شفر شاكی بود، ولی اسم نیاورد

حواشی شكست سنگین استقلال در آسیا

شفر شاكی بود، ولی اسم نیاورد

 استقلال در دیداری كه می‌توانست نبازد، سه گل از الدحیل خورد و شروع بدی در لیگ قهرمانان آسیا داشت. آبی‌ها آنقدرها كه باید بد بازی نكردند و حتی چند موقعیت خوب داشتند، اما با اشتباهات دفاعی و همین‌طور ناآمادگی رحمتی سه گل خوردند و باختند. وینفرد شفر بعد از بازی هر چند از كسی ایراد نگرفت، ولی ظاهرا از دست بعضی مدافعان و همین‌طور مهدی رحمتی شاكی بود. مرد آلمانی در كنفرانس مطبوعاتی‌اش گفت: «قبل از كرنری كه باعث شد گل را دریافت كنیم، نمایش خوبی داشتیم و چند شانس گل خلق كردیم. بازی را كنترل كرده بودیم. از شانس‌های گلزنی با بدشانسی استفاده نكردیم. الدحیل بعد از این گل قوی‌تر شد و روی ضد حمله گل سوم را خوردیم. باید بازی را بیشتر به كناره‌ها می‌بردیم و بیشتر از وینگرهای خود استفاده می‌كردیم. بعد از دریافت گل، اعتماد به نفس ما پایین آمد و اعتماد به نفس حریف بهتر شد.»
شفر از كسی انتقاد نكرد، ولی ناراضی بود كه چرا با آن‌كه آنالیز خوبی از مهاجم‌ها و همین‌طور ضدحملات حریف داشتند، چرا مدافعان آن‌گونه كه باید عمل نكردند. گل اول حاصل ناهماهنگی منشا و دانشگر بود. گل دوم با اشتباه رحمتی حاصل شد. گل سوم هم جشنواره‌ای از اشتباهات دفاعی و رحمتی بود. این نتیجه باعث ناراحتی هواداران هم شد. پیشكسوتان باشگاه و آنالیز متفاوتی درباره مسابقه داشتند. صادق ورمزیار در این باره گفت: «استقلال در نیمه دوم خیلی ضعیف‌تر از نیمه اول بازی كرد. تیم در 20 دقیقه اول مسابقه بازی خوبی انجام داد، اما پس از آن عقب نشست و از نیمه زمین دفاع كرد.» او درباره عملكرد بد دانشگر و رحمتی توضیح داد: «بعضی روزها این اتفاقات می‌افتد. به نظرم روز دانشگر و رحمتی نبود. آقای شفر می‌توانست حتی آنها را تعویض كند.»
محمد نوری دیگر پیشكسوت استقلال هم در این باره گفت: «الدحیل تمام نقاط قوت استقلال را به‌خوبی آنالیز كرده بود، كناره‌ها را بسته بود به خاطر فاصله بین خط هافبك و خط دفاعی استقلال یك حفره در میانه زمین این تیم ایجاد شده بود. هافبك ژاپنی این تیم ستاره زمین بود. او هم خوب بازی كرد و هم پاس گل داد. در واقع برنامه‌های استقلال را در میانه زمین خنثی كرد.»
نوری در ادامه اشاره‌ای هم به تعویض‌های استقلال كرد: «خسرو حیدری چند وقت است بازی نكرده؟ آیا برای چنین مسابقه‌ای باید به زمین بیاید؟ وقتی او را آوردیم یعنی می‌خواهیم سانتر كنیم ولی الدحیل بن عطیه را داشت كه همه سرها را می‌زد. به نظرم وقتی حیدری را آوردیم می‌توانستیم تبریزی بلند قد را هم بیاوریم.»
اتفاق بد در گروه این بود كه الهلال در خانه العین این تیم را یك بر صفر برد. این یعنی العین حالا فقط و فقط در بازی‌های بعدی برد می‌خواهد. الدحیل هم كه قدرتمند است. این یعنی استقلال با شكستی كه داشت حالا كار بسیار سختی دارد. ورمزیار درپاسخ به این سؤال كه استقلال حالا شانس صعود از گروه را دارد یا نه، گفت: «باید در بازی‌های بعدی حرفه‌ای‌تر عمل كنیم تا بتوانیم شانس صعود داشته باشیم.» شفر هم تلاش كرد تا به تیمش انگیزه دهد و گفت: «ما هنوز پنج بازی دیگر در پیش داریم و یعنی این شانس را داریم كه به مرحله بعدی برویم. هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست.» نوری دیگر پیشكسوت استقلال هم تلاش كرد تا مثل شفر به بازیكنان روحیه دهد: «استقلال باید برای بازی‌های بعدی روی نقاط ضعفش كار كند. بازیكنان باید ریكاوری خوبی انجام دهند تا ان‌شاءا... در مسابقات آینده بازی‌های بهتری انجام دهند و این نتیجه را جبران كنند.»
 استقلال خسته به تهران رسید
وینفرد شفر تصمیم گرفت تا استقلال را یک روز زودتر به قطر ببرد. نظر همه در باشگاه این بود که تیم روز یکشنبه عازم قطر شود و روز چهارشنبه بازگردد ولی وینفرد شفر پای خود را در یک کفش کرد که باید تیم روز شنبه برود و سه‌شنبه بلافاصله بعد از بازی برگردد. برنامه‌ای که شفر گفته بود عملی شد و آبی‌ها روز شنبه کشور را ترک کردند و به دوحه رفتند. روز سه‌شنبه آبی‌ها بعد از صرف ناهار سوار اتوبوس شدند تا به سمت ورزشگاه بروند و با الدحیل بازی کنند. این تیم شکست سنگینی از حریف قطری خورد و بعد از آن بازیکنان سوار اتوبوس شدند تا مستقیما به فرودگاه بروند. آنجا هم تیم معطلی داشت و در نهایت پرواز کرد. استقلالی‌ها حول و حوش ساعت 5 بامداد دیروز به تهران رسیدند و در حالی عازم خانه‌های خود شدند که بسیار خسته بودند و یکجورهایی صدای اعتراض شان هم شنیده می شد. به هر حال تیم از ساعت 16 روز سه‌شنبه تا 5 بامداد که وارد تهران شد، جا نداشت و بازیکنان واقعا خسته بودند.
آنها حتی می‌گفتند چطور ممکن است با این شرایط بتوانند به تمرین ریکاوری بروند و کار کنند؟ با تصمیم شفر این اتفاقات افتاد و باعث شد تا حالا آبی‌ها حتی برای بازی فردا مقابل نفت مسجد سلیمان هم خسته به نظر بیایند. بازیکنان هم راضی بودند که تیم سه شنبه شب در قطر بماند و چهارشنبه بعد از یک تمرین ریکاوری عازم فرودگاه شود تا به ایران بازگردد. این برنامه خیلی بهتر به نظر می رسید.