خوراكی‌های ممنوع برای میگرنی‌ها

خوراكی‌های ممنوع برای میگرنی‌ها

در برخی افراد مصرف بیش از حد قهوه ممكن اســــت سبب تحـــــــــریك میگرن شود. البته گاهی عكس آن نیز ممكن است یعنی با ترك مصرف كافئین موجود در قهوه، چای یا نوشابه‌های انرژی‌زا، سر‌درد سراغ این افراد بیاید. بنابراین افراد مبتلا به میگرن سعی كنند مصرف قهوه را در حد متعادلی حفظ كرده یا به‌تدریج مصرف آن را كاهش دهند. دیگر خوراکی‌‌هایی که  مبتلایان به میگرن در مصرف آن باید احتیاط کنند، اینهاست:  
پنیرهای كهنه یا رسیده: برخی از مبتلایان به میگرن به پنیرهای كهنه یا رسیده حساسیت دارند. این حساسیت به دلیل وجود مقادیر زیادی از تركیبی به نام تیرامین در این محصولات است. تیرامین در گوشت‌های فرآوری شده و شكلات نیز وجود دارد.
نوشیدنی‌های الكلی: در برخی افراد مبتلا به میگرن ممكن است سه ساعت پس از مصرف نوشیدنی الکلی حملات و سر‌درد شروع شود. محتوای بالای هیستامین در این نوشیدنی‌های حرام نقش مهمی در تشدید حملات میگرنی به‌خصوص در زنان دارد. هیستامین در گوشت‌های فرآوری شده، پنیر و غذاهای تخمیری نیز وجود دارد.
گوشت‌های فرآوری شده: در برخی افراد مبتلا به سر‌دردهای میگرنی ممكن است حملات چند ساعت حتی چند دقیقه پس از مصرف گوشت‌های فرآوری شده (انواع سوسیس‌ها، كالباس‌ها و سوسیس‌های تخمیری) آغاز شود. برخی از محققان تركیب نگهدارنده موجود در این فرآورده‌ها یعنی نیتریت را مسؤول این حملات میگرنی می‌دانند. انواع سوسیس‌ها و كالباس‌ها حاوی این تركیب و نیز مقداری هیستامین هستند كه ممكن است محرك سر‌درد باشند. در صورتی كه پس از خوردن فرآورده‌های گوشتی به سر‌درد دچار می‌شوید، آنها را از رژیم غذایی روزانه خود حذف كنید.
برخی از مواد غذایی یا افزودنی‌های غذایی دیگر نیز که ممكن است محرك سر‌دردهای میگرنی باشد، اما اثرات آنها هنوز به طور دقیق مشخص نشده است شامل:
 منو سدیم گلوتامات (طعم‌دهنده در فرآورده‌های گوشتی و سوپ‌های آماده) كه روی برچسب اجزای غذایی حتما قید می‌شود.
 آسپارتام و سوكرالوز (شیرین‌كننده‌های رژیمی مصنوعی) كه روی بسته‌بندی محصولات شیرین باید قید شده باشد.
 غذاهای سرد نظیر بستنی، مركبات و شكلات در برخی افراد می‌تواند محرك باشد.
 گلوتن كه پروتئین گندم و جو است و به‌ویژه در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن می‌تواند آغازگر سردردهای میگرنی باشد.