زورمان به صیادان پرندگان نمی‌رسد!

زورمان به صیادان پرندگان نمی‌رسد!


 كشتار میلیونی پرندگان مهاجر
در منطقه فریدونكنار، موضوعی نیست كه در گفت‌وگو با معاون
محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، بتوان به سادگی از كنار آن گذشت. همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان، بازارهای فروش گوشت گونه‌هایی مثل غاز، مرغابی و اردك به صورت كاملا علنی در گوشه و كنار استان مازندران برپا می‌شود. بازارهایی كه متاسفانه با استقبال زیاد مردم عادی و صاحبان رستوران‌ها نیز همراه است.
اما حمید ظهرابی در پاسخ به ابراز نگرانی ما از نسل‌كشی پرندگان مهاجر در این منطقه می‌گوید كه درباره این مساله، باید در كنار ابعاد محیط‌زیستی، به ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن نیز توجه كرد. او معتقد است چون در سال‌های گذشته با این موضوع برخورد جدی نشده، شكارچیان غیرمجاز در منطقه فریدونكنار خود را صاحب حق می‌دانند و خرید و فروش گوشت شكار این پرندگان نیز بین مردم منطقه كاملا جاافتاده است.
از این رو، به گفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست، ماموران این سازمان به تنهایی توانایی مقابله با مردم و ایجاد تنش‌های اجتماعی را ندارند. به همین دلیل آنها برای مدیریت این بحران به همراهی نهادهای دیگری مثل استانداری، شورای تامین، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیاز دارند. آن‌طور كه ظهرابی می‌گوید، بر این اساس، امسال اداره كل محیط‌زیست استان مازندران با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، تصمیم گرفت قبل از فرا رسیدن فصل حضور پرندگان مهاجر در منطقه فریدونكنار، روش‌های سنتی شكار را مجاز اعلام كند، اما جلوی روش‌هایی مثل تور هوایی كه باعث قتل عام تعداد زیادی از پرندگان می‌شود، بگيرد.
با همه این صحبت‌ها، بازهم مشاهدات میدانی فعالان محیط‌زیست، حاكی از آن است كه همچنان تورها و دام‌های هوایی در منطقه فریدونكنار برپا هستند. البته معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست نیز این موضوع را انكار نمی‌كند، اما می‌گوید: با پیگیری‌هایی كه در هفته‌های گذشته انجام دادیم، محیط‌بان‌های ما با كمك نیروهای انتظامی، تعداد زیادی از این تورها را جمع‌آوری كردند كه البته در بعضی موارد، این اقدام باعث ایجاد درگیری بین مردم محلی و ماموران شد.
با این حال ظهرابی معتقد است سال 97 وضعیت شكار غیرمجاز پرندگان مهاجر در منطقه فریدونكنار، بهتر از سال‌های قبل شده. او البته در این زمینه آمار دقیقی ارائه نمی‌كند، اما به این موضوع اشاره می‌كند كه در سال‌های قبل بیشتر شكارچیان غیرمجازی كه به دستگاه قضایی معرفی می‌شدند، حكم تبرئه می‌گرفتند، اما امسال مراجع قضایی عزم خود را برای برخورد جدی‌تر با این افراد جزم كرده‌اند. اتفاقی كه از نظر معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست، می‌تواند به كاهش تعداد شكارچیان غیرمجاز در منطقه و پایان بحران فریدونكنار منجر شود.