انزلی غرق در «اكسید تیتانیوم»

انزلی غرق در «اكسید تیتانیوم»

تالاب انزلی را می‌توان از معدود تالاب‌های مشهوری دانست كه در میان همه تالاب‌های خشكیده این سرزمین، آب هنوز در آن اندك جریانی دارد. اگرچه كه به گفته كارشناسان، در سال‌های اخیر ژرفای قسمت‌های عمیق آن به كمتر از یك متر كاهش پیدا كرده است.
مسؤولان سازمان محیط‌زیست مهم‌ترین علت كاهش سطح آب در این تالاب را وجود رسوبات چسبیده به كف آن می‌دانند و در همین راستا، اخیرا قراردادی را با یك شركت فعال در حوزه نانو امضا كرده‌اند تا به كمك این فناوری و با استفاده از ماده «اكسید تیتانیوم» بتواند این رسوبات را از بین ببرد. اما گروهی از كارشناسان محیط‌زیست معتقدند كه استفاده از این ماده نه‌تنها باعث حل رسوبات نمی‌شود، بلكه برای محیط طبیعی تالاب و گونه‌های جانوری آن تبعات منفی زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.
با این حال، حمید ظهرابی می‌گوید كه شهرك علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان مجری طرح احیای تالاب انزلی، این ماده را در حوضچه‌های پرورش ماهی مركز تحقیقات شیلات انزلی كه از منابع آب تالاب تغذیه می‌شود، آزمایش كرده و در این آزمایش‌ها مشاهده شده است كه استفاده از اكسید تیتانیوم، بدون آسیب وارد كردن به ماهی‌های درون حوضچه‌ها، باعث شفافیت بیشتر آب و افزایش عمق آن می‌شود.