داستان گره‌های سرد و گرم تیروئید

گفت و گو با دكتر فرزانه سرقدی، فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

داستان گره‌های سرد و گرم تیروئید

  منظور از گره‌های سرد و گرم تیروئید چیست؟
وقتی تیروئید بزرگ می‌شود، گواتر ایجاد می شود. ممكن است بعضی سلول‌ها رشد غیرطبیعی داشته باشند و این گواتر ساده نیست. به این نوع رشد غیر‌طبیعی، گواتر گرهی یا ندولر می‌گوییم. گره‌ها ممكن است
به شكل تك یا ندولر یا گواتر چند گرهی باشد. گره‌های تك و گره‌های چند گرهی اگر عملكرد غیرطبیعی نداشته باشد به آن گره سرد می‌گوییم، اما اگر گره‌ها هورمون اضافه ترشح كنند به آنها گره داغ می‌گوییم.
 آیا تورم لوزه‌ها، تب گهگاهی و درد مفاصل از تیروئید ایجاد می‌شود؟
تورم لوزه و تب گهگاهی به تیروئید مربوط نمی‌شود، اما كم‌كاری تیروئید می‌تواند باعث درد مفاصل شود.
 گره‌های تیروئید چگونه درمان می‌شود؟
باید اول تست‌های ساده از فرد بگیریم و هورمون تیروئید را چك كنیم. برای گره داغ، درمان پركاری تیروئید را انجام می‌دهیم كه ممكن است از طریق مصرف دارو، جراحی و ید رادیواكتیو باشد. گره سرد كه فعالیت ندارد، می‌تواند خطرناك باشد و در آینده بدخیم شود. روش‌های كمكی دراین خصوص سونوگرافی، اسكن هسته‌ای و بیوپسی سوزنی از تیروئید است.
 آیا بیماری ام اس می‌تواند به كم‌كاری تیروئید ربط داشته باشد؟
بیماری ام‌اس از اختلال در سیستم ایمنی ناشی می‌شود. برخی كم‌كاری‌های تیروئید هم از سیستم ایمنی ناشی می‌شود، بنابراین یك فرد می‌تواند چند بیماری خودایمن را داشته باشد. بیماری‌های خود ایمن مثل پسوریازیس، ریزش موی سكه‌ای، اختلال كبدی و اختلال كلیوی می‌توانند اختلالات خودایمن تیروئیدی هم داشته باشند.
 چرا وقتی به علت پركاری تیروئید «متی مازول» مصرف می‌كنیم، باید مراقب علائم عفونت نیز باشیم؟
متی مازول ممكن است گلودرد چركی، تب و عفونت ایجاد كند. كسی كه این دارو را مصرف می‌كند اگر دچار تب و لرز شد باید دارو را قطع و به پزشك مراجعه كند. همچنین اگر سفیدی چشم مصرف‌كننده این دارو زرد شود، نشان دهنده درگیری كبد است و باید دارو را قطع کند و به پزشك مراجعه کند.
 علت احساس فشار در گلو چیست؟
بسیاری از مراجعان ما دچار بیماری گلوبوس عصبی هستند. در صورت احساس جسم درگلو، لقمه درگلو و احساس خفگی. باید پزشك گردن شخص را معاینه كند و استرسش درمان شود.