زندگی خیلی شیرین ایرانی‌ها!

یكی از دلایل افزایش دیابت در كشور ما، مصرف شكر بیش از 6 برابر میانگین جهانی است

زندگی خیلی شیرین ایرانی‌ها!

دیابت یكی از رایج‌ترین مشكلات سلامت در دنیای پیشرفته امروز است. سبك زندگی كم‌تحرك در كنار رژیم غذایی ناسالم، موجب افزایش تعداد مبتلایان دیابت در سال‌های اخیر شده است. این بیماری كه به نوعی از عوارض زندگی مدرن به شمار می‌آید، به دلیل عوارض جانبی متعددش به دغدغه بسیاری از خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است. دكتر شكور امیدی، رئیس انجمن خیریه دیابت ایران در نشست خبری این انجمن در 29بهمن 97 با تاكید بر ضرورت آموزش پزشكی پیوسته در مورد درمان‌های روز دنیا به پزشكان، به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می‌كند آگاهی خود را نسبت به شرایط بیماری، مراقبت‌های مورد نیاز و روش‌های درمانی افزایش دهند. اگر شما نیز در خانواده خود با این بیماری مواجه شده‌اید و اطلاع كافی از عوارض، شیوه‌های كنترل و درمان و مراقبت‌های مورد نیاز آن ندارید با ما همراه شوید.

