بیانیه رهبر انقلاب نقشه راه  ۵۰ سال آینده است

بیانیه رهبر انقلاب نقشه راه ۵۰ سال آینده است

 رهبر فرزانه و حكیم انقلاب اسلامی در نخستین روز آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای كه نقشه راه كشور برای ۵۰ سال آینده است، فضا و گفتمان جدیدی را در كشور بوجود آوردند كه تحلیل محتوای بیانیه و ابعاد آن بسیار مهم است.
مفصل بندی و مؤلفه‌های كلیدی این بیانیه را در هشت محور اصلی می‌توان دسته‌بندی كرد؛
یكم) تبیین شرایط و زمینه‌های پیدایش انقلاب اسلامی با تأكید بر زمانه و روزگار انقلاب در سال ۱۳۵۷ در عرصه داخلی و بین المللی
دوم) تأكید بر فراشیعی، فراایرانی و فرااسلامی بودن «انقلاب اسلامی» از انقلاب به عنوان دستاورد بزرگ برای همه انسان‌ها در اقصی نقاط عالم. آنجا كه رهبری از «آزادی، اخلاق، معنویت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری» به مثابه ارزش‌های بنیادین و اساسی انقلاب اسلامی یاد می‌كنند.
سوم) ارزیابی راه طی شده در ۴۰سال اخیر و اعلام این‌كه جمهوری اسلامی آمادگی تصحیح خطاهای خود را دارد. (خود انتقادی) در عین حال كه از تجدید نظرطلبی و انفعال خودداری می‌كند. استاد شهید مرتضی مطهری(ره) در كتاب پیرامون انقلاب اسلامی در بیان آفات انقلاب از «خستگی تدریجی نیروهای انقلاب، بازگشت به ارزش‌های پیشین، تأویل‌ها و تفسیرهای انحرافی از ایدئولوژی انقلاب» و بالاخره از «تجدید نظرطلبی» یاد می‌كند كه سم مهلكی برای هر انقلاب است.
چهارم) غلبه گفتمان «امید و واقع‌گرایی» بر بیانیه «گام دوم» كاملا محسوس است. آنجا كه رهبری از «فاصله میان بایدها و واقعیت‌ها همواره جوان‌های آرمان‌خواه را عذاب داده و می‌دهد، سخن می‌گویند و در آنجا كه خطاب به جوانان می‌فرمایند: «نخستین توصیه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است كه امید واقعی و صادق مبتنی بر واقعیات عینی است».
پنجم) روح حاكم بر بیانیه در سه محور خلاصه می‌شود؛
غلبه بر چالش‌ها و مشكلات و موانع
حفظ جهت‌گیری اصولی و راهبردی
پیشرفت همه جانبه
ششم) توصیف زمان گذشته، تبیین زمان حال و ترسیم آینده در بیانیه از اهمیت كلیدی برخوردار است. بیان خدمات و كارنامه انقلاب به رغم تحریم‌ها، تهدیدات، جنگ تحمیلی هشت ساله و ...، تبیین ظرفیت‌ها و منابع خدادادی و استعدادهای انسانی و پیشرفت‌های علمی، فناوری و زیرساختی كشور و بالاخره ترسیم افق ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی را در این بیانیه راهگشا شاهدیم.
هفتم) گردش نخبگان و انتقال قدرت به نسل جوان یكی از شاخص‌های بنیادین نظام‌های مردم‌سالار، گردش نخبگان در سطوح بالای سازمان قدرت عمومی است. ..
ادامه در صفحه7