شادی گنجینه‌های زنده بشری

شادی گنجینه‌های زنده بشری


یك اتفاق خوب و جالب توجه اخیرا در حوزه میراث فرهنگی روی داد  و آن این که، سازمان میراث فرهنگی كه فهرست‌های بلندبالایی از ثبت آثار تاریخی و طبیعی و میراث ناملموس معنوی را در كتاب خود دارد، اخیرا نام چند نفر از بزرگان عرصه هنر را به‌عنوان گنجینه‌های زنده بشری در میراث فرهنگی ثبت كرد. بیژن كامكار، خواننده و نوازنده ایرانی و موسس گروه شیدا یكی از این هنرمندان است كه در گفت‌وگو با صدای میراث از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری كشور به دلیل ثبت نام و مهارت او در فهرست حاملان میراث فرهنگی و گنجینه‌های زنده بشری قدردانی كرد.
این استاد موسیقی ایرانی  گفت: متوجه شدم نام بیژن كامكار در پرونده ثبت جهانی رباب در یونسكو نیز ثبت می‌شود و آنقدر این شان و مقام برای بنده بزرگ است كه حاضر نیستم این عنوان را به فرد دیگری واگذار كنم.
پرونده ثبت جهانی ساز رباب با همكاری افغانستان در حال تهیه و قرار است این ساز و مهارت‌های ساخت و نوازندگی آن در پرونده مشترك ایران و افغانستان به یونسكو ارسال شود و به ثبت جهانی برسد.
سایر گنجینه‌ها
اما غیر از بیژن كامكار، سه استاد و هنرمند برجسته دیگر هم به عنوان حاملان میراث فرهنگی نامشان در فهرست گنجینه‌های زنده بشری جای گرفت؛ استاد محمود فرشچیان (استاد هنر نگارگری ایران)، علی محمد اعتباری رودی (آخرین بازمانده دانش سنتی ساخت آسباد) و علی‌اكبر بهاری (استاد سرنانوازی كردی خراسان)، كه نام این بزرگان همزمان با ثبت ملی «هنر نگارگری مینیاتور» در جلسه اول اسفند ماه «كمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس و حاملان آن» ثبت و ماندگار شد.