وقتی نفر اول اسكی ایران دور خورد!

محمد کیادربندسری از حرف و حدیث‌های پیرامون حذفش از تیم ملی می‌گوید

وقتی نفر اول اسكی ایران دور خورد!

تیم ملی اسكی آلپاین در حالی سه روز دیگر به رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام می‌شود كه هنوز انتخاب اعضای این تیم برای اعزام، محل تردید و شك اهالی اسكی شده است. كارشناسان بر این باور هستند، رقابت پوئن فیز (امتیاز جهانی) برای تغییر نفر نخست تركیب تیم ملی مشكوك بود و همین حاشیه‌های فراوانی را در آستانه اعزام برای تیم ملی اسكی ایجاد كرده است. بعد از حذف عجیب حسین ساوه شمشكی از تركیب تیم حالا نوبت به محمد كیادربندسری، نفر نخست اسكی آلپاین ایران رسیده است.

در شرایطی كه محمد كیادربندسری بی‌تردید و بدون محاسبه در مسابقات طول فصل رتبه نخست را از آن خود كرده بود، مشخص نیست تلاش مسؤولان فدراسیون برای برگزاری مسابقه در فاصله تنها چهار روز تا اعزام برای تغییر در پوئن فیز (امتیاز جهانی) ورزشكاران و جایگزینی فردی به جای كیادربندسری در رتبه نخست تركیب چیست؟
ماجرا از این قرار است كه در رقابت‌های قهرمانی جهان، اسكی باز با پوئن فیز، بهتر از تركیب تیم مجوز شركت در رقابت اصلی را دارد. در حالی كه تا پیش از این همه مطمئن بودند كیادربندسری با شایستگی‌های اثبات شده در طول فصل، مدال‌های متعدد قهرمانی آسیا و تنها دارنده مدال بازی‌های آسیایی نماینده نخست ایران است، مسؤولان فدراسیون در اقدامی عجیب، مشكوك و غیرمنطقی در خلال رقابت‌های جوانان، تركیب تیم ملی بزرگسالان را در مسابقه‌ای شركت دادند كه كیادربندسری به‌دلیل سرماخوردگی در آن حضور نداشت.
در پی اسكی عجیب و ضعیف برخی شركت‌كنندگان، مرتضی جعفری موفق شد در شرایطی نه چندان طبیعی و البته بحث برانگیز در غیاب كیادربندسری پوئن جهانی خود را بالا ببرد تا وی به عنوان نماینده نخست ایران نماینده واقعی اول ایران را دور بزند.
سوال خانواده اسكی از سرمربی جدید و تازه كار تیم ملی این است كه در كجای جهان عملكرد یك ورزشكار در طول تمام سال، برتری‌اش در تمام مسابقات فصل و همین‌طور تجربه و پوئن جهانی او نادیده گرفته می‌شود و عجولانه فقط چهار روز مانده به اعزام، مسابقه‌ای برای تغییر نفر نخست، آن هم در غیاب مرد شماره یك اسكی ایران برگزار می‌شود؟ این در حالی است كه مسابقه بخش بانوان این رقابت لغو شده و مشخص نیست چرا نمایندگان اعزامی تیم مردان در آستانه اعزام به رقابت جهانی به جای كاهش خطر ریسك مصدومیت باید به دنبال دور زدن حقانیت ورزشكاری دیگر باشند.
​​​​​​​
 پشت پرده یک تبانی
محمد كیادربندسری كه از این وضعیت ناراحت بود، در گفت‌وگو با فارس، به شدت به شرایط فعلی اعتراض كرد.
او گفت: در این مسابقات علاوه بر 30 نفر اول دنیا كشورها می‌توانند چهار ورزشكار را اعزام كنند اما قبل از مسابقه اصلی باید مسابقه انتخابی بدهند. اگر توانستند بین 25 نفر اول باشند، راهی فینال خواهند شد. اگر كشوری مثل ایران در بین این كشورهای برتر نباشد، كسی كه بهترین پوئن را دارد می‌تواند شركت كند. من در همه مسابقه‌ها اول شدم و باید نماینده ایران در مسابقه اصلی می‌شدم اما سرما خورده بودم و روز گذشته در مسابقه نبودم حتی گواهی پزشكی هم آوردم. گفتم استراحت می‌كنم تا حتی اگر نتوانم بهتر از دوره قبل نتیجه بگیرم، آن نتیجه را تكرار كنم اما تبانی كردند و این از نظر فدراسیون جهانی جرم است. اولین شخصی كه مجرم محسوب می‌شود ناظر فدراسیون جهانی یعنی دبیر فدراسیون است. من می‌دانم ورزشكاران تبانی كردند، آرام‌تر اسكی كردند تا مرتضی جعفری به عنوان نفر اول پوئن بیشتری داشته باشد.
ملی‌پوش اسكی ایران در خصوص اختلاف ثانیه با دو ورزشكار دیگر گفت: دو ورزشكار نهایتاً در دو مانش 3، 4 ثانیه با من اختلاف داشتند اما در مسابقه دیروز این اختلاف با مرتضی جعفری به 41 ثانیه رسیده بود این یعنی آرام اسكی كردن و امتیاز دادن به جعفری.
كیادربندسری در پاسخ به این كه چرا باید فدراسیون چنین كاری كند تا جعفری امتیاز بیشتری به دست آورد، عنوان كرد: امسال سیستمی پیش آمده كه گروهی هستند كه می‌خواهند مهره‌های خود را جلو بیاورند. حسین ساوه شمشكی را به بهانه عدم حضور در اردو حذف كردند او از نظر فنی خوب بود. اگر از نظر اخلاقی مشكل داشت، كمیته انضباطی باید موضوع را حل كند. البته من در مسابقات جهانی حضور دارم اما مهم حضور در بین 25 نفر است.
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر این‌كه آیا این اتفاقات را با رئیس فدراسیون در میان گذاشته یادآور شد: با رئیس فدراسیون تماس گرفتم او گفت بررسی می‌كند و پیگیر است. البته بخش زیادی از این اتفاقات بدون اطلاع او رخ می‌دهد و رئیس فدراسیون نمی‌داند چرا چنین اختلافاتی افتاده است، اعتقاد دارم این یك روال است و تمام این اتفاقات زیرنظر دبیر فدراسیون و با اطلاع او صورت می‌گیرد. هفته گذشته كه شیراز بودیم، شنیدم كه دبیر فدراسیون می‌گفت بچه‌ها می‌توانند آرام اسكی كنند تا پوئن دهند. من به او پیام دادم و گفتم شما نماینده فدراسیون جهانی هستید چرا اجازه دادید چنین‌كاری صورت گیرد؟ اما او به من جواب داد شما یك عده بی‌سواد هستید كه دور هم جمع شده‌اید و من متأسفم. من كه لیسانس تربیت بدنی دارم بی‌سواد هستم یا دبیر فدراسیون كه رشته كشاورزی 
خوانده است؟