مهمانی در خانه اژدها

سومین قسمت از پویانمایی «چگونه اژدهای خودرا تعلیم دهید» با استقبال گرم مخاطبان روبه رو شده است

مهمانی در خانه اژدها

سومین قسمت پویانمایی رایانه‌ای «چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید» با شعار «با بال‌های خودت پرواز كن و راهت را به سوی خانه پیدا كن» روانه پرده سینماها شد. این كمدی - اكشن ماجراجویانه با حال و هوایی خانوادگی، سرودی در ستایش خانواده و روابط خانوادگی است. دین دبلویس كارگردان فیلم، آن را براساس فیلمنامه‌ای از خودش كارگردانی كرده است. واحد انیمیشن كمپانی دریم وركز تهیه‌كننده این فیلم 129 میلیون دلاری است. برای یك فیلم انیمیشنی چنین رقم تولیدی، كمی بالا و عجیب و غریب به نظر می‌رسد. اما مدیران شرکت با این باور كه عموم تماشاگران استقبال بسیار خوبی از آن خواهند كرد، زیر بار این هزینه كلان رفتند. البته آنها جواب مثبت و مورد نظر خود را در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریكا و دیگر كشورهای دنیا گرفتند. طی دو هفته متوالی، چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید -3 توانست صدرنشین جدول هفتگی سینماهای آمریكای شمالی شود. فروش ده روز اول این كمدی ماجراجویانه به رقم صد میلیون دلار رسید.

