌ترین نكته اینجاست كه شما صاحب پراید هستید و یكی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پراید، به رغم همه گلایه‌هایی كه نسبت به آن وجود دارند، نقدپذیری راحت آن است. شما هر زمانی كه اراده كنید، مشتریان دست‌به‌نقد برای پراید، با هر سن و سال و قیمتی، وجود خواهند داشت. در حالی كه خودروهای دیگر به این راحتی نقدپذیر نیستند. نكته مهم‌تر بعدی این كه طی سال‌های اخیر قیمت خودروها مدام در حال رشد هستند. با عرض تأسف و پیرو پیش‌بینی‌های صورت گرفته مركز پژوهش‌های مجلس، باید عرض كنیم كه دست‌كم سال 97 و 98 هم، وضعیت رشد اقتصادی ایران منفی و بدتر از سال 96 و به‌خصوص 97 خواهد بود. پس قابل حدس است كه قیمت خودرو، مخصوصا در بازار آزاد، باز هم رشد خواهد داشت؛ چرا كه واردات خودرو محدود، تولیدات داخلی هم محدود ولی تقاضا برای خودروها نسبتا نامحدود است. پس دریافت تسهیلات و خرید خودرو در سال 97 قطعا به نفع شما خواهد بود. هرچند اگر این پیش‌بینی‌های صورت گرفته وجود نداشت، حتما توصیه ما به شما، پس‌انداز و استفاده از این پس‌انداز بود. علاوه بر تسهیلات خرید خودرو در شركت‌های خودروساز و بانك‌های دولتی و غیردولتی، موسسات اعتباری و بانك‌های خصوصی، به پرداخت وام‌های نسبتا مناسب هم اقدام می‌كنند كه برای خرید خودرو گزینه‌های مناسبی هستند. بخشی از این موسسات حتی وام‌های 4 درصد هم پرداخت می‌كنند كه نیاز به سپرده‌گذاری سه، چهار ماهه دارد. نكته پایانی هم قدرت مذاكره در پایین آوردن قیمت خودرویی است كه قصد خریدش را دارید. البته با توجه به وضعیت بازار خودرو، این قدرت چانه‌زنی نیز محدود شده است، اما به هر حال نباید مثل «تیری در تاریکی » را فراموش كنید.