گرچه به نظر می‌رسد كه ابتلا به دیابت نیاز به زمینه ارثی دارد، اما به گفته رئیس انجمن خیریه دیابت ایران، وراثت فقط 10درصد در ایجاد دیابت موثر است. بیشترین عامل ایجاد دیابت در جوامع امروزی شرایط زندگی مدرن است. تحرك كم، استفاده از غذاهای چرب و شیرین مانند فست‌فودها، اضافه وزن اصلی‌ترین عوامل ابتلا به دیابت هستند. دكتر شكور امیدی با اشاره به روند رو به افزایش جمعیت افراد مبتلا به دیابت در كشور، گزارش می‌دهد: با توجه به بررسی‌های انجام شده حدود 10درصد جمعیت ایران (هشت میلیون نفر) مبتلا به دیابت هستند كه از میان آنها فقط حدود سه میلیون نفر از بیماری خود آگاهی دارند. در برخی استان‌ها مانند یزد و قزوین درصد ابتلا حدود 20درصد نیز افزایش می‌یابد. اگرچه كشورهای پیشرفته آمار ابتلای بالاتری نسبت به كشور ما دارند، اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از عوارض ثانویه دیابت در این كشورها به مراتب كمتر است. علت اصلی این موضوع برنامه‌ریزی مناسب برای كنترل دیابت و آموزش پیوسته در سطح جامعه و كادر پزشكی است. وی خاطرنشان كرد: یكی دیگر از دلایل افزایش دیابت در كشور ما، مصرف شكر بیش از شش‌برابر میانگین جهانی است.
   دیابت یك محدودیت است
نه بیماری!
دكتر امیدی ضمن تاكید بر ضرورت افزایش آگاهی در جامعه، تصریح می‌كند: دیابت یك محدودیت است، نه بیماری! این یعنی اگر این افراد برخی نكات را در سبك زندگی، خوراك و سلامت رعایت كنند می‌توانند مانند سایر افراد عمر طبیعی داشته باشند. متاسفانه ذهنیتی كه در جامعه ما نسبت به دیابت وجود دارد، زندگی با سختی‌های متعدد، قطع عضو و در نهایت مرگ
 زود هنگام بر اثر عوارض ثانویه دیابت است. این در حالی است كه در صورت تشخیص زودهنگام دیابت می‌توان به راحتی آن را كنترل كرد.  وی در ادامه تاكید می‌كند: «با انجام آزمایش خون ساده به صورت دوره‌ای از سلامت خود اطمینان حاصل كنید. این آزمایش ساده می‌تواند از مشكلات حاد آینده پیشگیری كند.»
   پزشكان خود را به‌روز كنند
افراد مبتلا به دیابت باید از همان ابتدا تحت معاینات دوره‌ای پزشك قرار بگیرند. رئیس انجمن خیریه دیابت ایران در این رابطه توضیح می‌دهد: «این افراد الزامی برای مراجعه به افراد متخصص و فوق‌تخصص ندارند. پزشكان عمومی كه دوره‌های مرتبط برای درمان بیماران دیابتی را گذرانده‌اند می‌توانند 99درصد فعالیت‌های پزشكی مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت را به‌عهده بگیرند و در صورت نیاز در موارد خاص به پزشك متخصص ارجاع دهند.»
از مشكلات عمده بیماران دیابتی در كشور ما قطع عضو زودهنگام
بر اثر زخم‌پای دیابتی است كه می‌تواند موجب مشكلات عمده‌تر و در برخی موارد حاد، حتی فوت بیمار شود. رئیس انجمن دیابت ایران علت این موضوع را نداشتن آگاهی كافی برخی پزشكان از درمان‌های روز دنیا می‌داند و می‌افزاید: «در بسیاری از موارد تجویز نامناسب عامل پیشرفت و وخیم شدن شرایط بیمار است. یكی از وظایف انجمن‌ها تشكیل دوره‌های آموزشی پیوسته برای افزایش آگاهی مجموعه درمانی از آخرین پیشرفت‌های علمی روز دنیاست.»
   درد غفلت آموزش مبتلایان
كادر پزشكی باید به فرد مبتلا به دیابت درخصوص شرایط ویژه‌اش، نكاتی را كه در شیوه زندگی باید رعایت كند آموزش دهند.
 به گفته دكتر امیدی، نداشتن آگاهی‌های لازم در بسیاری از موارد موجب وخیم شدن شرایط فرد مبتلا خواهد شد. وی با اشاره به برخی از توصیه‌های مهمی كه كمتر مطرح می‌شوند، می‌گوید: «یكی از مشكلاتی كه به‌دنبال دیابت ایجاد می‌شود، مشكلات مویرگی در اندام‌های تحتانی مانند كف‌پا و به دنبال آن اختلال در عملكرد پایانه‌های حسی است.
افراد مبتلا به دیابت در كف پای خود حس ندارند در نتیجه احتمال آسیب كف‌پا در آنها به مراتب زیاد است. بنابراین یكی از مهم‌ترین نكاتی كه برای پیشگیری از زخم پای دیابتی باید به آن توجه شود، استفاده مداوم از كفش و دمپایی مناسب و راحت است و معاینات همیشگی كف‌پا ست.» وی در ادامه می‌افزاید: پزشك معالج بیمار دیابتی نباید فقط به تجویز دارو بسنده كند، بلكه باید به او مجموعه مراقبتی شامل دارو، فهرست خوراكی‌های مجاز و غیرمجاز و فعالیت‌های لازم و كارهایی كه باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشد را ارائه كند.
   گیاهان دارویی، مكملی طبیعی برای درمان
در حاشیه نشست خبری، رئیس انجمن دیابت ایران در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم در مورد كارایی طب سنتی برای درمان دیابت خاطرنشان می‌كند: «به عقیده من یكی از اثرگذارترین موارد استفاده طب سنتی، استفاده از آن به‌عنوان درمان مكمل دیابت است. زیرا بیشترین نیاز درمانی دیابت، بهبود خوراك و سبك زندگی است كه در طب سنتی به هر دو نگاه ویژه‌ای شده است.»  وی در ادامه می‌افزاید: «در حال‌حاضر رویكرد جهانی نیز برای تولید داروهای نسل جدید استفاده از تركیبات طبیعی و ارگانیك است.  در كشور ما نیز افشانه‌ای برای بهبود زخم‌های دیابتی آماده ورود به بازار است كه پایه آن تركیبات كاملا گیاهی است. همچنین به زودی شاهد ورود عسل طبیعی با میزان ساكاروز زیر 5/1 درصد برای مصرف افراد مبتلا به دیابت خواهیم بود.»