نسخه Pdf

چشم‌انداز روشن است...

چشم‌انداز روشن است...

همه از نقطه روشنی آغاز كردیم. از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران كه از جنس عدالت، آزادی و استقلال بود و از فطرت انسانی و مطالبات اساسی جوامع بشری سرچشمه می‌گرفت. 
این مسیر با راهبری امام خمینی(ره) و مشاركت عظیم زن و مرد از اقوام و مذاهب مختلف به نتیجه رسید.
در این میان، از موضوعات مورد توجه و پرمناقشه از دوران ظهور انقلاب، حین انقلاب و تا هنوز موضوع زن و تفاوت دیدگاه‌ها و تفاسیر در حوزه جنسیت، زنان و خانواده بوده است.
بنیانگذار جمهوری اسلامی با بیان این كه زنان باید در مقدرات اساسی كشور دخالت كنند و در دهه‌های بعدی با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب ، راهی گشوده شد كه ضرورت حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی كتمان ناپذیر باشد.
زنان ایرانی در انقلاب به میدان آمدند و در دوران دفاع مقدس پیشگام پشتیبانی معنوی و مادی شدند.
ابتدا در كاهش نرخ بی سوادی و بعد از دو دهه در ورود به دانشگاه‌ها از مردان پیشی گرفتند و رشد علمی خود را نشان دادند، به طوری كه هم اكنون 27 درصد زنان ایرانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
عرصه ورزش از موضوعات پرمناقشه شده و ابهامات فراوانی به آن وارد كرده‌اند؛ اما همت، اعتماد به نفس و منطق زنان و دختران ورزشكار وضعیت را تغییر داد و مسؤولان را در مقاطع مختلف به اتخاذ راهكارهای اجرایی و عملیاتی برای از میان برداشتن موانع با در نظر گرفتن چارچوب‌های لازم وادار كرد.
 امروزه می‌بینیم در بسیاری از برنامه‌ها، اخبار و گزارش‌های رسانه ملی ورزش بانوان بخوبی پوشش داده می‌شود و تیم‌های ورزشی زنان یك سوم تیم‌های اعزامی ایران به مسابقات جهانی را تشكیل می‌دهند.
در عرصه سیاسی، مشاركت گسترده زنان در تمامی انتخابات
 40 سال گذشته وجهه‌ای كم نظیر در دنیای معاصر داشته، اگرچه در كسب كرسی‌های مجلس و دولت به لحاظ كمی تا دستیابی به حد مطلوب و موثر در تصمیم‌سازی‌ها فاصله وجود دارد. در عین حال رشد قابل توجه حضور زنان در شوراهای شهر و روستا و دهیاری‌ها چشمگیر بوده و در روندی مثبت از سال‌80 تاكنون كه این شوراها در سراسر كشور تشكیل شده، آثار وجود زنان فعال بومی را به صورت مویرگی در جامعه تسری داده است.
در شاخه‌های مختلف هنر، شاهد هنرآفرینی زنان بوده‌ایم و در عرصه رسانه نیز اكنون حدود 50 درصد شاغلان این حوزه را بانوان تشكیل داده و به عنوان نمونه بیش از 1400 مدیرمسؤول زن نقش مهمی در مطبوعات كشور ایفا می‌كنند.
در عرصه اقتصادی نیز با توجه به نقش مدیریتی خانم‌ها در خانواده و نیز وجود صدها هزار شغل خانگی كه توسط زنان فعال شده، تاثیرات وجودی جامعه زنان غیرقابل انكار است. صدها كارآفرین موفق زن كه با وجود دشواری‌های این میدان با تمام توان به كسب و كار و رونق اقتصادی مشغولند.
زنان ایرانی همچنین سهم بزرگی در ایجاد و به حركت در آوردن تشكل‌های اجتماعی و جامعه مدنی دارند.
 بیش از 60 درصد نهادهای مدنی توسط زنان یا با حضور قوی آنان به‌ویژه در خیریه‌ها اداره می‌شود و این سازمان‌ها قادرند تحولات عظیمی را در جامعه ایران به وجود آورند.
در سال‌های اخیر همچنین موضع عدالت جنسیتی به عنوان رویكردی فراگیر در برنامه‌ریزی‌های ملی به تصویب رسیده و شاخص‌های عدالت جنسیتی كه می‌تواند به صورت دقیق پایش وضعیت زنان و خانواده را امكان‌پذیر كند، ابلاغ شده است.
وقتی از چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سخن می‌گوییم می‌توانیم به صراحت بگوییم اینك چشم‌انداز روشن است.
ضمیمه کلیک