قضاوت با مردم

قضاوت با مردم

درخصوص اعتراض برخی مسؤولان مدیریت شهری فعلی به سخنان دكتر قالیباف درباره بدهی‌های شهرداری، چند موضوع را باید از هم تفكیك كرد؛ آیا شهرداری دوره گذشته بدهی داشته است؟ بله حتما داشته است. این را از این جهت باید گفت كه برخی اعضای شورای شهر فعلی پاسخ‌ها و روشنگری درباره میزان و نوع بدهی‌ها و مقایسه آنها با طلب‌های شهرداری را به منزله تكذیب بدهی دانسته و تجمع پیمانكاران را گواه وجود بدهی اعلام كرده‌اند!كسی منكر بدهی نیست و اساسا نفس وجود بدهی برای یك شهر، مذموم نیست.
شهری كه پویا باشد، حركت داشته باشد، در سه شیفت شبانه روز روی زمین و زیرزمین فعال باشد، حتما بدهی دارد. شهر بدون بدهی شهر مرده است! شهر یخ‌زده و منجمد است! توقع نداشتن بدهی در شهر تهران مانند توقع درباریان قاجار است كه حتماً باید كشور را با یك خزانه پر از طلا اداره كرد! دوران این مدیریت‌های قجری گذشته است، حالا كار و تلاش طلاست! مهم آن است كه این بدهی در جهت رونق و توسعه، پیشرفت و پویایی شهر باشد نه مانند دولت كه كسری بودجه‌اش ناشی از سوءمدیریت و افزایش مضر نقدینگی است. بدهی شهر تهران، اكنون همچون خون تازه در رگ‌های این شهر شده است.
فقط شب‌ها بیش از ۲۸هزار نفر در این شهر در مترو كار می‌كردند. در شرایطی كه دو نوع تحریم خارجی و داخلی در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم نسبت به شهرداری تهران اعمال می‌شد، این شهر به همت مدیران و كاركنان و پیمانكارانش با كار شبانه‌روزی روی پای خودش ایستاد.
حدود نصف زیرساخت‌های شهر در این دوره ساخته شده و فضای سبز شهر تقریبا دو برابر شده است. ۴۳ درصد بزرگراه‌های شهر تهران معادل ۲۳۱ كیلومتر در یك دهه اخیر ساخته شده است. امروز بالغ بر ۲۴ كیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو در تهران داریم. این در حالی است كه خدمات حمل و نقل عمومی در تهران به رغم تحریم‌هایی كه اشاره شد، بی‌نظیر بوده است.
در بیش از 20 سال، حدود ۷۵ كیلومتر مترو در تهران ساخته شده اما در دهه گذشته این رقم به آمار نهایی خود یعنی ۳۲۰ كیلومتر رسیده و هشت خط مترو تهران كامل شده است.
در شهرداری روزانه 2000 پیمانكار فعالیت می‌كردند، حتی رفت و روب شهر نیز با پیمانكاران بخش خصوصی بود، بنابراین داشتن بدهی جدید طبیعی است و اشكالی ندارد. اما متاسفانه رقمی را درباره بدهی‌ها مطرح می‌كنند كه بارها خلاف بودن آن اثبات شده است.
چنان‌كه حتی اعتبار لازم برای اتمام پروژه‌ها را نیز در زمره بدهی‌ها محسوب می‌كنند. محاسبه هزینه اتمام پروژه‌های نیمه تمام به عنوان بدهی هم از عجایب تاریخ حسابرسی جهان است!
مجموع دیون قطعی و ثبت شده شهرداری تهران حدود ۱۶هزار میلیارد تومان شامل مالیات، بیمه، پیمانكاری، بدهی بانك‌ها و سود كارمزد تسهیلات است. در حالی كه شهرداری، ۱۹هزار میلیارد تومان از دولت طلبكار بوده است. در ضمن این دارایی‌هایی كه اكنون شهرداری به فروش گذاشته، همان ده هزار و ۵۰۰میلیارد تومان دارایی است كه از زمان قالیباف مانده است.
كل املاكی كه شهرداری تهران در ۱۲ سال دوره قالیباف براساس مصوبه شورای شهر فروخته حدود ۱۱هزار میلیارد تومان بوده، اما در این مدت ۲۲هزار میلیارد تومان املاك برای شهرداری خریداری كرده است. پس از این منظر، شهرداری تهران نه تنها بدهی ندارد بلكه شاخص‌های منابع مالی آن (در عین حال كه دولت چیزی از ردیف‌های بودجه به آن نداده) مثبت است.
ای‌كاش این دوستان به جای خاك پاشیدن به عملكرد گذشته در جهت اداره مطلوب شهر تلاش می‌كردند؛ هر چند مردمی كه هر روز در این شهر 
رفت و آمد می‌كنند خود بهترین قاضی هستند.