10 فینـال پـایـانی

لیگ برتر فوتبال به هفته بیست و یكم رسید

10 فینـال پـایـانی

لیگ هجدهم به 10 هفته پایانی خود رسید؛ 10 سكانسی كه تكلیف قهرمان را مشخص می‌كند. 10 فینال آخر برای هر یك از مدعیان. هر توپی كه دروازه‌ها می‌رود، هر موقعیتی كه خراب می‌شود، هر گلی كه به ثمر می‌رسد و یا هر سوت، می‌تواند معادلات بالای جدول را تغییر دهد. هیچ یك از پنج ضلع قهرمانی دوست ندارد میدان رقابت را خالی كند. از پرسپولیسی كه فعلا در صدر جدول قرار دارد تا تراكتورسازی رده پنجمی، فاصله فقط 4 امتیاز است. در چنین رقابت تنگاتنگی، فقط باید ببری تا آب خوش از گلوی هوادارانت پائین برود. فعلا تركیب بالای جدول اینگونه است؛ پرسپولیس اول، پدیده دوم، سپاهان سوم، استقلال چهارم و تراكتورسازی پنجم. باید دید جمعه شب كدام تیم در كجای جدول قرار می‌گیرد.

 ماشین‌سازی  -  تراكتورسازی

سیبل 40 امتیازی
دو تیم، یك مدیریت و یك بازی درون خانوادگی. نتیجه چه خواهد شد؟ در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست، اما انگار این بار می‌توان با كمی اطمینان بیشتر، نام تیم برنده را حدس زد؛ تراكتورسازی. تراكتوری‌ها برای رسیدن به امتیاز 40 و ماندن در كورس قهرمانی، به 3 امتیاز این بازی نیاز دارند، اما برای ماشین در این مقطع از فصل، برد و باخت زیاد مهم نیست.
بازی رفت: تراكتورسازی 2- ماشین‌سازی یك
تراكتورسـازی:               
ماشین‌سازی:             
 سایپا  -  فولاد

در جست‌وجوی برد
افشین قطبی در روزهای بحرانی تیمش، باید با سایپایی بازی كند كه ماه‌هاست پرتلاطم و بحران زده است. تیم علی دایی كل پائیز و زمستان را بدون برد در رقابت‌های لیگ سپری كرده است و از 11 بازی آخرش فقط 4 امتیاز به دست آورده است. اما فولاد دو هفته‌ای هست كه خوب نتیجه نمی‌گیرد. تیم قطبی هر دو بازی آخرش را واگذار كرده است. كدام تیم
می‌برد؟
بازی رفت: فولاد یك -  سایپا 2
سایپا:             
فولاد:               
استقلال خوزستان ـ پیكان

جنگ بقا
در اردوی استقلال خوزستان، با وجود قعرنشینی هنوز امید به بقا در لیگ برتر موج می‌زند. آنها هفته گذشته سپیدرود را در رشت بردند تا با وجود جیب خالی، برای ماندن یكدل تر شوند. حالا آبی‌های اهواز بعد از 8 هفته، فرصت صعود به رده پانزدهم جدول را دارند. پیكان هم البته خیالش بابت بقا راحت نیست. برای تیم فركی تك امتیازها هم سرنوشت سازند.
بازی رفت: پیكان یك ـ استقلال خوزستان صفر
استقلال خوزستان:               
پیكان:                
پدیده ـ ذوب‌آهن

حمله به صدر
ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد، امروز حال و هوای متفاوتی خواهد داشت. پدیده میزبان ذوب آهن است و با پیروزی در این بازی، حداقل برای یك روز به صدر جدول می‌رود. چه فرصتی بهتر از این برای تیم یحیی گل محمدی. حریف پدیده، ذوب‌آهنی است كه از اول شهریور تا امروز، در لیگ برتر پیروز نشده است. 13 بازی بدون برد، برای هواداران ذوب، قابل‌درك نیست.
بازی رفت: ذوب‌آهن یك ـ پدیده 2
پدیده:                
ذوب آهن:                
صنعت‌نفت ـ سپیدرود

