آبگوشتی كه شایعه‌ساز شد!

آبگوشتی كه شایعه‌ساز شد!

طی روزهای گذشته چند كلیپ با موضوع و روش واحد در فضای مجازی با هدف معرفی نمك دریا به‌عنوان نمك مطلوب و
نمك یددار كارخانه به عنوان نمك مضر منتشر شد. در این كلیپ‌ها در یك بشقاب آبگوشت با افزودن آب نارنج و اضافه كردن یك قاشق بزرگ نمك یددار كارخانه‌ای، نمك به‌سرعت تغییر رنگ داده و آبی‌رنگ می‌شود.
 همین آزمایش مشابه روی نمك دریای غیرتصفیه انجام می‌شود اما هیچ تغییر رنگی در نمك دریا مشاهده نمی‌شود و در نهایت، تغییر رنگ نمك یددار را به‌عنوان یك واكنش مضر و سرطان زا معرفی كرده كه عامل بروز مشكلات گوارشی، قلبی، كبدی و كلیوی شده و به مردم توصیه كرده‌اند لزوما از مصرف نمك‌های یددار اجتناب و سایر گروه‌های مجازی را مطلع كنید.
برای بررسی این موضوع با مسعود فیروزكوهی، كارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت‌وگویی انجام دادیم .
وی در این باره گفت: غنی‌سازی نمك با عنصر ید یكی از طرح‌های بزرگ ملی است كه از دهه 60 آغاز شده و تاثیر بسیار شگرفی در كاهش بیماری‌های ناشی از كمبود ید مثل بزرگ شدن تیروئید، كری و لالی، عقب‌ماندگی ذهنی و... داشته و معلوم نیست چرا عده‌ای برای برگشت مجدد این بیماری‌ها به جامعه این‌گونه جوسازی می‌كنند.
فیروزکوهی تأکید کرد: در آزمایشگاه‌های مواد غذایی برای آزمون میزان ید در نمك از روش تیتراسیون نمك با حضور نشاسته و اسید استفاده می‌شود. در كلیپ‌های منتشرشده نیز مشابه روش آزمایشگاهی عمل شده است.
ید موجود در نمك كارخانه‌ای افزوده به آبگوشتی كه حاوی مواد نشاسته‌ای همچون سیب‌زمینی و حبوبات است با افزودن آب نارنج كه اسیدی است، آبی رنگ می‌شود و این تغییر رنگ نشان‌دهنده وجود ید در نمك و تقلبی نبودن آن است و اتفاقا این روش را می‌توان به‌عنوان یك آزمایش خانگی برای تشخیص بود یا نبود ید در نمك‌های خانوار به مردم و به‌خصوص روستاییان آموزش دهیم.
 اما دلیل عدم تغییر رنگ در آزمایش مشابه روی نمك دریا نبود ید در نمك دریا یا وجود مقادیر كم ید است كه برخلاف ادعای سودجویان نشان‌دهنده نداشتن ید كافی در نمك‌های دریاست.