آرام‌تر از دریا

آرام‌تر از دریا

 در میانه‌های یك فیلم ملودرام اشك برانگیز در ابتدای دهه 70 صدای موسیقی مجید انتظامی یكباره تمام دنیای موسیقی آن سال‌ها را فتح می‌كند. یك ملودی آرام كه با سوت نواخته شده است و در بستر یك موسیقی اركسترال خیلی خوب نشسته است.
مجید انتظامی آهنگساز با موسیقی متن فیلم «از كرخه تا راین» همچون یك چهره شناخته شده در دنیای بی‌رسانه دهه 70 گل می‌كند. البته كه این آلبوم هم برخلاف دیگر موسیقی متن فیلم‌های آن سال از سینما بیرون می‌زند و خیلی زود میان عامه مردم شنیده می‌شود،‌ رادیو و تلویزیون هم در زمانه انحصار رسانه‌ای‌شان نقش به‌سزایی در شنیده شدن این موسیقی دارند. هر چند این تجربه‌های اولیه انتظامی نیست و پشت این اثر 20 سال فعالیت موسیقایی نهفته است.
مجید انتظامی اما خیلی زود از زیر سایه پدر بیرون آمده و در همان اوایل انقلاب كه اولین تجربه سینمایی‌اش را با فیلم «سفر سنگ» امتحان می‌كند كمتر كسی می‌داند او فرزند آقای بازیگر سینمای ایران است. هر چند «از كرخه تا راین» خوب شنیده شد و به نوعی به امضای هنری او تبدیل شد اما به باور بسیاری هنوز هم كه هنوز است موسیقی او برای فیلم «بایسیكل‌ران» از ماندگارترین آثار موسیقی فیلم بعد از انقلاب است. استفاده درست از سازبندی، ریتم هیجانی و البته حماسی‌اش در سكانس به یادماندنی فیلم كه قهرمان باید روی دوچرخه باشد و ركاب بزند و خوابش نبرد، همه و همه این سكانس را به یكی از ماندگارترین سكانس‌های سینمای ایران تبدیل كرده است، سكانسی كه اغراق نیست بگوییم بدون موسیقی مجید انتظامی چیزی برای ماندگار شدن نداشت.
اولین سیمرغ جشنواره فیلم فجر هم در كارنامه كاری او به‌واسطه همین فیلم است. هر چند او بعدها بارها و بارها نامزد شد و توانست سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به خانه ببرد. محدوده فعالیت موسیقایی او هم محدود به سینمای آن سال‌ها نبود، در روزگار رونق تلویزیون در ایران هم رد ماندگار او در آثار تلویزیونی را می‌شود شنید،‌ مهم‌ترین و
 به یادماندنی‌ترینش موسیقی متن سریال «گرگ‌ها»ست. سریالی ماندگار در كارنامه كاری داوود میرباقری و البته تلویزیون ایران. موسیقی متن سریال‌های دیگری هم وجود دارد كه نام مجید انتظامی را با خود یدك می‌کشد، سریال‌هایی همچون مردان آنجلس، كلاه پهلوی و شیخ بهایی. اما در این حوزه سریال گرگ‌ها همچون موسیقی ماندگاری دارد.
 برای نسل خاطره‌باز دهه 60 هم تیتراژ سریال «بچه‌های كوه آلپ» ماندگار است، اثری كه تا سال‌های سال كسی گمان نمی‌كرد ساخته مجید انتظامی است هر چند همه با شنیدن آن تكنوازی سنتور در میانه‌های تیتراژ به رگه‌های شرقی موسیقی پی برده بودند.
هر چند همچنان مجید انتظامی را آهنگساز فیلم می‌دانند اما گستره فعالیت موسیقی او فراتر مدیوم تصویر است، هر چند آثار بیرون از حوزه سینمایی او آنچنان كه باید قدر ندید و خوب شنیده نشد. اما یك آلبوم مستقل در اواخر دهه 70 از او توانست توانایی‌های او را بیرون از حوزه سینما به رخ بكشاند. «آرام‌تر از دریا» یك آلبوم موسیقی اینسترومنتال از او بود كه در دوره شكوفایی موسیقی پاپ آن سال‌ها هم توانست خوب شنیده شود. آنچه مشخص است این‌كه مجید انتظامی جست‌وجویش را در حوزه موسیقی  از كودكی آغاز كرد و اگر كوله‌بار تجربه‌های
 50 ساله‌اش را باز كنیم، رد جست‌وجوهای بی‌وقفه اش را می‌بینیم كه برای یافتن پاسخ پرسش‌های بزرگ، چه كرده و به كجاها رفته است. موسیقی سرزمین ما، به تقلای 60 ساله انتظامی مدیون است و این آواهای اوست كه زندگی
 40 ساله پس از انقلاب ما را، شنیدنی‌تر كرده است.