اعلام برنامه‌های جشنواره پر شاخ و برگ مد و لباس

اعلام برنامه‌های جشنواره پر شاخ و برگ مد و لباس

مد و لباس كه چندسالی است برای آن جشنواره ویژه‌ای در نظر گرفته شده، امسال در هشتمین دوره خود با بخش‌های مختلفی به استقبال طراحان و فعالان این عرصه می‌رود. در نشست خبری این دوره كه روز گذشته در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد، حمید قبادی دبیركارگروه ساماندهی مد و لباس، صدیقه پاك‌بین دبیر جشنواره، انسیه زاهدی دبیر بخش علمی دانشگاهی، آزاده آریایی مسؤول دبیرخانه جشنواره و ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاك تهران حضور داشتند. 
قبادی كه ریاست این دوره از جشنواره را نیز به عهده دارد با اشاره به بخش‌های مختلف آن كه به مناسبت 40 سالگی انقلاب اضافه شده، گفت: یك كارگاه سه روزه طراحی لباس به شكل تصویری با مضمون انقلاب و پیشرفت در دو بخش دانشی (علوم و پژهشی) و موضوعی برگزار می‌شود. علاوه بر آن یك عنوان كتاب با موضوع چهلمین سالگرد انقلاب منتشر خواهد شد كه در آن با ۴۰ فعال این حوزه مصاحبه شده است. 
رئیس جشنواره مد و لباس در ادامه از نبود مد ایرانی - اسلامی در پیش از انقلاب گفت و ادامه داد: قبل از انقلاب صنعت پارچه را داشتیم ولی فرهنگمان را با استفاده از اندیشه خود در قالب لباس طراحی نمی‌كردیم و لباس‌های قومی یك شكل تزئینی و حذفی داشت. همچنین تا پیش از انقلاب اسلامی ایران چیزی به عنوان مد ایرانی نداشتیم و اوایل انقلاب نیز به دلیل سایر اولویت‌ها كمتر به این بخش توجه شد اما به راحتی از كنار این مساله رد نشدیم هرچند شاید برخی بدون توجه به ظرفیت‌ها صحبت‌هایی در این باب مطرح كنند.
بعد از اینها صحبت از رشد 26 درصدی آثار رسیده به این دوره از جشنواره شد و طبق آمار ارائه شده امسال تاكنون 7728 اثر به دبیرخانه رسیده كه از این میان 108 اثر به بخش مجموعه‌سازی، 31 اثر به بخش عفاف و حجاب، 562 اثر به بخش پوشش سر، 1811 اثر به بخش مانتو اجتماع، 1674 اثر به بخش مانتو مجلسی، 1289 اثر به آثار تولیدشده در سطح انبوه توسط برندها، 742 اثر به بخش زیورآلات، 65 اثر به بخش كیف و 449 اثر به بخش كفش اختصاص دارد.
همچنین به گفته قبادی این دوره جشنواره دارای موضوع ایرانی با هدف معرفی ظرفیت‌های تاریخی و جغرافیایی كشور است و برای نخستین بار جریان نقد مجموعه آثار در جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد. علاوه بر آن جشنواره‌های استانی هم از دی كار خود را آغاز كرده‌اند و دراین دوره استان‌های گلستان، قزوین، لرستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، كرمانشاه، یزد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و كردستان با جشنواره همراه شده‌اند.
رئیس هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر هم در توضیح چرایی انتخاب مكران به عنوان موضوع ویژه جشنواره بیان كرد: منطقه مكران با داشتن وسعت ساحلی كم‌نظیر، منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است و ورود ایران به بازارهای جهانی از این منطقه ممكن می‌شود و همین موجب شد به‌رغم ابهامات بسیار در شورای برنامه‌ریزی جشنواره، در نهایت موضوع مكران به‌عنوان موضوع جشنواره تصویب شود. او با تأكید بر این‌كه بر جمله «مددولتی نداریم» حمله می‌كند، گفت: نباید با چنین جملاتی ذهن فعالان عرصه مد و لباس و مردم را درگیر كنیم و من به صراحت اعلام می‌كنم با این جمله مخالف هستم.
پاك‌بین، دبیر هشتمین جشنواره هم در صحبت هایش به نقش و اهمیت طراحی لباس و لزوم ظهور و بروز هنر خلاقانه طراحان ایرانی در ابعاد داخلی و بین‌المللی اشاره كرد و این جشنواره را یك فرصت برای آنها خواند. 
او در ادامه گفت: بخش‌های علمی دانشگاهی، مسابقه زنده طراحی، كیف و كفش، جواهرات، مجموعه‌سازی با موضوع نقش مكران، برپایی كارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، صنعت، مؤسسات و خانه‌های مد، ویترین ملی و بین‌الملل از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی ما در این دوره از جشنواره است.
در پایان این نشست هم از پوستر هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با طرحی از محسن پیشدادی كه با الهام از لباس مردم منطقه مكران و استان سیستان و بلوچستان شكل گرفته بود، رونمایی شد.