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، تماشاگران سینما در دیگر كشورهای دنیا هم استقبال خوبی از فیلم كرده‌اند. فروش ده روز اول فیلم در 46 كشور دیگر دنیا به رقم 275 میلیون دلار رسیده است. با احتساب فروش كلی ده‌روزه فیلم در آمریكا و بقیه كشورهای دنیا، رقم 375 میلیون دلار به دست می‌آید. به این ترتیب، فیلم طی همین مدت كوتاه نه‌تنها رقم هزینه تولید بالای خود را تامین كرده، بلكه سود زیادی هم به تهیه‌كنندگانش رسانده است. این در حالی است كه نمایش عمومی موفقیت‌آمیز چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید -3 ادامه دارد و فروش بیشتری در انتظار آن است. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی فروش كلی 300 میلیون دلاری برای آن در آمریكای شمالی می‌كنند. اما این تحلیلگران عقیده دارند فروش فیلم در دیگر كشورهای دنیا بسیار بیشتر خواهد بود و به رقم 500 میلیون دلار هم خواهد رسید.
کمدی- اکشن قرون وسطایی
فضای كلی داستان این پویانمایی كمدی - اكشن، در قرون وسطی رخ می‌دهد و دورانی را به تصویر می‌كشد كه نسل بشر به دنبال دوستی و همزیستی با اژدهاها بود. در قسمت اول فیلم، نوجوانی ماجراجو به نام هیكاپ (با صدای جی باروچل) توانست راه دوستی با اژدهاها را پیدا و خانواده و مردم سرزمینش را متقاعد كند كه آنها موجوداتی بی‌آزار و همراه هستند. او با همراهی چند از دوستان هم سن و سال خود، با كمك اژدهاها وارد یك سری ماجراجویی هیجان‌انگیز فانتزی می‌شوند. داستان سومین قسمت فیلم، یك سال بعد از پایان داستان قسمت دوم اتفاق می‌افتد. هیكاپ موفق شده سرزمین رویایی و مورد نظر خودش را به وجود بیاورد. در این رویا، اژدهاها در كنار اهالی ده زندگی آرام و صلح‌آمیزی با هم دارند. اما او به‌زودی متوجه می‌شود برای رمزگشایی از برخی مسائل مربوط به اژدهاها، باید «دنیای پنهان» را پیدا كند. این محل یك سرزمین مخفی اژدهاهاست. هیكاپ باید زودتر از گریمل (با صدای اف‌مورای آبراهام) این مكان را پیدا كند. گریمل از سوی یك سلطان بدذات مامور شده تا این مكان را پیدا و به كمك آن، اژدهاها را تحت اختیار خود بگیرد.
چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید اولین سه‌گانه انیمیشنی كمپانی دریم وركز است كه هر قسمت آن توسط یك كمپانی معروف و سرشناس هالیوودی توزیع شد. اولی و دومی را پارامونت و فوكس قرن بیستم توزیع كردند و توزیع سومی با یونیورسال بود. مدیران دریم وركز دلیل این كار را هیچ وقت اعلام نكردند.
پربیننده کارتونی
بعد از داستان اسباب‌بازی-4 كمپانی والت‌دیزنی، سومین قسمت چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید پربیننده‌ترین محصول پویانمایی در سال 2019 بوده است. فیلم با طول زمانی 104 دقیقه، تا امروز طولانی ترین انیمیشن دریم وركز از نظر زمانی بوده است. بعد از شرك، ماداگاسكار و پاندای كونگ‌فویی این فیلم چهارمین كار انیمیشنی كمپانی است كه به صورت یك سه گانه تولید و اكران عمومی شد.
دشواری در ساخت
دین دبلویس، كارگردان فیلم در گفت‌وگویی اعلام كرد آن را با دشواری زیاد ساخته و تهیه‌كنندگان اصرار داشتند هرچه سریع‌تر آماده نمایش عمومی شود. به گفته او، فیلم 85 روز قبل از اكران عمومی آماده نمایش شد. با وجود این، هم او و هم تهیه كنندگان فیلم روی این موضوع اتفاق نظر دارند كه سرعت در آماده كردن فیلم، تاثیری روی كیفیت آن نگذاشت و حاصل كار اثری جذاب و تماشایی است. دبلویس دو قسمت قبلی این كمدی اكشن را هم كارگردانی كرده است. البته او قسمت اول را با همكاری كریس سندرز كار كرد و در دو قسمت بعدی، این كار را به تنهایی انجام داد. یك مجموعه تلویزیونی هم از این فیلم ساخته شد، كه داستان و ماجراها را به شكل دیگری ادامه می‌دهد. نكته جالب این است كه جی باروچل در نسخه تلویزیونی هم صدایش را به هیكاپ قرض داده است. نمایش عمومی سومین قسمت، آب پاكی روی دست كسانی ریخت كه شایع كرده بودند جود لا هم به عنوان صداپیشه با آن همكاری دارد.
قسمت بعدی در راه است
با وجود فروش بالای فیلم در نقاط مختلف دنیا، دریم وركز هنوز در رابطه با تولید قسمت چهارم آن اظهارنظری نكرده است. معمولا بلافاصله بعد از موفقیت مالی یك پویانمایی در جدول گیشه نمایش، تهیه‌كنندگانش به سرعت خبر تولید قسمت بعدی آن را اعلام می‌كنند. اما این اتفاق در رابطه با چگونه اژدهای خود را تعلیم دهید رخ نداده است. اهل فن نسبت به این موضوع ابراز تعجب كرده اند و كمپانی دریم وركز هم، زحمت انتشار هیچ بیانیه‌ای را به خود نداده است! با وجود این، تحلیلگران اقتصادی سینما با قاطعیت از تولید قسمت چهارم فیلم صحبت می‌كنند. به گفته آنها، چه مدیران دریم وركز بیانیه‌ای بدهند و چه ندهند، خیلی زود تولید قسمت چهارم در دستور كار آنها قرار خواهد گرفت!
اولین قسمت این کمدی اکشن در سال 2010 اکران عمومی شد. فیلم با هزینه تولید 105 میلیون دلاری، 496 میلیون دلار در سطح جهانی فروش کرد. 217 میلیون دلار از این رقم، متعلق به سینماهای آمریکای شمالی بود. دومین قسمت فیلم که در سال 2014 به روی پرده سینماها رفت، با فروش بسیار بالاتری همراه شد. از 622 میلیون دلاری که تماشاگران برای تماشای فیلم پرداخت کردند، 177 میلیون دلار آن اختصاص به جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی داشت.