چهره‌های سال «فرمول یك» چگونه انتخاب شدند؟

عماد افروغ تشریح كرد؛

چهره‌های سال «فرمول یك» چگونه انتخاب شدند؟

عماد افروغ یكی از اعضای هیات انتخاب چهره برتر سال ۹۷ در برنامه «فرمول یك» چگونگی انتخاب نامزدهای این انتخاب را تشریح كرد.
به گزارش جام‌جم، عماد افروغ، جامعه‌شناس و رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس هفتم یكی از اعضای هیات انتخاب كاندیدای نهایی چهره برتر سال ۹۷ از سوی برنامه «فرمول یك» است كه در انتخاب نفرات نهایی نقش دارد و به ۱۰ گزینه پیشنهادی خود برای انتخاب چهره سال رأی داد.
افروغ درباره این طرح و حضورش به عنوان عضوی از داوران گزینش نهایی نفرات، گفت: پس از آن‌كه با كلیت طرح برنامه فرمول یك آشنا شدم، لیستی در اختیارم قرار گرفت كه باید از بین آنها به گزینه‌هایی كه به نظرم شایسته‌تر بودند، رأی می‌دادم. تمام تلاش من این بود كه از بین ۴۰ اسمی كه در اختیار داشتم، به گونه‌ای دست به انتخاب بزنم كه نهایت جامع‌نگری را در آن به كار گیرم و صرفا رویكرد آكادمیك، مدرك‌گرا و تجربه‌محور نداشته باشم.
وی درباره اولویت‌های خود در انتخاب‌هایش تاكید كرد: رویكرد من بیشتر نگاهی مردمی داشت. در واقع به دلیل این‌كه انتخاب‌ها از دل مردم بودند و كلیشه‌های قدیمی در انتخاب چهره لحاظ نشده بود، بسیار برانگیخته شدم تا حتما در این داوری حضور پیدا كرده و در چرخه آزمایش و انتخاب قرار گیرم.
این استاد جامعه‌شناسی در ادامه اظهار كرد: تلاش من این بود كه به عملكرد این نفرات از منظر میزان مهارت، مردمی بودن، نوع‌دوستی و گذشت نگاه كنم و مقایسه كنم كه چه افرادی توانسته‌اند تمامی این فاكتورها را در اقدامات خود به كار ببرند و جز به كمك به همنوع خود انگیزه‌ای در سر نداشته باشند. افروغ با اشاره به معیارهای انتخاب افراد بیان كرد: یكی از فاكتورهای تعیین‌كننده برای من اقدامات این افراد بود و این‌كه كدام‌یك از این اقدامات ضرورت جامعه امروز ایران است. در واقع من به نوعی دنبال تك‌درختی در بیابان بودم كه با شرایط خشكسالی بیابان هم بتواند رویش خوبی داشته و مفید باشد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره این‌كه از بین افراد راه‌یافته به جمع ۱۱ نفر برتر، كدام شخص توانست بیشتر او را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: در بین این نفرات یك قاضی بود كه به جای حكم حبس احكام دیگری می‌داد كه موجب یك اتفاق خوب در جامعه می‌شود. این قاضی به‌شدت مورد تحسین است، زیرا به‌خوبی درك كرده كه حبس به عنوان مجازات همراه خود عوارض جبران‌ناپذیری دارد. این قاضی با بینش عمیق خود نشان داد كاملاً متوجه است كه جامعه بیشتر به چه چیزی نیاز دارد. او می‌داند كه جرم نه یك پدیده فردی كه یك پدیده كاملاً اجتماعی است و نیاز به نگاه اجتماعی نیز دارد، همین بینش عمیق از سوی این قاضی موجب شد من به او رأی بدهم.
افروغ در پایان با بیان این مطلب كه پررنگ كردن افراد معمولی اما تأثیرگذار در جامعه موجب بروز اتفاقات خوب خواهد شد، عنوان كرد: وقتی فردی با اقدامی پسندیده مورد تأیید جامعه قرار می‌گیرد و علاوه بر تأیید، تشویق نیز می‌شود یعنی مردم ایران همچنان به خوبی، نیكی، بشردوستی و كمك به همنوع بیش از هر چیزی بها می‌دهند و كاملا آمادگی این را دارند كه افراد شریف و تأثیرگذار و خیر كشورشان را بشناسند.