ماجرای سوتی «برنده باش» چه بود؟

ماجرای سوتی «برنده باش» چه بود؟


دیروز یكی از رسانه‌ها گزارشی به همراه مصاحبه با تعدادی از شركت‌كنندگان برنده‌باش منتشر كرد كه طبق آن در این مسابقه، برخی گزینه‌ها اشتباه است و بعد از پخش برنامه این اشتباه تصحیح شده است. بعد از انتشار این گزارش تهیه‌كننده مسابقه برنده باش نسبت به ادعاهای مطرح شده پاسخ داد.
هاشم رضایت، تهیه‌كننده برنامه برنده‌باش در پاسخ به این حاشیه‌ها گفت: كنكور كه توسط تخصصی‌ترین مجموعه علمی كشور سالی یك بار برگزار می‌شود، هرساله شامل سوالات اشتباهی است كه بعد از برگزاری كنكور معلوم می‌شود.
وی افزود: طبیعتا برنامه‌ای كه هر هفته دو قسمت با ده‌ها سوال تولید می‌كند ممكن است دچار خطا شود و پخش این جواب خطا از رسانه كار اشتباهی است. لذا پاسخ سوال قبل از پخش اصلاح و به شركت كننده نیز برای جبران ضرر و زیان مراجعه شد.
امیر ابیلی، مسؤول تیم طراحی سوال برنده‌باش هم در مورد این ماجرا نوشت: «به عنوان مسؤول سوالات برنامه لازم است درباره‌اش توضیح بدهم. در ۵۰‌قسمت پخش‌شده برنده‌باش بیشتر از ۱۵۰۰ سوال خوانده شده و فرآیند طرح و ارسال سوالات هم یك فرآیند كاملا انسانی است. یعنی یك تیم طراح، سوالات را طرح می‌كند، بنده از بانك سوالات كه الان بالای ۲۰ هزار سوال در آن موجود است، دست به انتخاب سوالات مناسب برای طرح در این برنامه می‌زنم. چون در طراحی سوال در حجم بالا بسیاری از سوالات لاجرم ارزش مطرح شدن در برنامه با تعداد بیننده  برنده باش را پیدا نمی‌كنند.»
وی در مطلب خود ادامه داده است: «بعد از انتخاب سوالات، نظرات تهیه كنندگان و مجری برنامه هم در انتخاب سوالات نهایی طبعا موثر است تا سوالات نهایی مشخص شود. یعنی از مرحله اول طرح تا مرحله نهایی كه ضبط برنامه است مراحل مختلفی وجود دارد كه ممکن است خطایی رخ بدهد. آن هم برای سوالی كه جوابش چهار پنج ثانیه است كه یك تایپ غلط هم می‌تواند كار را خراب كند.»
برنده باش، مسابقه‌ای به تهیه‌كنندگی هاشم رضایت و اجرای محمدرضا گلزار است كه به صورت هفتگی از شبكه سه سیما پخش می‌شود.