مخالفت نمایندگان آمریكا با وضعیت فوق‌العاده ترامپ

مخالفت نمایندگان آمریكا با وضعیت فوق‌العاده ترامپ

همان‌طور كه انتظار می‌رفت مجلس نمایندگان كنگره آمریكا كه اكثریتشان را دموكرات‌ها تشكیل می‌دهند، در واكنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز مكزیك از سوی دونالد ترامپ، رأی‌گیری كرده و با ۲۴۵ رأی موافق در برابر ۱۸۲ رأی مخالف به لغو این فرمان رئیس‌جمهور آمریكا رأی دادند. اكنون این مصوبه باید در مجلس سنا كه اكثریت آن با جمهوریخواهان است، به رأی گذاشته شود. گفته می‌شود دموكرات‌ها برای پیروزی نهایی به جلب رأی چند جمهوریخواه نیاز دارند.
ترامپ گفته است چنین مصوبه‌ای را تحمل نخواهد كرد و در صورت لزوم، با استفاده از حق وتوی خود، آن را باطل خواهد کرد. در این صورت كنگره مجدد فرصت خواهد داشت تا مصوبه خود را دوباره به رأی بگذارد و برای شكستن وتوی ترامپ، به رأی موافق دست‌كم دو سوم اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارد.
با این حال، دموكرات‌ها بر آنند با برجسته كردن اقدام خود این پیغام را ارسال كنند كه آنها برای جلوگیری از فرمان ترامپ همه مراحل قانونی را طی كرده‌اند و همچنین از حق قانونی كنگره برای اختصاص بودجه دولت دفاع كنند.
ترامپ هفته گذشته گفته بود با استفاده از اختیارات قانونی خود در سایه اعلام وضعیت فوق‌العاده، حدود هشت میلیارد دلار از بودجه‌های دفاعی و مبارزه با مواد مخدر را صرف احداث دیواری در مرز مكزیك خواهد كرد. دموكرات‌ها و برخی جمهوریخواهان می‌گویند این كار دور زدن كنگره است؛ چرا كه كنگره پیشتر این هشت میلیارد دلار را برای هزینه در ردیف‌های دیگر بودجه اختصاص داده و اكنون ترامپ با استناد به یك وضعیت اضطراری ساختگی قصد دست‌‎درازی به این منابع را دارد. ساخت دیوار حائل در مرزهای مكزیك، از شعارهای اصلی كارزار انتخاباتی ترامپ بود كه او به هوادارانش وعده داده بود در صورت پیروزی، مكزیك را وادار به پرداخت هزینه‌های آن خواهد كرد. دولت فدرال آمریكا از 22 دسامبر 2018 به دلیل عدم توافق كنگره با بودجه 7/5 میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مكزیك به مدت 35 روز تعطیل شد .