8/88 درصد مردم كشور باسوادند

8/88 درصد مردم كشور باسوادند

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی از باسوادی 8/88 درصد مردم ایران خبر داد و گفت: قبل از انقلاب جمعیت بالای شش سال در كشور ۲۷ میلیون نفر بود كه 5/52 درصد افراد كشور بی‌سواد بودند.
به گزارش فارس، شاپور محمدزاده افزود: ایران قبل از انقلاب در مباحث علمی رتبه ۵۲ را داشت و اكنون رتبه ما ۱۶ جهان است و در تولید علم  نیز رتبه ۱۱ جهان را داریم.
وی با اشاره به فرمان امام خمینی درباره تشكیل نهضت سوادآموزی عنوان كرد:‌ قبل از انقلاب جمعیت بالای شش سال در كشور ۲۷ میلیون نفر بود كه 5/52 درصد افراد كشور بی‌سواد بودند. این تعداد، بالغ بر ۱۴ میلیون نفر را شامل می‌شدند، همچنین ۷۰ درصد روستاییان و ۸۳ درصد زنان روستایی از حق سواد بی‌بهره بودند. این در حالی است كه آمار باسوادی شش سال و بالاتر در سال ۸۵ به 6/84 درصد و در سال ۹۵ به 6/87 درصد رسیده است. سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به این كه بعد از پیروزی انقلاب ۴۸ درصد به جمعیت باسواد كشور اضافه شده است، تصریح كرد: كاهش قدر مطلق بی‌سوادی كه ۱۴ میلیون نفر در سال ۵۵ بود به ۸/۸ میلیون نفر در سال ۹۵ رسیده است. وی ادامه داد:‌ در گروه سنی ده تا ۴۹ سال، دو میلیون و ۶۹۲هزار و ۳۸۹نفر بی‌سواد داریم كه مأموریت نهضت سوادآموزی بیشتر در این بخش است كه از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند. همچنین از تعداد كلی این آمار یك میلیون مرد و بقیه زن هستند. محمدزاده با بیان این‌كه درصد باسوادی در گروه سنی شش سال و بالاتر از 5/47در سال ۵۵ به 6/87 درصد در سال ۹۵ رسید و پیش‌بینی می‌كنیم در سال ۹۷ به 8/88 درصد برسد، عنوان كرد: برای سنین ده تا ۴۹ سال در حال حاضر درصد باسوادی به 7/94 درصد رسیده و در سال ۹۷ به 7/95درصد خواهد رسید. بیش از ۷۵ درصد فعالیت‌های نهضت سوادآموزی درباره زنان است. قبل از انقلاب، اختلاف باسوادی بین زنان و مردان 4/23 درصد بود كه هم‌اكنون در سال 97 به 8/6درصد كاهش یافته است. قبل از انقلاب، اختلاف بین سواد افراد شهری و روستایی ۳۵ درصد بود كه این آمار نیز امروز به 3/12 درصد كاهش یافته است.