تلویزیون و حمایت  از كالای ایرانی

تلویزیون و حمایت از كالای ایرانی

اگر یك اثر نمایشی و به‌طور مشخص، سریال تلویزیونی را به مثابه محصول و كالایی فرهنگی بدانیم، آنگاه این ادعا كه آی‌فیلم سرآمد شبكه‌های تلویزیونی در حمایت از تولید و كالای ایرانی است، پربیراه و گزافه‌گویی به نظر نمی‌رسد. در سالی كه از سوی رهبر معظم انقلاب «سال حمایت از كالای ایرانی» نامگذاری شده است، تلاش و جهد شبكه آی‌فیلم و كانال‌های چندگانه‌اش در نمایش سریال‌های ایرانی، ارزشی دوچندان پیدا می‌كند. شبكه آی‌فیلم از بدو تاسیس تا به امروز، پرشمار مجموعه و فیلم ایرانی را برای مخاطبان متنوع خود تدارك دیده و روی آنتن فرستاده است. این كنش هوشمندانه و سودمند از چند منظر قابل ارزیابی و امتیازدهی است؛
اول، پخش سریال‌های ماندگار و برخوردار، به نوعی قابلیت‌های ساخت آثار نمایشی را در تلویزیون ایران و شبكه‌های متعددش یادآوری و به رخ می‌كشد. هنوز هم سریال‌هایی كه واجد شرایط و المان‌های شاخص هستند، از مقبولیت فراوان در میان مخاطبان میلیونی این رسانه مرجع و فراگیر برخوردار بوده و به قول معروف، پربیننده هستند و بازپخش این آثار از طریق آی‌فیلم، محمل اثبات این ادعاست. دوم، شبكه‌ آی‌فیلم و كانال‌های چندگانه‌اش با بازپخش برخی سریال‌های نوستالژیك تلویزیونی، فرصتی ناب را در اختیار بینندگان خود قرار می‌دهد برای خاطره‌بازی. به طور قطع، تماشای دوباره مجموعه‌های ماندگار گذشته، حال خوبی را برای مخاطب رقم می‌زند و او را به سال‌های دور می‌برد؛ سال‌هایی دور با انبوهی از خاطرات شیرین و رشك‌برانگیز.
سوم، نمایش آثار متعلق به گذشته، این فرصت را فراهم می‌آورد تا مخاطبانی كه در پخش اولیه، كم‌سن و سال بوده‌اند یا مجال تماشای سریال‌ها و فیلم‌ها را نداشته‌اند، با فراغ بال به دیدن این آثار بنشینند و به نوعی جبران مافات كنند. به‌طور حتم، گرفتاری‌های ایام ماضی و دلایل دیگری از جمله ساعت پخش نامناسب، پرشمار بینندگانی را از تماشای سریال‌ها و فیلم‌ها محروم كرده و حالا، با بازپخش این آثار از آی‌فیلم، فرصتی دوباره برایشان مهیا می‌شود تا مجموعه‌های محبوب خود را ببینند و لذت ببرند. چهارم، بازپخش مجموعه‌هایی كه دو سه دهه از عمرشان می‌گذرد، به نوعی یادواره‌ای است برای هنرپیشه‌های فقیدی كه در این آثار هنرنمایی كرده‌اند و حالا دیگر در میان ما نیستند.  به تعبیر بهتر، سیاست شبكه آی‌فیلم در بازنمایش سریال‌های ماندگار و به‌خصوص تاریخی از جمله سربداران، روزی روزگاری، هزاردستان، امام علی(ع) و ... بهانه‌ای است برای زدودن زنگار و غبار گذشت زمان و فراموشی از چهره‌های ماندگاری كه سال‌ها برای سرگرمی‌سازی مردمان این مرز و بوم كوشیده‌اند و عمر و جان خود را بر سر راه این هدف مقدس هزینه كرده‌اند. 
ادامه در صفحه6