نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی از جمله ادامه تحصیل همسرو حق شفعه در مصاحبه با مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

امسال در مقطع كارشناسی ارشد قبول شدم، اما همسرم مدعی است بر اساس قانون می‌تواند مانع درس خواندن من شود.  می‌خواستم بدانم شوهرم این حق را دارد؟
براساس ماده 1117 قانون مدنی، شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع كند. با توجه به این ماده و تعریف آن باید توجه داشت اشتغال به تحصیل زوجه، اشتغال به حرفه و صنعت محسوب نشده و از شمول ماده 1117 قانون مدنی خارج است.
بنابراین شوهر نمی‌تواند مانع تحصیل زنی كه وظایف همسری خود را در كنار تحصیل انجام می‌دهد، شود.
سلام می‌خواستم بدانم در مورد آپارتمان می‌توان از حق شفعه استفاده كرد؟
حق شفعه همان حق شریك دوم است كه ماده ۸۰۸ قانون مدنی آن را این طور بیان كرده است: «هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی‌بین ۲ نفر مشترك باشد و یكی از ۲ شریك حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل كند شریك دیگر حق دارد قیمتی را كه مشتری داده به او بدهد و حصه مبیعه را تملك كند.» در واقع حق شفعه به زبان ساده به این معنی است كه هرگاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی‌بین ۲ نفر مشترك باشد و یكی از ۲ شریك سهم خود را به شخص دیگری بفروشد، شریك دیگر حق دارد قیمتی را كه مشتری داده است به او بدهد و مالك سهم فروخته شده شود. با توجه به آنچه گفته شد چون به موجب احكام فقهی ومقررات قانون مدنی، اگر بنا و درخت بدون زمین فروخته شود احكام شفعه بر آن جاری نخواهد بود و به‌صراحت می‌توان گفت كه مطابق قانون مدنی و مقررات مربوط به تملك در آپارتمان‌ها تحت هیچ صورت و حالتی اعمال حق شفعه قابلیت تصور و اجرا نمی‌باشد.