عراق، داعشی‌های خارجی را نمی‌پذیرد

عراق، داعشی‌های خارجی را نمی‌پذیرد

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی اعلام كرد كشورش از داعشی‌های خارجی استقبال نخواهد كرد. به گزارش ایسنا، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در حاشیه كنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود درباره اسیران داعشی به شبكه سومریه نیوز گفت: عراق حدود ۲۵۰ نفر از عراقی‌های داعشی را از سوریه تحویل گرفته است و انجام اقدامات لازم برای فراهم كردن زندان‌های متناسب برای آنها به عهده وزارت كشور و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط است. وی افزود: اما خانواده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست خانواده‌هایی هستند كه تحت اجبار و محاصره داعش با این گروه تروریستی بودند، اما گروه دوم خانواده‌هایی هستند كه با داعش همدست شدند و با هر كدام از این خانواده‌ها متناسب با وضعیت‌شان برخورد خواهد شد. نخست‌وزیر عراق در رابطه با داعشی‌های خارجی تحویل داده شده به عراق ازجمله چند فرانسوی نیز خاطرنشان كرد: با عناصر داعشی خارجی نیز متناسب با وضعیت‌شان برخورد می‌شود و عراق از داعشی‌های خارجی كه كشورهای‌شان آنها را نمی‌پذیرند، استقبال نخواهد كرد. وی تصریح كرد: احتمال دارد عراق خانواده‌های داعشی غیرعراقی را از سوریه تحویل بگیرد كه با آنها نیز بر همین منوال برخورد خواهد شد.
این درحالی است كه برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به‌تازگی گفته بود، ۱۳ داعشی فرانسوی كه عراق از كردهای سوریه تحویل گرفته است به دلیل ارتكاب جنایت علیه ملت عراق، در همین كشور محاكمه خواهند شد. امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته است در سال جاری میلادی سفری به عراق خواهد داشت .
به گزارش رویترز، چند روز پیش مقامات عراقی اعلام كردند كردهای مورد حمایت ائتلاف آمریكا در سوریه، بیش از ۲۸۰ نفر از نفرات بازداشت‌شده داعش را به دولت عراق تحویل داده‌اند. اینها تنها شمار اندكی از ده‌ها داعشی بازداشت‌شده طی روزهای اخیر گزارش شده است. گفته شده بود بیش از ۵۰۰ شبه‌نظامی عراقی وابسته به داعش نیز میان افراد بازداشت‌شده در سوریه هستند و دولت عراق می‌خواهد آنها را تحویل بگیرد.
گروه تكفیری داعش سال ۲۰۱۴ بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را به كنترل خود درآورد و نیروهایش حتی تا نزدیكی مرزهای ایران نیز رسیدند. در حال حاضر نیروهای وابسته به داعش در بخش‌های كوچكی از خاك سوریه حضور دارند. به گزارش كمیسیون اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، در مجموع ۴۲ هزار نفر به داعش پیوسته‌اند كه نزدیك به 5000 نفر از آنها شهروندان قاره اروپا هستند.