فانوس به دست‌ها
تفاوت چندانی نیست بین صنعت نفت 19 امتیازی و سپیدرود 12 امتیازی، اگر سپیدرود فردا صنعت را در آبادان شكست بدهد. برای صنعت نفتی كه در 5 بازی آخرش طعم برد را نچشیده، اهمیت این 3 امتیاز خانگی بالاست. برای سپیدرود هم كه دیگر تكلیف روشن است. تیم رشتی برای بقا در لیگ فقط یك راه دارد؛ این‌كه بازی‌های باقی‌مانده‌اش را ببرد. جنگ تیم‌های پایین جدولی جذاب
خواهد بود.
بازی رفت: سپیدرود صفر ـ صنعت نفت صفر
صنعت نفت:               
سپیدرود:              
سپاهان ـ پارس

طلایی‌ها مقابل هم
واكنش سپاهان بعد از باخت چه خواهد بود؟ كسی نمی‌داند، چون طلایی پوشان اصفهان در 18 هفته نخست لیگ هرگز شكست نخورده بودند و باخت هفته گذشته مقابل تراكتورسازی، نخستین شكست آنها بود. حالا سپاهان گرچه صدرنشین نیست، اما با یك بازی كمتر نسبت به دیگر مدعیان، همچنان شانس اول قهرمانی به‌شمار می‌رود و خوب می‌داند، نباید در خانه امتیاز
از دست بدهد.
حریف فردای سپاهان، تیم طلایی‌پوش پارس‌جنوبی جم است؛ بهترین تیم لیگ بعد از 5 مدعی بالای جدول! البته پارس از هفته سیزدهم به بعد نتایج خوبی در لیگ كسب نكرده و طی 7 بازی آخرش، یك بار برده و 3 تساوی و 3 باخت را متحمل شده است. باید دید در نبرد تیم‌های طلایی پوش لیگ، شگفتی رخ خواهد داد یا خیر؟
بازی رفت: سپاهان 2ـ پارس جنوبی جم 2
سپاهان:                
پارس جنوبی جم:               
نساجی- پرسپولیس

قائمشهر، شهر فوتبال
شهر قائمشهر فردا اگر یك ورزشگاه صد هزار نفری هم داشت، باز پر می‌شد از جمعیت عاشقان فوتبال. قرمزهای شهر خسته، جمعه میزبان قرمزهای پایتخت هستند. پرسپولیس در قائمشهر، ورزشگاه 15 هزار نفری شهدی وطنی قائمشهر برای نخستین بار است كه از پرسپولیس تهران میزبانی می‌كند. نساجی بعد از 24 سال به سطح اول فوتبال ایران آمده و حالا قرار است در معادلات صدرنشینی تاثیرگذار باشد. متوقف شدن تیم برانكو، تنها خبر خوشحال كننده برای هواداران نساجی و چهار مدعی دیگر است. نساجی كه در نیم فصل اول با نكونام 2 بر یك به پرسپولیس باخت، حالا با مجید جلالی امیدوار است آن شكست را جبران كند. كارنامه آقا مجید اتفاقا مقابل پرسپولیس پربار است. او هشت بار با تیم‌های مختلف پرسپولیس را برده و بهتر از هر مربی دیگری مقابله با این تیم را
بلد است.
بازی رفت: پرسپولیس 2 - نساجی یك
نساجی:               
پرسپولیس:               
 نفت مسجد سلیمان  -  استقلال

آبی‌ها به دنبال احیا
تیم سرحال و گلزن شفر در لیگ برتر در قطر  یكباره چهره عوض كرد و به تیمی متزلزل تبدیل شد تا همه هواداران استقلال نگران شوند. حالا استقلال به ایران برگشته و آماده بازی در خانه است: مسابقه با نفت مسجد سلیمان در لیگ برتر. امید اول استقلال در این بازی، حضور هواداران تیم است. اگر حضور پرشمار تماشاگران با برد استقلال همراه شود، سرمربی آلمانی می‌تواند به برد در بازی دوم لیگ قهرمانان مقابل العین امیدوار شود. نفت مسجدسلیمان هفته قبل به طرز غیرقابل باوری شكست 2 بر صفر مقابل مهمانش نساجی را به تساوی 2-2 تبدیل كرد و شاید همین بازگشت، چهره نفتی‌ها را تغییر داده باشد. نتیجه این بازی برای شفر حیاتی است. اگر در این بازی به برتری برسد، ضمن آن‌كه امیدهای خود را در لیگ برتر زنده نگه می‌دارد، برای هفته دوم لیگ قهرمانان هم آماده خواهد شد. بازی فردا دیدنی است.
بازی رفت:  نفت مسجد سلیمان یک-  استقلال 2
نفت مسجد سلیمان:               
استقلال: