نَقل

نَقل

فریبا توكلی، تهیه‌كننده سریال «خاك گرم» كه این شب‌ها از شبكه یك پخش می‌شود در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: 
  متاسفانه همكاران ما كه به این اماكن تاریخی و ارزشمند می‌روند، اصول امنیتی و نگهداری از این میراث را رعایت نمی‌كنند و پل‌های پشت سر خود را خراب می‌كنند.
  داستان این سریال پایه باستان‌شناسی واقعی دارد. بعد از زلزله بم، ارگ بم كه تخریب می‌شود، مرمت‌كاران می‌روند كه این بنا را احیا كنند و در آنجا توسط دكتر شهریار عدل متوجه بستری می‌شوند. دانیال حكیمی در این سریال نقش شهریار عدل را بازی می‌كند و برای یادبود او، اسم دانیال حكیمی را شهریار گذاشتیم.
  مرمت‌كاران بعد از این‌كه متوجه یك لوح در آنجا می‌شوند، با این‌كه فكر می‌كنند قدمت ارگ بم 2000 سال است، لوح را زمان‌بندی می‌كنند و متوجه می‌شوند قدمت ارگ 6000 سال است. داستان سریال خاك گرم بر این اساس شكل گرفته و یافته‌های ما بر اساس تحقیقات و منابع موثق ثبت شده است. در واقع ما با هماهنگی باستان‌شناسی پایگاه جهانی بم و سازمان میراث فرهنگی برای تصویربرداری اقدام كردیم.
  در تیتراژ پایانی سریال شناسنامه مکان فیلمبرداری را آورده‌ایم تا مردم بدانند. برای مثال آن خانه‌ای كه دانیال حكیمی و فرشته سرابندی حضور دارند، خانه نیست و در حال حاضر آثار ملی است و میراث فرهنگی در آن كار كرده كه به خانه گفتمان كرمان تبدیل شده است. ما در این مکان‌ها وسیله بردیم و دكور زدیم. همچنین خانه‌ای كه در بم به ما دادند، باغ دولت آباد است. بازیگرانی كه با ما به كرمان آمدند باورشان نمی‌شد این استان تا این حد زیباست و می‌گفتند چرا تلویزیون نمایی از این استان به ما نداده است.
  سریال 30قسمتی خاک گرم به کارگردانی جواد ارشادسرابی از 24بهمن، هرشب ساعت 22  روی آنتن شبکه یک سیما رفته است . 
  بازپخش این مجموعه ساعت  یک و 30دقیقه بامداد، 10 و 15 دقیقه و 15 روز بعد است.
  دانیال حکیمی، فرشته سرابندی، بهرام ابراهیمی، شهروز ابراهیمی، رضا توکلی، معصومه آقاجانی، بهزاد فراهانی، مریم خدارحمی، رضا ایرانمنش، شیوا خسرومهر، ریحانه رضی، رحمان باقریان، دانیال ابراهیمی، آسیه سلطانی، علی نفیسی مریم گودرزی مریم اسلامی، حبیب گوهرگزی و... در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.