مراقب هرزه علف‌ها باشیم

مراقب هرزه علف‌ها باشیم

در گلخانه‌های خاكی برای آبیاری گیاهان از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. در این سیستم برای هر ردیف كاشت یك نوار آبیاری درنظرگرفته می‌شود و برای هر بوته معمولا یك قطره چكان. بوته‌های محصول دو طرف ردیف قطره چكان‌ها رشد می‌كنند. 
طبیعی است وقتی شرایط رشد مناسب باشد هر گیاهی به جز گیاه اصلی می‌تواند در آنجا رشد كند، مثلا علف‌های هرز. درست است که فراهم كردن تمام آن شرایط برای رشد محصول اصلی است، ولی حواستان به این علف‌های هرز باشد. كجا بهتر از دور آب برای رشد و رویش‌شان؟ این وسط، گلخانه دار باید شش‌دانگ حواسش جمع باشد كه در این رقابت علف‌های هرز بر گیاه اصلی پیشی نگیرند. خیلی جاها لازم است ما هم مثل گلخانه‌دارها حواسمان به تربیت و رشد و محصولی كه قرار است ارائه بدهیم، باشد.  اگر در پست و مقامی قرار گرفتیم برایمان مهم باشد كه آن شرایط و جایگاه، آخرت‌مان را آباد می‌كند یا دنیایمان را. در گلخانه آب باعث رشد هر  گل یا گیاه هرز می‌شود. پست و مقام هم می‌تواند زمینه‌ساز رشد مادی و معنوی آدم شود. این صاحب گلخانه است كه برای رشد بوته اصلی، علف‌های هرز را می‌كند و اجازه رشد به آنها نمی‌دهد. 
پست نان و آب‌داری هم اگر می‌گیرد مدام مراقب هواهای نفسانی باشید. «لَیسَتِ الرئاسهُ، رئاسهَ المُلك؛ إنّما الرئاسهُ، رئاسهُ الآخِرَه. ریاست [حقیقی]، ریاستِ دنیایی نیست؛ بلكه ریاست [حقیقی] ریاستِ آخرت است». 1
 1 ـ بحارالانوار، ج ۳۴، ص ۴۷