ناباروری‌های زنانه

گفت‌وگو با دكتر مریم كاشانیان، جراح و متخصص زنان

ناباروری‌های زنانه

 علل نازایی چیست؟
برای باروری لازم است خانم تخمك‌گذاری داشته باشد. 25 تا30درصد نازایی را اشكال در تخمك‌گذاری ایجاد می‌كند. در شرح حال باید از خانم در مورد عادت ماهانه‌اش سوال كنیم. اگر قاعدگی همراه درد و سندرم پیش از قاعدگی باشد تقریبا می‌توان حدس زد كه این خانم تخمك‌گذاری دارد و نیازی به تست تشخیصی در این زمینه نداریم. اما خانمی كه شش ماه یك‌بار پریود می‌شود یا اصلا پریود نمی‌شود یا پریودهای نامنظم دارد یا فاصله دو قاعدگی از 42روز بیشتر است، تخمك‌گذاری نمی‌كند. 
اندومتریوز نیز می‌تواند از علل ناباروری باشد. سابقه جراحی روی شكم و لگن نیز ریسك چسبندگی را زیاد می‌كند و به شكل مكانیكی در ایجاد نازایی نقش دارد. احتمال نازایی در خانم‌های چاق، بدون هیچ مشكلی حتی با وجود تخمك‌گذاری بیشتر است. مردان چاق هم احتمال باروری‌شان كمتر است. عفونت‌ها نیز ممكن است با انسداد لوله رحمی در خانم‌ها همراه باشد كه به نازایی منجر می‌شود. 

آیا پس از 35 سالگی باردار شدن با مشكل مواجه نمی‌شود؟

ما بعد از 35 سال و 40 سالگی كاهش باروری را داریم. خانم‌ها اجازه ندهند بارداری‌شان به تعویق بیفتد. در سن بالا بیماری‌های زمینه‌ای بتدریج خودشان را نشان می‌دهند. بعد از 35 سالگی ترجیح بر این است كه باردار نشوند. اگر خانمی در این سنین، مشكل كلیوی، قلبی، دیابت و فشار خون بالا ندارد با تمهیدات لازم و با اجازه پزشك می‌تواند بچه‌دار شود. 

آیا خانم 50 ساله می‌تواند بچه‌دار شود؟

برای خانم 50 ساله مطلقا توصیه نمی‌شود. این خانم تخمك‌گذاری ندارد و باید روش‌های كمك‌باروری را داشته باشد كه همه اینها خطر دارند. داروهایی استفاده می‌شود كه برای بدن ضرر دارد. 

آیا خانم مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌كیستیك می‌تواند صاحب فرزند شود؟
سندرم تخمدان پلی‌كیستیك روی تخمك‌گذاری تاثیر می‌گذارد. پس باید بررسی جدی بشود. ما فقط با تكیه بر جواب سونوگرافی تشخیص نمی‌دهیم بلكه علائم دیگر سندرم تخمدان پلی‌كیستیك نیز باید وجود داشته باشد. البته كه این بیماری روی باروری تاثیر می‌گذارد و احتمال آن را كاهش می‌دهد. 
​​​​​​​
آیا داروی متادون روی باروری تاثیر دارد؟
اگر متادون، سیگار، قلیان، داروهای مخدر و مواد بدنسازی در مرد یا زن استفاده شود، روی باروری‌شان اثر می‌گذارد.